A #soberlife, azaz a józan élet az egyik legmenőbb fogadalom Instagramon

A 2020-as fogadalmaid között az is szerepel, hogy idén kevesebb alkoholt fogyasztasz? Képzeld, ma már egyre nagyobb divat a mindful ivás, és az is, ha „sober curious” vagy. Mik is ezek? Elmondjuk!

Biztosan te is hallottál már a száraz november, vagy a józan szeptember elnevezésű mozgalmakról. Azonban a témában legnépszerűbb kihívás eddig mégis a száraz január volt, talán nem is véletlen, hiszen év elején gyakrabban teszünk fogadalmakat. A leggyakrabban azzal kapcsolatban, hogy idén sokkal egészségesebben élünk (és Bridget Joneshoz hasonlóan magától értetődően leadunk 10 kilót). Semmi gyorskaja, több edzés, naponta legalább két liter víz és kevesebb alkohol – ismerős ígéretek, igaz? Az utóbbi fogadalomban a trendek is támogatnak, képzeld, a #soberlife, és a #soberissexy (azaz a józan élet és a józanság szexi) most a legmenőbb címkék közé tartoznak a neten.

A józanság szexi!

Számos szakember és kutatás bizonyítja, hogy már ha csak egy hónapra lemondasz az alkoholos italokról, hatalmas változásokat vehetsz észre magadon: például jobban alszol, szebb lesz a bőröd, ledobhatsz pár kilót, és persze spórolsz is vele, elég sokat. De sajnos január végével könnyű visszaesni, már csak azért is, mert a társadalom és a közösségeink nem igazán könnyítik meg a leszokást – elég csak a „szociális ivás” fogalmára gondolnod. Ugye veled is előfordult már, hogy ha nemet mondtál az alkoholra egy baráti találkozón, a többiek minden erejükkel megpróbáltak meggyőzni arról, hogy azért „csak egy pohárral” szállj be te is a körbe?! Ez velem is megtörtént, na, meg az is, hogy két pultos is kiröhögött, amikor egy tipikus borozgatós nyári estén egy pohár teát kértem (igen, rum és pálinka nélkül!).

A szörp is megteszi

Az egyik, egyre népszerűbb trend az, ha úgy döntesz, „sober curious” leszel. A kifejezésnek egyelőre még nincs hivatalos magyar megfelelője, de a józanságra kíváncsiak nem feltétlenül nevezik magukat antialkoholistának, mindössze úgy döntöttek, hogy nem isznak (akár csak egy adott ideig), hogy lássák, milyen változásokat hoz ez az életükben. Ez jelentheti azt is, hogy csatlakozol például a száraz január kihíváshoz – de nem kényszerből teszed ezt, hanem azért, mert kíváncsi vagy, mit fogsz tapasztalni.

Egy amerikai írónő, Dani Cirignano például arról mesélt, hogy bár nem voltak alkoholproblémái, a másnapok miatt gyakran depressziós volt. Ráadásul tesztelni akarta magát, mennyire érzi majd kellemetlenül magát a különböző társadalmi szituációkban, ha nem menekülhet az italhoz, hogy feloldódjon. „Amikor félretettem az alkoholt, és elkezdtem dolgozni azon, hogy tényleg jobban érezzem magam, ahelyett, hogy ittam volna, hogy jobban érezzem magam, boldogabb lettem” – mondta. Tehát, ha „sober curious” leszel, akkor lehetőséged lesz arra, hogy átgondold, mit vált ki belőled az alkoholfogyasztás. Leegyszerűsítve, rájöhetsz, milyen a kapcsolatod vele – így pedig könnyebben búcsút mondhatsz neki.

New Yorkban például már nyitottak is egy bárt, amivel a téves elképzelés ellen tiltakoznak, miszerint a szórakozást, és az éjszakai életet nem lehet élvezni alkohol nélkül. A Listen Bar egyáltalán nem árul szeszes italokat, megálmodója, Lorelei Bandrovski szerint a következő években egyre nagyobb lesz a kereset az alkoholmentes italokra a piacon. Sőt, készült egy Loosid elnevezésű telefonos applikáció is, ahol a „sober curious” követői és az éppen rehabilitáción lévő alkoholfüggők kapcsolatba léphetnek egymással.

Addig igyál, amíg jólesik. És ne tovább!

Ha úgy érzed, nem tudnál végleg lemondani arról, hogy egy baráti találkozón, vagy vacsora mellett megigyál egy pohárral a kedvenc borodból, akkor lehet, hogy a mindful ivás az, amit érdemes beillesztened az életedbe. Rosamund Dean, a Mindful Drinking című könyv írónője többször is tartott teljes alkoholelvonókúrát, azonban mindig könnyedén visszaesett. Ezért amikor újabb detox-hónapba kezdett, úgy döntött, hogy kideríti, mikor ivott robotpilóta-módjára. Rosamund szerint az a fontos, hogy rájöjjünk, mi a kiváltó ok, ami miatt nem tudunk nemet mondani az alkoholra. Például előfordulhat, hogy attól félsz, józanul nem tudsz feloldódni egy buliban, vagy nem mersz beállni táncolni a barátnőiddel. Tehát a mindful ivás titka a tudatosság: legyél tisztában azzal, miért rendelsz magadnak egy pohár koktélt. Nem kényszerből, nem a barátaid nyomására, csupán azért, mert éppen nagyon jól esne délután egy Margarita. Az írónő azt mondja, úgy kell rágondolni, mint a desszertekre! Azaz nem kell mindig elutasítanod: nyugodtan fogadd el, ha éppen valakinek a születésnapját ünneplitek, de ne fogyassz belőle mindennap.

Nyitó kép: Henrik Sorensen/GettyImages 

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: