A negatív gondolkodás nem menő, nem visz előre, és jó lenne végre leszámolni vele!

Itt a lehetőség: engedd, hogy pozitív érzések költözzenek a rosszak helyébe

A hétköznapokban arra törekszel, hogy minden tökéletes legyen körületted: csillog-villog a lakásod, élére vasalt ruhák sorakoznak a rendezett gardróbodban és a munkádban is szuperül teljesítesz. De mi a helyzet a mentális egészségeddel?

A hétköznapi dolgaid mennek a maguk útján, de közben folyamatosan agyalsz olyan apróságokon például, hogy „miért nem hívott még vissza a párod, biztosan nincs egyedül…”, vagy „megint több sütit ettem a kelleténél, pedig tartanom kellene a diétámat”-, te is régi ismerősként köszöntöd az ehhez hasonló negatív gondolatokat? Sunitha Chandy, klinikai szakpszichológus szerint a negatív gondolkodás olyannyira kimerítő lehet, hogy gyakran teljesen elvonja az értékes energiát és figyelmet az igazán fontos dolgokról és érzésekről. De ne ess pánikba, mert még a negatív gondolatok zsúfolt alagútjában is meglelheted a fényt, és végre nemcsak a gardróbodban, de az elmédben is rendet tehetsz! A klinikai szakpszichológus szerint az első lépés, hogy felismerd a negatív gondolatokat, amelyek megállítanak.

A múlt árnyai

Hetekkel ezelőtt összeszólalkoztál az egyik kolléganőddel és odáig fajult a veszekedés, hogy másnap már az egyikőtök azonnali szabadságot vett ki? A vita lecsendesült, de benned még mindig ott a tüske, és, ha csak felidézed magadban a történteket, a vérnyomásod az egekben. „Bármi is volt az, ami hetekkel korábban megdöbbentett, minden egyes visszajátszáskor a szervezeted stresszel reagál” – mondja Lisa Marie Bobby, a Growing Self Counseling és Coaching alapítója.

Így tisztítsd meg az elmédet: Sokat segíthet a haragod elengedésében, ha a sérelmeidet megbeszéled egy jó baráttal. Ugyanakkor ott van az az opció is, hogy a másik féllel ülsz le, és tisztázod a dolgokat. De van egy harmadik lehetőség is: írd le egy levélben a gondolataidat és aztán egyszerűen csak dobd ki a papírost, javasolja a szakértő.

Mindig a legrosszabbra gondolsz

Ok nélkül a legrosszabb forgatókönyv jut az eszedbe. Például, ha a főnököd hívat, egyből azt gondolod, hogy valamit elrontottál és ki fog rúgni. Ilyenkor az a legnagyobb baj, hogy felvázolod magad előtt az összes lehetséges következményt, még azt is, aminek a megvalósulása abszolút kizárt. Ez azért veszélyes, mert előre a kudarcra hangolod magad, folyamatosan a lehetséges buktatók miatt aggódsz. Ez a viselkedés kialakít benned egy olyan negatív spirált, amelyet egy idő után már nehéz kontrollálni és előbb-utóbb garantáltan sikertelenség lesz a vége.

Így tisztítsd meg az elmédet: Sajnos nem lehet azonnal megsemmisíteni a negatív gondolatokat, amelyek rád törnek. Ha megpróbálod figyelmen kívül hagyni őket, akkor csak erősebbé válnak. A szakpszichológus szerint, ideje megtanulni, hogyan is tudod visszájára fordítani a rád törő rossz érzéseket. Az adott szituációban képzeld el a legrosszabb eshetőséget, majd készíts egy cselekvési tervet.

A tennivalók végtelen listája

Bevásárlás, csekkbefizetés, állatorvos, gázóra leolvasás… – csak néhány a hétköznapi teendőkből, amelyeken nap mint nap pörögsz, ezek a véget nem érő tennivalók úgy eszik be magad a gondolataidba, mint a rágcsálók a pincébe. Laura Vanderkam az Off the Clock szerzője szerint az emberi agy „megszállott dolog”. „Hogy ne felejtsd el a teendőket az agyad időről időre emlékeztet”- mondja Laura. Aminek te hálás is vagy, de ezek a kis emlékeztetők valójában megakadályoznak abban, hogy az éppen aktuális tennivalódra összpontosíts.

Így tisztítsd meg az elmédet: Először is, ha eddig nem tetted volna meg: készíts egy listát, amelyen az aznapi teendőid sorakoznak. Miközben leírod a feladataidat, az agyad automatikusan kisöpri őket, enyhítve azt a feszkót, amit okoz az „ez még mindig hátra van” – érzés, és az agyad próbálja a „to-do list”-et a „must do”-ra korlátozni. Vagyis már nem az frusztrál, hogy mit kell tenned, hanem azon agyalsz, amiket ténylegesen meg KELL oldanod rövid időn belül.

A bizonytalanság csapdájában

A bizonyítékok ellenére alábecsülöd a sikereidet. Például, ha a munkahelyeden tiéd volt a hét legjobb prezentációja, természetesnek veszed, mert szerinted bárki meg tudta volna csinálni, hiszen hálás téma volt. Vagy ennek az ellenpéldája is megfigyelhető, egyszerűen felnagyítod a kudarcaidat. Ha a vizsgán egy kérdésre nem tudod a választ, úgy érzed, máris megbuktál, és kezdheted elölről a félévet. A bizonytalanság birtokba veszi az egész elmédet és kétségekkel tölti el. Ebből egy idő után az következik, hogy nem bízol az ösztöneidben és magadban sem.

Így tisztítsd meg az elmédet: A legfontosabb, hogy emlékeztesd magad: hibázni emberi dolog! Mindenki követ el hibákat. Ellenőrizd a negatív gondolataidat és vesd össze a teljesítményeddel, meglásd, rengeteg olyan dolgot mantrázol magadnak, amelyek valójában felejthető tévedések.

A diéta-mumus

Az állandó kalóriák, szénhidrátok, zsírok és grammok számolása egy idő után nyomon követhetetlenné válik. A mindennapokban az állandó számolás lefoglalja a gondolataidat, és ez a folyamat korlátozza azt, hogy az igazán fontos dolgokra koncentrálj.

Így tisztítsd meg az elmédet: Állj meg egy pillanatra és tedd föl magadnak a kérdést: miért vagy a Földön? Oké, lehet, hogy nem kell ezt ennyire drámaian, de ugye tudod, hogy nem az a sorsod, hogy megtartsd a 36-os ruhaméretet, sőt nem is az, hogy megszüntesd az egyébként teljesen normális narancsbőrt a combodon. Talia Wiesel, a New Yorki Orvostudományi Egyetem pszichológiai tanára így fogalmazza meg az ezzel kapcsolatos álláspontját: „A tested egy lehetőség, hogy kihozd belőle a legjobbat, a te tested és te döntöd el, hogy mi az, ami igazán jó neki, és számít.” Amikor negatív gondolatok rohamoznak meg, mert mondjuk, nem tipegsz Gisele-lábakon, mantrázd magadnak, hogy „Bár nem szeretem, ahogyan kinéznek a lábaim, de értékelem őket, mert minden reggel és este Nekik köszönhetően tudom elvinni a kutyámat sétálni.” Így máris jobb, nem igaz?

Szerző: Tóth Veronika

Nyitókép: Rehulian Yevhen/Image Source/Gettyimages
(www.health.com)

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk: