A legnagyobb divatházak nemcsak ámuljatbaejtő kreációkkal, hanem léllegzetelállító illatokkal is megörvendeztettek már minket történelmük során.
Azt mindenki tudja, hogy a designerek közül elsőként Coco Chanel aratott osztatlan sikert legendás parfümjével, azonban azt már kevesen tartják számon, hogy kollégái milyen illatokal és sorrendben követték őt a piacon. Merüljünk el együtt a designer illatok világában!
Chanel – No. 5
A Chanel ikonikus illatának történelme több mint száz évvel ezelőtt, 1921. május 5-én kezdődött és azóta is az örök nőiesség szimbólumaként tartják számon. A púderes, virágos illatot Ernest Beaux francia-orosz parfümőr álmodta meg és Coco Chanel személyes karizmája tette legendássá. A divattervező ugyanis nemcsak annak megalkotásában, hanem reklámozásában is fontos szerepet töltött be, 1937-ben a Harper’s Bazaar hasbjain ugyanis saját márkájának reklámarcaként jelent meg. A No. 5 az első olyan, designer által megálmodott illat, mely meghódította a világot. Franciaországban már megjelenésekor óriási sikert aratott, az 1944-es felszabadítást követően pedig az Egyesült Államokban is futótűzként terjedt az illat híre. Utóbbihoz az is sokat hozzá tett, amikor Marilyn Monroe egy interjú során elárulta, hogy az ágyban csak néhány csepp No. 5-ot visel. A színésznő és az illat így örökre összekapcsolódtak, több fotósorozat is készült róla és Chanel parfümjéről. Az ikonikus üvegcse pedig egyszerű és könnyen felismerhető alakja miatt még olyan kiemelkedő művészeket is megihletett, mint Salvador Dalí vagy Andy Warhol. Az illat hírneve az évek alatt sem csökkent, sőt egyes becslések szerint ötvenöt másodpercenként adnak el belőle egy üveggel, ez pedig példátlan a parfümiparban.
Lanvin – Arpége
Chanel sikere sok pályatársát megihlette és egyre több couturier adta fejét parfümtervezésre, így 1925-ben a Lanvin is saját illattal jelent meg a piacon. A My Sin azonban kifejezetten az amerikai piacot célozta meg, Európában az 1927-ben bemutatott Arpége aratott osztatlan sikert. A kifinomult, érzéki illat a korabeli divat és luxus érzetét keltette viselőjében, az egykori kalapkészítő, Jeanne Lanvin pedig hitt abban, hogy a megfelelő parfüm ugyanolyan fontos, mint bármelyik kiegészítő. Az Arpége-t lánya, Marguerite ihlette, akinek harmincadik születésnapjára kedveskedett ezzel az ajándékkal. A designer Andre Fraysse parfümőr szakértelmének köszönhetően alkotta meg azt az illatot, mely az európai elit tetszését is elnyerte.
Nina Ricci – Coeuer de Jolie
Mindenki ismeri Nina Ricci ikonikussá vált, alma alakú üvegcsébe zárt illatait, azonban azt kevesen tudják, hogy a divatház 1946-ban mutatta be első illatát. A Coeuer de Jolie a márka alapítója és annak fia, Robert Ricci fáradhatatlan munkájának gyümölcse volt. A virágos és gyümölcsös illatjegyeket magába záró üvegcse a korszak romantikus stílusát tükrözve szimbolizálta az öröm és a boldogság érzetét. A Coeuer de Jolie-t hamarosan újabb parfümök követték a divatház kínálatában, így 1948-ben megjelent a máig ikonokus L’Air du Temps is.
Dior – Miss Dior
1947 februárjában Christian Dior a New Look irányzatot megteremtve mutatta be első kollekcióját, mellyel fenekestül felforgatta a párizsi divatvilágot. A designer azonban már sikereinek első évében sem elégedett meg azzal, hogy mindenki az ő ruháiért rajongott, ő rögtön meg akarta hódítani a parfümipart is. Ennek a törekvésének köszönhetjük a napjainkban is a Chanel No. 5 sikerével vetélkedő Miss Diort. Az illatot a tervező nővére, a második világháború idején a francia ellenállás harcosaként is elhíresült, Catherine Dior ihlette. Az illat olyan összetevőkkel, mint a grasse-i rózsa, a bazsarózsa, az írisz és a gyöngyvirág, napjainkban is a finom, nőies eleganciát hangsúlyozza.
Balenciaga – Le Dix
Cristóbal Balenciaga 1947-ben már megkérdőjelezhetetlenül a couture királya volt, azonban Christian Dior személyében méltó kihívóra akadt. Hogy megtarthassa fáradhatatlan munkával kiérdemelt pozícióját a párizsi divatvilágban, a designer Dior parfümjére válaszolva megálmodta saját divatházának illatát. A Le Dix egy klasszikus, elegáns parfüm volt, amelyet az idővel nemzetközi hírnévre is szert tett divattervező eleganciája és művészete ihletett. Az illat pedig nem csak megalkotása miatt foglal el fontos helyet a Balenciaga történetében. A Le Dix-et ugyanis maga, a kamerák és a szereplés elől folyamatosan elzárkózó tervező reklámozta. Cristóbal Balenciaga sem ezelőtt, sem ezután nem jelent meg divatháza kampányaiban.
Yves Saint Laurent – Y
1962-ben Yves Saint Laurent és partnere, Pierre Bergé megalapították a designerről elnevezett divatházat. Ekkor már szinte természetessé és mondhatni kötelezővé vált, hogy egy valamirevaló couture brand rendelkezzen saját illattal, 1964-ben tehát megjelent az Yves Saint Laurent első parfümje. Ez volt az eleganciát és merészséget sugárzó Y, mely virágos, gyümölcsös és fás jegyeket kombinálva ragadta meg a márka lényegét és indította azt el a parfümök világában tett, hosszú ideje tartó kalandozásainak útján. Fontos megjegyeznünk, hogy az 1964-es Y nem azonos a YSL által ma is forgalmazott női és férfi Y illatokkal.
Gucci – No.1 for Women
Persze nem csak a francia „magas szabászat” neves képviselői szálltak be a parfümbizniszbe, hiszen 1974-ben már az olasz Gucci is saját illatot jelentetett meg. A nagyon kreatívan Gucci No. 1 nevet viselő, többek közt jácinttal, amalfi citrommal, ilang-ilanggal, nerolival és orchideával kiegészült kompozíció egyszerre vol klasszikus és elegáns, valamint friss és üde. A Gucci ezen vonalának sikere első illatának debütálását követően borítékolható volt. 1976-ban már megjelent a polcokon a legendássá vált Gucci Pour Homme is. Az azóta eltelt ötven évben pedig már több, mint száz férfi és női illattal egészült ki palettájuk.
Gianni Versace for Women
1981-ben újabb olasz brand hódított a meg a parfümrajongók szívét. Abban az évben ugyanis a divatvilágot már meghódítani látszó Gianni Versace is piacra dobta el első illatát. A Gianni Versace for Women egy mediterrán összetevőket tartalmazó, virágos-chypre illat volt, amelyben érezhetőek voltak a luxus és az elegancia jegyei. A designer, akárcsak ruháit, úgy parfümjét is a női nem előtti tiszteletét szimbolizálva alkotta meg.
Dolce & Gabbana – Pour Homme
A Dolce & Gabbana ikonikus terveződuója, Domenico Dolce és Stefano Gabbana, 1992-ben leplezték le első női illatukat. A Pour Homme nevet viselő parfüm azonban nem a hölgyeknek, hanem az uraknak készült. Természetesen elkészült az illat női verziója is, azt Pour Femme-re keresztelték el. Mindkét illat célja, hogy magabiztosságot kölcsönözzön viselőjének és a további Dolce & Gabbana illatok is ezzel a céllal jöttek létre.
Nyitókép: John Sunderland/The Denver Post via Getty Images
Ha tetszett a cikkünk, ezek is érdekelhetnek:
- A 10 legikonikusabb parfüm
- Férfiparfümök, amit a nők is imádnak (és használnak)
- Parfümújdonságok: ezekkel illatozz télen