A Movember mozgalom adta az ötletét annak a kezdeményezésnek, ami arra bátorítja a nőket, hogy egy hónapig hagyjanak fel a szőrtelenítéssel. Több ezren csatlakoztak a Januhairy-hez.
A Movember (amit Magyarországon MentsManust Mozgalomként is ismernek) egy évente megrendezésre kerülő nemzetközi kampány, ami felhívja a férfiak figyelmét az egészségmegőrzés, valamint a szűrővizsgálatok, kivizsgálások jelentőségére. Azok, akik csatlakoznak a mozgalomhoz egy hónapon keresztül – egészen pontosan novemberben – nem borotválják le a bajszukat. Ez a kezdeményezés adta az ötletet Laura Jacksonnak, hogy kitalálja a Januhairy-t.
A 22 éves, drámatagozatos brit lány eredetileg egy szerep kedvéért növesztette meg a hónaljszőrét. Először kifejezetten zavarta, hogy nem szabadulhat meg a hóna alatt megbúvó szálaktól, de néhány hét elteltével megbarátkozott a helyzettel. Mivel saját reakciója is meglepte, elgondolkodott azon, vajon miért alapvető elvárás a nőkkel szemben, hogy rendszeresen gyantáztassák vagy borotválják a testüket. Végül 2019-ben létrehozta a @januhairy Instagram oldalt, ahol megosztja tapasztalatait, többek között azt, mennyivel magabiztosabbnak érzi így magát. A tavalyi évben több ezren csatlakoztak Laurához, mára 23 ezer feletti követőbázissal büszkélkedhet. Oldalán mindenkit arra buzdít, hogy vágjanak bele az egy hónapos kihívásba vagy, ha ezt a lépést nem is merik megtenni, legalább beszéljenek a témáról. Ugyanis ezzel is segíthetik a kampány célját! A Januhairy amellett, hogy a társadalmi normák megváltoztatásáért küzd, minden évben egy jótékony szervezetet is támogat. A kampány keretein belül Laura tavaly több mint 1500 fontot (nagyjából 580 ezer forint) gyűjtött össze, amit a testpozitív mozgalmat hirdető szervezetnek, a Body Gossip-nak ajánlott fel. Az idei gyűjtéssel a klímaváltozás ellen harcoló TreeSisters-t támogatja.
Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a Januhairy mozgalom nem arra buzdítja a nőket, hogy növesszék meg a testszőrzetüket. A célja, hogy a nőknek legyen választása, hogy eldönthessék, így tesznek-e anélkül, hogy mások megítélése miatt kellemetlenül éreznék magukat. Az évek alatt a rendszeres szőrtelítés miatt annyira elszoktunk ettől a gondolattól, hogy ki sem tesszük a lábunkat a strandra szőrtelenítés nélkül. Elég csak visszagondolni a Sztárom a párom című film 1999-es premiervetítésére, ahová Julia Roberts szőrös hónaljjal érkezett, amiből végül hatalmas botrány kerekedett.
A Januhairy nem meglepő módon sokaknál kiverte a biztosítékot – voltak olyan kommentelők, akik nagyon megosztó véleményeket fogalmaztak meg. Laura szerint ez azért nagyszerű, mert emlékezteti arra, hogy mennyire fontos is ez a mozgalom.
Nyitókép: @januhairy/Instagram
Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:
- 3 magyar szervezet, ami azért küzd, hogy visszaszorítsák a nők elleni erőszakot
- Mi lesz, ha tényleg ránk dől a ház? – Az ökoszorongás létezik
- Kedvencünk a pattanás elleni tapasz reklám, amit akár Wes Anderson is rendezhetett volna