A sziklába vájt falu – még most is lakják a sziget ősi barlangházait

Gran Canaria zsúfolt strandjait hátrahagyva igazi időutazásban lehet része a turistának: a sziget őslakosai barlangokban éltek, ám a régi barlanglakások után kutatva cseppet sem elhagyott vidéket találunk.

A legtöbben gyönyörű tengerpartja miatt választják úti célul a Kanári-szigetek névadó tagját, Gran Canariát. A sziget azonban sokkal több látnivalót tartogat a homokos partoknál. Maspalomas homkdűnéinél fiatalok buliznak, a több száz fős medencés hotelekben gyerekek pancsolnak, ám ahogy elhagyjuk a turisták kedvelt üdülőhelyeit, egészen más arcát mutatja a sziget.

Egyedülálló, őshonos növényfajok

A tengerparttól néhány tíz kilométerre egy különleges világ tárul fel előttünk. Igaz, át kell kelni a hegyen, hogy felfedezzük a Guayadeque szakadékot, ám az ide vezető út is segít ráhangolódni Gran Canaria egyik legszebb tájára. A 15 km hosszú Guayadeque szakadék a sziget vulkanikus tájain kígyózik keresztül, és egészen a keleti partig fut. Mi autóval jutottunk el a völgybe, kanyargós, szerpentines utakon, de számos túraútvonal is vezet a hegyen keresztül. A látvány lenyűgöző: buja növényzet, kaktuszok, fenyő- és pálmaerdők mindenhol, amerre csak a szem ellát. A terület több mint 80 olyan őshonos növényfajnak ad otthont, amellyel csak a szigeten találkozhatunk, sehol máshol a világon. Mire lejutunk a völgybe, teljesen összhangba kerülünk a természettel és hátrahagyjuk minden gondunkat.

Az őslakosok nyomában

A völgyben pedig egy újabb rendkívüli élményben lehet részünk, bepillantást nyerhetünk ugyanis a sziget őslakos törzseinek életmódjába. Ez a szurdok adott otthont a Kanári-szigetek első telepeseinek. A sziget őslakosai barlangokban éltek a magaslatokon, de túlélésük a szakadék alján futó pataktól függött. Ez a patak volt az egyetlen édesvízforrás az egész szigeten. Guayadeque nagyjából úgy fordítható, hogy „a hely, ahol a víz folyik”, és ez a Kanári-szigetek egyik legfontosabb régészeti lelőhelye. Az itt található több száz barlangot az őslakosok menedékként használták. Vannak lezárt barlangok, amelyek régi temetkezési helyek voltak, a nagyobbakban pedig rituálékat tartottak. Az őslakosok életmódjáról számos felfedezett tárgy és emlék árulkodik, amelyek a völgy „bejáratánál” található Guayadeque Múzeumban vannak kiállítva. Érdemes benézni ide, mielőtt felfedezzük ezt a félig letűnt világot, a legnagyobb meglepetés ugyanis az lehet az utazó számára, hogy a barlangházak jó része még most is lakott.

barlanglakás
Tele a hegy apró barlanglakásokkal. Fotó: Lontai Ildikó

Templom és éttermek

Ahogy a völgybe vezető autóúton haladtunk, két szoborra lettünk figyelmesek. Mintha csak jeleznék az utazóknak, hogy itt érdemes megállni, és valóban jól tettük, hogy pihenőt tartottunk. A szobrok az Ermita de Guayadeque sziklakápolna bejáratánál találhatóak. Ez a kis templom igen népszerű a helyiek körében, gyakran tartanak itt esküvőket, a belső kialakítás pedig egészen különleges.

sziklatemplom
Az Ermita de Guayadeque sziklatemplom kívülről…
sziklatemplom Kanári szigetek
… és belülről. Fotó: Lontai Ildikó

Közvetlenül a templom szomszédságában egy barlangétterem található, ide betérve tényleg úgy éreztük magunkat, mint a Flintstone család kőkorszaki szakijai. Leültünk a barlangban található asztalokhoz, majd számos finomságot szolgáltak fel nekünk, amelyeket frissen, a barlang előtt felállított grillen sütöttek. Nem mindennapi élmény egy hegy barlangjában ebédelni, és a finom falatok után úgy döntöttünk, körülnézünk a környéken.

barlangétterem
A barlangétteremben számos finomsággal várják az utazókat.

Ekkor fedeztük fel a barlangházakat, melyek jelentős részénél látszik, hogy most is lakják őket. Érdekes tapasztalat sétálni a sziklába vésett „falucskában”, melynek egyes házai egészen magasan találhatók és csak meredek lépcsősoron keresztül tudnak feljutni a lakók. A barlanglakások a nyári hőségben kifejezetten kellemes hűvöset biztosítanak.

barlanglakás
A sziklafalon keskeny utak kötik össze a barlangházakat, ahol ma már közvilágítás is van.
A barlangoknak csak a bejáratát láthatják a kíváncsi szemek. Fotó: Lontai Ildikó

A további éttermek mellett egy hotel is van a barlangok egyikében, ha valaki szeretné átérezni, milyen lehetett az őslakosok élete. Persze, ez azért csúsztatás, hiszen ezekben a házakban ma már megkönnyíti a mindennapi életet az infrastruktúra: jól felszerelt, felújított és modern bútorokkal berendezett barlanglakásokról van szó. Azonban az egész tájék különleges: csend és nyugalom, gyönyörű táj és egy életre szóló élmény várja azokat, akik merik elhagyni a tengerparti üdülőket, és nyitottak arra, hogy felfedezzék ezt az ezerarcú szigetet.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Daniel (@instdaangram) által megosztott bejegyzés

Nyitókép: Christophe Lehenaff / Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Tedd meg a befizetéseidet, mi pedig megnöveljük a nyerési esélyeidet maximum 275 000 forintig. (x)