A szezonális étkezés valóban megóvja az egészséged és a Földet is?

A fenntarthatóságra és az egészséges életmódra való törekvés a 21. század legégetőbb kérdései közé tartozik és egyre többen úgy gondolják, mindkét probléma megoldásában sokat segítene az, ha megtanulnánk harmóniában élni és étkezni az évszakokkal.

Ma már szinte nap mint nap szembejön velünk egy cikk a Föld éghajlatváltozásának súlyos következményeiről, emiatt folyamatosan nő azoknak az embereknek a száma, akik állandó klímaszorongással küzdenek. A mentális egészségünk megőrzésének (és természetesen a Föld megmentésének) érdekében azonban igyekeznünk kell a figyelmünket inkább afelé fordítani, hogy mi magunk hogyan védhetjük meg a bolygót. A fenntarthatóságért vívott harc támogatásáért egyénileg is sokat tehetünk, amik bár apróságnak tűnnek, hatalmas eredményeket érhetünk el velük kollektíven. Ilyen például az, ha belevágunk a zero waste életmódba vagy ha hetente 1-2 vegán napot tartunk. De az is igazi ökoharcos tett, ha úgy döntünk, szezonális táplálkozásra váltunk – azaz, ha igyekszünk mindig olyan élelmiszereket fogyasztani, amik az adott évszakban teremnek, elérhetőek. Gondolj csak bele: ha mindig az éppen friss kínálatból vásárolsz (főként, ha kevesebb vegyszert használó hazai termelőktől, helyi piacon szerzed be az ételeket), azzal te is elősegítheted a klímaváltozás előidézésében szerepet játszó áruszállítás visszaszorítását. Sőt, a szezonális étkezés az egészségedre is pozitív hatással lehet, ezért is érdemes törekedned erre a fenntartható étrendre.

A természet a legjobb táplálkozási szakértő?

Ha nagyon le szeretnénk egyszerűsíteni a fogalmat, akkor azt mondhatnánk, hogy átengeded a természetnek az étrended feletti irányítást, és főként azokat a gyümölcsöket vagy zöldségeket eszed, amelyek éppen abban az időszakban érnek (vagy amiket „természetes” módon, például fagyasztóban tartósítottál). Így a tested tökéletes összhangba kerül az évszakokkal. Bár hivatalos bizonyíték nincs arra tudományos körökben, hogy vissza kellene térnünk a globalizáció és a mezőgazdaság fejlődése miatt háttérbe szorult, az évszakokhoz igazodó étkezésre, számos szakember egyetért abban, hogy a természetes „pontosan tudja”, mikor mire van szüksége a szervezetünknek az év során – ezt bizonyítja az is, hogy a C-vitaminban nagyon gazdag brokkolinak vagy kelbimbónak télen van szezonja, amik megóvhatnak minket a megfázástól vagy az influenzától. A repkedő mínuszok mellett nem árt minél gyakrabban beiktatni a menünkbe egy tál forró, tápanyagokban gazdag levest is, szerencsére ilyenkor számos aktuális gyökérzöldség kapható (többek között a sárgarépa vagy a petrezselyem is), amelyek felturbózhatják az immunrendszeredet. Ezzel szemben a magas víztartalmú görögdinnye hatalmas szerepet játszhat nyáron a hidratálásban, amikor különösen fontos odafigyelnünk a folyadékpótlásra. A béta-karotinban gazdag, csonthéjas gyümölcsök (mint a sárga-, és az őszibarack) pedig extra védelmet nyújtanak a káros UV-sugarakkal szemben. A szervezetben A-vitaminná átalakuló béta-karotin természetesen télen is kiemelkedő jelentőségű: hozzájárul a látásunk egészségéhez, ami a kevés napfény miatt nem utolsó szempont. Szerencsére a természet ilyenkor is szó szerint tálcán kínálja a megoldást: például édesburgonya vagy tök formájában.

Mindent vagy semmit?

A szakemberek mindezek mellett óvatosságra is intenek a szezonális étkezéssel kapcsolatban – a változatos és tápanyagokban gazdag étrendet ugyanis semmiképpen sem szabad háttérbe szorítani, még akkor sem, ha a környezetünkben elérhető aktuálisan friss kínálat nem teszi ezt lehetővé. A kulcs az egyensúlyra való törekvésben rejlik. A szakemberek szerint már azzal is óriási lépést tehetünk meg az egészségünk és a Föld megóvása érdekében, ha 50-60 százalékos arányban szezonálisan étkezünk – ahogy a zero waste esetében, úgy ezúttal sem szabad bűntudatot érezned a „félsiker” miatt.

Forrás: Hello Giggles
Nyitókép: alicjane/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: