A sikeres ajándékozás 5 alapszabálya, ha betartod, biztosan nem nyúlsz mellé

Az ajándékozás művészet. A tökéletes meglepetés feldobhatja a másik hangulatát, elmélyítheti a kapcsolatokat, helyrehozhatja a nézeteltéréseket, vagy egyszerűen emlékezteti a szeretteid, hogy törődsz velük.

A pszichológusokat régóta lenyűgözi az ajándékozás kérdése, mert ez a gesztus rámutathat sok más fontos emberi tulajdonságra is: hogyan látunk másokat, hogyan rendelünk értéket a dolgokhoz, valamint döntéshozó készségeinkről és empatikus képességünkről is sokat elárul. „Az ember egy hihetetlenül szociális lény, és az egyik dolog, ami megkülönböztet bennünket egymástól, hogy hogyan alakítunk ki és tartjuk fenn kapcsolatainkat. Az ünnepek, a születésnapok, a ballagások vagy az esküvők idején történő ajándékozás nagyszerű lehetőség arra, hogy a kötelékeket megerősítsük” – mondta Daniel Farrelly, a Worcesteri Egyetemen pszichológusa.

Az előbb említett alkalmak közül kiemelkedik az adventi időszak, hiszen a karácsonyi ajándékozás hatalmas üzletet jelent a vállalatoknak. A becslések szerint az Egyesült Államokban idén átlagosan fejenként 942 dollárt (több mint 300 ezer forint) költenek majd karácsonyi ajándékokra, szemben a 2018-as 885 dolláros átlaggal. Habár Magyarországon ez az összeg jóval alacsonyabb (a Pénzcentrum szerint 2018-ban átlagosan 56 ezer forint), nálunk is megfigyelhető a növekvő tendencia. Vagyis évről-évre több pénz adunk ki a karácsonyi ajándékokra – de ez még nem garantálja, hogy örömet is szerzünk vele a másiknak. Hiszen – bármilyen alkalomról is legyen szó – az ajándékozás társadalmi rituálé, amely alapos átgondolást és megfontolást igényel. Vagyis vannak betartandó szabályok? A szakértők szerint 5 alapvető dolog van, amit jó ha szem előtt tartunk. 

1. Ne adj kisméretű ajándékot a nagy mellé

Nagy a kísértés, hogy nyakkendőt is vegyél egy drága ing mellé? Esetleg néhány szál virágot az üveg grand cru pezsgő mellé? Ne tedd. Amikor „szettben” kapjuk az ajándékokat, tudat alatt hajlamosak vagyunk átgondolni az értéküket. Azonban nem a kisebb ajándék az, aminek nem tudunk örülni. Valójában a kis „kiegészítő” meglepetés az, ami rontja a nagyobb értékét. 

Ezt a jelenséget „Presenter’s Paradoxnak”, vagyis az „Ajándékozó Paradoxonjának” hívják. Először egy 2012-es, azonos nevű tanulmányban mutatták be, ahol az önkéntesek egyik felének egy iPodot kínáltak, a másiknak ugyanezt az iPodot, de mellé egy ingyenesen letölthető dalt is választhattak. Azok, akik bónuszt is kaphattak az eszköz mellé, 20%-kal kevesebbre becsülték az iPod értékét, mint azok, akik csak magát a lejátszót kapták meg. Ezzel szemben amikor ki kellett választaniuk, melyik lehetőséget adnák ajándékba, túlnyomórészt az ingyenes letöltést is tartalmazó opcióra szavaztak. Ez azt bizonyítja, hogy amikor ajándékozásról van szó, egyszerűen nem tudjuk felfogni, hogy (néha) a kevesebb több.

Az elmúlt években divattá vált élményt ajándékozni, hiszen egy vadonatúj iPhone gyorsan elavulttá válik. Azonban egy álomnyaralás vagy egy koncertjegy, amely szeretted kedvenc előadására szól, örökké tartó emlékeket jelent. „Az élmények gyakran több mögöttes gondolatot tartalmaznak, és élénkebb emlékeket ébresztenek bennünk.” – mondta Farrelly, aki szerint egy csinos okosóráról is eszünkbe juthat az a személy, akitől kaptuk, de ez az emlék biztosan nem szárnyalja túl a közös spa hétvégét. „Ebben az esetben az emlékek erősebbek és az érzelmi kötődés nagyobb, mintha egy fizikai tárgyról lenne szó.”

3. Az ajándékkártya nem ördögtől való

„Csak akkor költünk 10 dollárt magunkra, ha azt gondoljuk, hogy olyan dolgot találtunk, ami többet ér 10 dollárnál” – mondta Joel Waldfogel közgazdász, a The Deadweight loss of Christmas című tanulmány szerzője. De az ajándékozás teljesen más, hiszen nem magunknak vásárolunk. „Így 10 dollárt költhetünk valamire, ami az ajándékozottnak 10 dollárnál kevesebbet jelent. Lehet, hogy semmit sem ér az ő szemében.” – magyarázta Waldfogel. Az egyetlen dolog, ami mindenki számára azonos értékkel bír, az a készpénz. 

Ezzel csak az a probléma, hogy amíg sok családban jól bevált szokás karácsonyi üdvözlőlapba tűzött készpénzt ajándékozni, addig mások nem rajonganak ezért az ötletért. Mi az az ajándék, ami a leginkább hasonlít a készpénzhez? Az ajándékkártyák, amelyre feltölthetjük az általunk kívánt összeget, és így a másik fél valóban olyan dologra költheti, ami örömet szerez nekik és szüksége van rá. Ha még mindig barátkoznod kell az ajándékutalvány gondolatával, akkor csak gondolj arra, milyen érzés volt, amikor olyan ajándékot kaptál, amire semmi szükséged sem volt. Vagy órákat álltál sorba, hogy visszaváltsd és valami mást vehess helyette.

4. Gondolkodj a másik fejével

Fogalmazzunk nagyon egyszerűen: vásárolj olyan dolgokat, amelyeket a rokonod/barátod/munkatársad megvenne magának. Ez nyilvánvaló szabálynak tűnhet, de a valóságban sokkal ritkábban tudjuk betartani, mint szeretnénk. Az ajándékkeresés közben gyakran ösztönösen azok a termékek keltik fel az érdeklődésünket, amelyeknek mi nagyon örülnénk. Ráadásul arra is hajlamosak vagyunk, hogy az ajándékokat viccnek, életmódváltásra való bátorításnak szánjuk. Ahelyett, hogy hasznos, örömet szerző meglepetést adnánk át a másiknak. Ha tényleg semmi ötleted nincs, a legjobb megoldás feltenni a nagy kérdést: „mit szeretnél?”. Ezzel garantálhatod, hogy nem nyúlsz mellé.

5. Ne költsd többet magadra, mint másokra

Az év végén nyugodtan meglepetheted magad is egy-két ajándékkal, de ne szaladjon el veled a ló. Egy tanulmány kimutatta, hogy nem mendemonda, hanem valóban sokkal boldogabbnak érezzük magunkat, amikor másokra költünk. Lehet, hogy a vásárlás pillanatában nem ezt gondolod, de hosszú távon tovább kitart a jó érzés, ha egy szeretted miatt adsz ki pénzt a zsebedből. De ahogy korábban is említettük, nem kell nagy összegekben gondolkodnod. A legtöbb ember nem akarja, hogy sok pénzt költsenek rá – csak arra vágyunk, hogy érezzük a törődést és azt, hogy a másik gondolt ránk. És ezt egyszerű módon megteheted.

Forrás: CNN
Nyitókép: freestocks/Pexels

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: