A második világháború nemcsak a globális politikát formálta át és társadalmi változásokat indított el, hanem az olyan mindennapi szokásainkra is hatást gyakorolt, amelyeket ma már természetesnek veszünk.
Az Egyesült Államokban a háborús erőfeszítések új kihívásokat hoztak, például az erőforrások hiányát és a társadalmi szabályok átalakulását. Ezek a szükségszerűségek innovációt és hatékonyságot eredményeztek, amelyek nemcsak katonai stratégiákban, hanem a hátország mindennapi életében is megjelentek. Ezek az apró, de jelentős változások szükségből születtek, de tartósan átlakították az amerikai etikettet és kultúrát, illetve globálisan is hatást gyakoroltak arra. Íme néhány olyan, ma már magától értetődő szokás, mely a második világháborúból származik.
Pólóviselés
A pólók ma már mindennapi öltözékünk elengedhetetlen elemei, de egykor ezek csupán alsóneműnek számítottak. A klasszikus fehér ruhadarab először az első világháborúban vált az amerikai hadsereg egyenruhájának részévé. A második világháborúban ismét szabványos katonai ruházat lett, viszont ekkor már nem csupán alsóneműként használták, hanem civileknek is árulták. A háború után a katonák, akik megszokták a póló kényelmét, elkezdték beépíteni azt saját ruhatárukba is, a róluk készült képek, amelyeken pólót viseltek, tovább növelték a ruhadarab népszerűségét, és az 1950-es évekre Marlon Brando és James Dean filmsztárok révén a póló már a hétköznapi divat elengedhetetlen részévé vált.

Fogmosás
Bár a szájhigiénia évszázadok óta létezett, a rendszeres napi fogmosás az amerikaiak körében csak a második világháború után vált elterjedtté. Az első világháborúban a rossz fogápolás egészségügyi problémákat okozott, például a „lövészárok betegség” néven ismert fájdalmas ínygyulladást. Emiatt a második világháborúban a katonaság szigorúbb higiéniai rutint vezetett be, mely természetesen kiterjedt a napi fogmosásra is. A katonáknak higiéniai készleteket biztosítottak, amelyek fogkefét és fogport tartalmaztak. A háború után a szokás a hazatérő katonák révén terjedt el, és az 1950-es években, amikor megjelentek a puhább nejlon sörtéjű fogkefék, a fogmosás az amerikai háztartások mindennapi rutinjává vált.

Borotválkozás
A második világháború utáni években az amerikaiak életét a megkönnyebbülés és az optimizmus jellemezte. A gazdaság újjáéledt, és a fogyasztás nemcsak elfogadottá, hanem elvárttá vált. A katonák a háború alatt megszokták a tiszta borotválkozást és az ehhez szükséges eszközökhöz való hozzáférést. A Gillette borotvagyártó cég az első világháború óta biztosított borotvakészleteket a katonáknak, a második világháborúban pedig titkos borotvakészleteket is gyártott hadifoglyok számára. A háború után a cég a márkaismertséget kihasználva pedig könnyen képes volt kielégíteni a megnövekedett fogyasztói igényeket. A tiszta borotválkozás népszerűsége egészen a beatnik stílus megjelenéséig tartott az 1960-as években.

Farmer
A farmer már a második világháború előtt is jelen volt az amerikai kultúrában. Az amerikai haditengerészet már az 1900-as évek eleje óta viselte azt nadrágként, és az 1930-as években a nyugati filmcsillagok is hordták. A háború alatt az amerikai katonák szintén büszkén viselték farmerüket, amelyet gyakran kifejezetten nekik készítettek, ennek volt köszönhető, hogy az 1950-es évekre a „tinédzser” szubkultúra jelképévé vált.

Vörös rúzs
A második világháború alatt az amerikai nőket arra biztatták, hogy tartsák meg ápolt megjelenésüket. A piros rúzs különösen a hazafiság szimbólumává vált, mivel az „őrizd meg szépséged a szolgálatban” szlogen hangsúlyozta a megjelenés fontosságát. Ahogy Hitler állítólagos piros rúzs iránti ellenszenve csak növelte annak népszerűségét. Az amerikai hadsereg saját árnyalatot is készíttetett „Victory Red” néven, amelyet nők egyenruhájához terveztek.

Vitaminok
Nyitókép: US Army Air Force/PhotoQuest/Getty Images
Forrás: HistoryFacts.