A nyári szépségrutin extra kiegészítője, a fényvédő, ami belülről hat: az asztaxantin

A nyári bőrápolás alapja a fényvédő, azaz az SPF. De nem ez az egyetlen, amivel megvédheted a bőrödet a káros UV sugaraktól, itt az ideje eszedbe vésni az asztaxantint, ami egy szuper antioxidáns.

Az SPF kiemelten fontos ahhoz, hogy a nyári melegben (de egyébként télen is) megvédd a bőröd a káros UV-sugaraktól. Habár az erős napsugárzás még ezen is képes áthatolni, pláne, ha nem viszel fel elég gyakran az SPF-et tartalmazó krémből a bőrödre. A káros sugarak pedig végül szabadgyökök képződéséhez vezethetnek, amelyek gátolják az antioxidáns rendszerek működését és ezzel egyfajta oxidatív stresszt idéznek elő a szervezetben. Ez többek között a bőr idő előtti öregedését eredményezi. A megoldás? A fényvédők használatán kívül érdemes természetes antioxidánsokban gazdag étrendet követned a nyári hónapokban, így maximális védelmet nyújthatsz a bőrödnek, pláne, ha asztaxantinban dúskáló ételeket fogyasztasz! Ez az antioxidáns ugyanis belső napvédőként is ismert.

A belső fényvédő, amit az étkezésen keresztül is bevihetsz

A bőrön bekövetkező a napsütés okozta öregedési változásokat más néven fotókárosodásnak nevezik, amit az UV sugárzás idéz elő. Az UV sugárzásnak több formája is van: az UV-A és UV-B mellett (amitől a legtöbb fényvédő megvédi a bőrödet), létezik az úgynevezett UV-C is, de létezik az elektronikus eszközök által kibocsátott kékfény, és infravörös sugárzás is. Ahhoz, hogy egészen biztosan megvédd a bőrfelszínt, nemcsak külső, hanem belső védelemre is szükséged lesz. És itt jönnek a képbe az antioxidánsok, mivel ezek kiemelkedő szerepet játszanak abban, hogy semlegesítsék a szervezetben felgyülemlő szabadgyököket, amelyek a bőröregedésért felelősek. Az utóbbi idők egyik legnépszerűbb ilyen antioxidánsa az asztaxantin.

Aszta… mi?

A nem túl ismert karotinoid ugyanis erősíti a bőr ellenállóképességét. Számos összehasonlító tanulmány is készült, amelyben az asztaxantint más antioxidánsokkal mérték össze, és kiderült, hogy a legerősebb antioxidáns javítja a kollagénszintézist, valamint támogatja a dermális fibroblasztokat is. 1000-szer nagyobb hatékonysággal veszi fel a küzdelmet a többi antioxidánshoz képest a káros szabadgyökökkel, ezért is nevezik belső napvédőnek, hiszen a káros napsugarak ellen is extra védelmet nyújt. Ezen kívül védi a szemet, szuper gyulladáscsökkentő, csökkenti a szívbetegségek kialakulásának kockázatát, segíti az egészséges májfunkciót és javítja az agy és a központi idegrendszer működését is.

Mivel viheted be az asztaxantint a szervezetedbe?

A természetben az algákban, az egyes gombafajokban, a lazacban, a pisztrángban, a garnélában és más rákfélékben is megtalálható – ennek az antioxidánsnak köszönheti némelyik piros színét. Ezeken kívül ma már étrendkiegészítő formájában is beviheted az asztaxantint. Amire fontos ügyelni, hogy mivel ez egy zsírban oldódó karotinoid, növényi eredetű olajokkal segítheted a felszívódását. Ilyen például: a kókusz-, olíva- vagy lenmagolaj.

Forrás: mindbodygreen.com
Nyitókép: NNehring/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is olvasd el:

Legnépszerűbb cikkek: