A forró évszak nem mindenkinek hoz boldogságot: a nyári depresszió egyre gyakoribb jelenség

A téli hónapokban szinte természetesnek vesszük, ha rosszabb a kedvünk. Na de nyáron? Jókora bűntudattal járhat, ha nem úgy éljük meg a meleg, féktelen napokat, ahogy elképzeltük. Pedig ilyenkor is érezhetjük magunkat szomorúnak és magányosnak.

Mit várunk a nyártól? Önfeledt boldogságot, felfrissülést és rengeteg szabadtéri programot. A nyárról alkotott idealizált képbe nem igazán fér bele a szomorúság vagy a magány. Pedig csak azért, mert a hőmérő higanyszála fentebb kúszott, még nem jelenti azt, hogy minden nehéz érzésünk szempillantás alatt elpárolgott. Lana Del Ray óta tudjuk, hogy a Summertime Sadness, avagy a nyári szomorúság (SAD) egy létező jelenség, amiről nagyon keveset beszélünk. Azt gondoljuk, hogy a napsütés és a szabadság megadja a boldogság alaphangulatát, ezért ilyenkor nem érezhetjük rosszul magunkat. A szezonális depresszió azonban nyáron sem kímél.

Jól kellene érezni magam

Strandos hajrutin
Fotó: Margot Pandone/GettyImages

A strandoló, fagyit habzsoló emberek között könnyű úgy érezni, hogy velünk van a baj, ha mi nem osztozunk az örömükben. Egy kimondatlan elvárás nehezedik a vállunkra, hogy márpedig illik jól érezni magunkat, miközben mindenki más jókedvű körülöttünk. Különösen nehéz egy olyan évszakban letörtnek lenni, amelyik semmi másról nem szól, mint az élvezetek és élmények hajszolásáról.

Utazás = megsétáltatott problémák

Sokan egész évben erre a három hónapra várnak és szinte megváltásként tekintenek a nyárra. Azt gondolják, hogyha elutaznak, akkor végre ki tudják pihenni az éves hajtást és utána minden jobb lesz. De az igazság az, hogy a legtöbben csak megsétáltatják a problémáikat. Elutaznak többszáz kilométerrel odébb, aztán meg hazajönnek ugyanazokkal a megoldatlan krízisekkel. Nem véletlen, hogy a pszichológusi rendelők ősszel telis-tele vannak, hiszen értetlenek az emberek: nyaraltam, pihentem, sütött a nap és semmi bajom nem volt, de most mégse vagyok jól. Egyszerűen hatalmas az elvárás a nyárral szemben, azt szeretnénk, hogy az egész éves gondjaink oldódjanak meg néhány hét alatt és felháborodunk, ha ez nem történik meg.

Negatív nyári gondolatok

nyári frizura
Fotó: Unsplash

Az elménk nyáron sem pihen. Megrohamoz minket rengeteg negatív gondolattal, amik arra ösztönöznek, hogy összehasonlítsuk magunkat másokkal vagy katasztrofizáljunk. Tipikusan ilyen belső monológok a „Kövér vagyok, nem veszek fürdőruhát” ; Mindenki boldog, csak én nem” és a Bezzeg ő megengedheti magának azt az álomnyaralást”. A testképzavarok és a pénzügyi gondok a nyári időszakban felerősödnek. A magány érzése is felerősödhet ilyenkor: nyomasztó lehet, amikor baráti társaságokat vagy boldog párokat nézve egyedül sétálgatunk a parkban, esetleg lenne olyan szabadtéri program, amire szívesen elmennénk, de nincs kivel…

Legyen ez a nyár könnyebb!

4 tanács, ami segíthet kezelni a nyári szomorúságot:

1. Indítsd jól a szezont!

Ha téged is érint a rossz közérzet a testeddel kapcsolatban, akkor ne azzal kezd a nyarat, hogy belevágsz kemény fogyókúrákba és önsanyargatásba. Helyette inkább koncentrálj az egészséges és tápláló nyári finomságokra. Egyél sok gyümölcsöt, zöldséget és friss élelmiszert, ezek a hangulatodra is jó hatással lesznek.

2. Ne gubózz be!

A forróság és a kedvtelenség következtében hajlamos lehetsz arra, hogy egész nap a légkondicionált szobában gubbassz. Ha a társasági élet nem is vonz, a természetben minden bizonnyal jobban fogod érezni magad. Sétálj egyet, pihenj a vízparton, vagy csak nézz meg egy naplementét.

3. Rend a lelke mindennek

A felborult napirend és alváshiány is megnehezítheti a nyarat. A labilis lelkivilágunk visszaállításának egyik kulcsa, ha visszaszerezzük az irányítást az időbeosztásunk felett. Egy jól kialakított rutin sokat segíthet a nyári depresszió tüneteinek enyhítésében.

4. Szerezd vissza a kontrollt!

A negatív gondolatokat megpróbálhatod tudatosan átformálni magadban, a különböző relaxációs gyakorlatok például nagyon jó szolgálatot tesznek, de ne félj segítséget kérni, ha úgy érzed, hogy elhatalmasodott rajtad a SAD. Kognitív viselkedésterápiával felülírhatók ezek az automatikus gondolatok. Emellett az is különösen fontos, hogy év közben ne hanyagold és tologasd magad előtt a problémáidat. A nyár nem fogja megoldani helyetted, csakis te tudod rendbe tenni a dolgaidat. Csak azért, mert a naptár szerint július van, érezheted magad rosszul, és ezzel egyidőben kezedbe veheted az irányítást és változtathatsz is rajta.

Nyitókép: martin-dm/ Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: