Akarsz róla beszélni? Avagy 7 jel, hogy terapeutára lenne szükséged

Ha egy vagy akár több pontot is kipipáltál a listánkon, akkor érdemes szakemberhez fordulnod a problémáddal!

Ma már szinte naponta szembejön velem egy-egy cikk a mentális egészség fontosságáról – na, meg arról, hogy ezt minél több ember fejében tudatosítani kell. Számos híresség nyilvánosan is állást foglal a kérdésben, akár úgy, hogy ő is megosztja, min ment keresztül. Vilmos herceg például a BBC One egyik dokumentumfilmjében mesélt az érzéseiről világhírű focistáknak, azért, hogy ledönthesse a férfiak mentális egészségével kapcsolatos tabukat.

Azonban hiába a megnövekedett médiafigyelem, sokan még mindig homokba dugják a fejüket, ha terápiáról van szó. Legyünk őszinték: szakemberhez járni továbbra is inkább „cikinek” számít, mint hétköznapinak. Éppen ezért az ember hajlamos arra, hogy normalizálja az őt érő stresszt – pedig az kezelés nélkül szorongáshoz, depresszióhoz vagy más komoly betegségekhez is vezethet. Amikor megpróbálod a szőnyeg alá seperni az első jeleket, az éppen azt igazolja, hogy ideje feltenni magadnak a nagy kérdést: lehet, hogy terapeutához kellene fordulnom?

Rossz napja vagy hete természetesen mindenkinek lehet, ám ha az alábbi hét pont közül valamelyik (akár több is) nagyon ismerősen cseng neked, akkor szakszerű segítségre lehet szükséged!

1. Gyomorfájdalom

A mentális és a fizikai egészségünk elképesztően szorosan kapcsolódik egymáshoz: ha olyan (fizikai) tüneteket tapasztalsz magadon, amire a háziorvosod a kivizsgálásod során semmilyen diagnózist nem tud felállítani (mert a leleteid szerint minden rendben van veled), akkor az okokat valószínűleg a lelkiállapotodban kell keresned. Jó példa erre a gyomorfájdalom, amit a stressz, a szorongás vagy a depresszió is kiválthat.

2. Félresikerült párkapcsolatok vagy a motiváció hiánya a munkahelyen

Úgy érzed, hogy újra és újra ugyanazokat a köröket futod, ráadásul mindig negatív eredménnyel zárod őket? Ha a párkapcsolataid kísértetiesen hasonlóan (és rosszul) alakulnak, esetleg folyamatosan boldogtalan vagy a munkádban, érdemes beszélned az érzéseidről egy terapeutával, mert rávezethet arra, hol hibázol, hiszen ő egy másik perspektívából szemléli az életed.

3. Megmagyarázhatatlan ingerültség

Napjaink egyik legnagyobb problémája, hogy folyamatosan pozitív képet akarunk mutatni magunkról, a negatív pillanatainkról és a gondjainkról pedig nem mesélünk – nem tudjuk, hogyan birkózzunk meg a szomorúsággal vagy a szorongással és segítséget sem merünk kérni. Azonban miközben mindenki a boldogságát és az örömét akarja bizonygatni a külvilág számára (különösen a közösségi médiában), az elnyomott problémák a háttérben komoly betegségekhez is vezethetnek! Ha gyakran érzed magad dühösnek, ingerültnek vagy nem tudod kontrollálni a sírást, akkor ne szégyellj szakemberhez fordulni, mert együtt megtalálhatjátok a problémáid gyökerét.

4. Túl sok negatív gondolat

Ha végigpörgeted a hírfolyamot a közösségi oldaladon, pár percen belül biztosan találsz legalább egy mémet arról, hogy miért utál(hat)juk az életet vagy a munkánkat – az emberek többsége (például én is…) pedig általában együtt érzően kacag ezeken. Azonban nem mindegy, hogy csak viccelődsz ezekkel a kijelentésekkel vagy tényleg boldogtalannak érzed magad. A szakemberek szerint ugyanis a depresszió egyik jele például éppen az, ha negatív belső monológokat folytatsz le a fejedben, főként arról, hogy gyűlölöd az életed.

5. A rendszeres alkoholfogyasztás

Egy-egy pohár bor esténként jót tehet az egészségednek és az alkohol könnyedén el is lazíthat – de ha már egy napot sem tudnál elképzelni anélkül, hogy igyál valamit stresszoldásként, az egyértelmű figyelmeztető jelzés lehet számodra. A terápián megtalálhatod a megfelelő megoldást arra, hogyan tudnád kezelni a téged érő nyomást – italozás nélkül.

6. Stresszesnek érzed magad

Van valami, amitől mindig ideges, stresszes, depressziós vagy rémült leszel? A képzeletbeli ravaszt valószínűleg egy olyan szituáció vagy ember húzza meg, ami vagy aki egy még feldolgozatlan múltbéli traumádra emlékeztet téged.

7. Pánikrohamok törnek rád

Ha pánik- vagy szorongásrohamokkal küszködsz, nem is lehet kérdés, hogy beszélned kell erről egy szakemberrel – hiszen a tested nem tud mit kezdeni azzal a magas stressz-szinttel, ami téged ér.

Forrás: Hello Giggles
Nyitókép: Royalty-free/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: