A természetes immunerősítő, amiért most mindenki rajong: a homoktövis

Hogyan gondoskodsz a C-vitaminról a hidegebb napokon? A narancs és a citrom nem rossz ötlet, de van náluk is jobb, méghozzá egy itthon is honos növény. Próbáltad már a homoktövist? Érdemes lenne!

Az Ázsiából származó, az Ezüstfafélék (latinul: Hyppophae) családjába tartozó cserje nálunk honos faja, a Hippophae rhamnoides szinte bármilyen, akár a legsilányabb talajon is képes megélni, és sűrű, tövises bozótot alkotni. Ráadásul akár 30-50 évig is elél, és bőséges, bogyós termést hoz. Augusztustól egészen az első fagyokig lehet begyűjteni a termést, arra azonban vigyázni kell, hogy nehogy összekeverjük a tűztövis mérgező termésével. Az sem baj, ha kicsit dércsípte homoktövisre sikerül szert tennünk, az egyébként meglehetősen fanyar ízű bogyók ugyanis így egy kicsit édeskésebbé válnak.

Csupa C-vitamin

A homoktövist elsősorban C-vitamin tartalmáért becsüljük: 100 gramm homoktövisben átlagosan 695 mg van ebből a vitaminból, ami 12-15-ször annyit jelent, mint a narancs C-vitamin tartalma. A C-vitamin hatása pedig elképesztően sokrétű: erősíti az immunrendszer működését, segít megelőzni a meghűléses betegségeket, de az idegrendszer optimális állapotát, sőt, még a bőr feszességét adó kollagén termelődését is támogatja, antioxidáns hatásával véd az idő előtti öregedés ellen. A C-vitamin a vas felszívódását is segíti, így a vérszegénység megelőzésében is szerepet játszik.

Bár ez a homoktövis legismertebb vonása, az új, hazai szuperélelmiszer nem elégszik meg ennyivel. A C-vitamin mellett más antioxidáns hatású vegyületekben, például a szem és a nyálkahártyák egészségét védő karotinoidokban is nagyon gazdag. A koleszterinszint egyensúlyát is befolyásolja: miközben csökkenti a „rossz” LDL koleszterin szintjét, növeli a „jó” HDL koleszterinét, ezzel pedig a szív- és érrendszer egészségét védi, és olyan betegségek megelőzésében vesz rész, mint az érelmeszesedés. Gyulladásgátló hatása nemcsak a gyomorbántalmakat képes gyorsan enyhíteni, hanem az ízületi fájdalmaknak, vagy az izomláznak is természetes gyógyszere lehet. Speciális zsírsav-összetétele jó hatással van az anyagcserére és a májra.

A narancsszínű bogyók a B-vitaminok teljes skáláját, E-, K-vitamint, valamint számos ásványi anyagot, flavonoidokat, és omega-3 zsírsavakat is tartalmaznak. Az olajban található palmitinsav sok tekintetben hasonlít a bőr természetes zsíranyagára, így a homoktövis-olaj az atópiás, kiszáradt, berepedezett bőrre is jó hatással van, segíti a sebgyógyulást, de a narancsbőrös tüneteket is enyhíti.

A titok: csak hidegen!

Egyes források szerint a homoktövis fizikai teljesítőképességet növelő és fertőzésektől védő hatásának köszönhetően Nagy Sándor korában a katonák étrendjének része volt, sőt, a betegeket vagy a harcban sérülteket is gyógyították vele. A tibeti és a kínai gyógyászat is használta, sőt, az orosz népi gyógymódoknak is szerves része a mai napig. A homoktövis bogyójának felhasználásának egyetlen fontos szabálya van: ne hőkezeljük. Hő hatására ugyanis a C-vitamin nagy része veszendőbe megy. A bogyókból azonban a gyümölcslétől a gyümölcsmártásig, a smoothie-től a krémlevesig szinte bármit készíthetsz, ha ezt az egy szabályt betartod. A bogyókat egyszerűen csak turmixold le nyersen, vagy facsard ki a levüket gyümölcscentrifugával, és ízesítsd például mézzel vagy más gyümölcsökkel. Pohárdesszertekhez, vagy akár gyümölcsös sütemények krémjéhez is hozzáadhatod,  más bogyós gyümölcsökkel társítva például remekül érvényesül a homoktövis íze. Ha nem akarsz a feldolgozásával vesződni, készen is kaphatsz a boltban homoktövis-velőt, homoktövis-levet, vagy akár porított homoktövis-bogyót és homoktövis-olajat is. Ezeket egyszerűen csak add hozzá a turmixhoz vagy akár a reggeli joghurthoz, és máris lendületesebben indul a nap.

Nyitókép: Elena Moskalenko/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: