Angliában drasztikusan léptek fel a social media hirdetésekben használt képjavító eszközökkel szemben. Ugyanis az ezekkel tökéletesre varázsolt arcok elhitetik az emberekkel, hogy a promotált termék sokkal jobb, mint a valóságban.
Az angol Hirdetési Szabványügyi Hatóság, Advertising Standards Authority (ASA) megtiltotta az influencereknek, hogy a kozmetikai termékek hirdetésénél filtereket használjanak a képeken és videókon, a feljavított fotók ugyanis nem mutatnak reális képet a termék valódi hatásáról. Sasha Pallari, sminkes és modell még 2020 júliusában indított kampányt a bőrápolási termékek reklámozása során használt filterek betiltásáért. Sasha a követői hatására szólalt fel, mert több olyan üzenetet is kapott, amelyekben a nők arról meséltek, mennyire megviseli őket az az elérhetetlennek tűnő szépségideál, amit az agyonfilterezett képek keltenek bennük.
Sasha a #filterdrop, #filtertle hashtag használatával hívta fel magára a figyelmet, majd hírességek, influencerek, politikusok is mellé álltak az ügyben. Az ASA is felfigyelt a jelenségre, majd két szépségápolási márka – Skinny Tan Ltd, Tanologist Tan – Instagram-történeteivel kapcsolatban is megállapította, hogy egy-egy szűrő alkalmazásával a tartalom „félrevezetően eltúlozza azt a hatást, amelyet a termék vajában képes lenne elérni”.
A szervezet arra a döntésre jutott, hogy a hirdetések valószínűleg megtévesztik a vásárlókat, ezért betiltották a filterek használatát a hirdetésekben. A szabály az összes márkára, hírességre és influencerre vonatkozik az Egyesült Királyságban. Ha valaki megszegi az intézkedést, súlyos következményekkel kell számolnia. Az ASA döntése meghatotta Pallarit. „Úgy érzem, hogy végre képesek vagyunk komolyan venni, hogy a különböző szépítő filterek milyen káros hatást gyakorolnak a közösségi média felhasználóira. Ez egy hatalmas előrelépés és fejlődés a tudatos social media használat terén. ”
A közösségi média csatornákon keresztül még mindig ömlenek ránk az irreális elvárások, és sajnos sokan görcsösen meg akarunk felelni a tökéletességre törekvő szépségideálnak. Paralli továbbra is küzd az arcvonásokat megváltoztató Instagram-szűrők megszüntetéséért.
Forrás: My Modern Met
Szerző: Simon Eszter
Nyitókép: AleksandarNakic/GettyImages