Itt a bizonyíték arra, hogy az alvás tényleg megfiatalít

Talán nem is hinnéd, de a pihentető éjszakáknak egyáltalán nem csak annyi szerepe van az életedben, hogy reggelente frissen és energikusan kezdheted el a munkát. Az igazság az, hogy még azt is befolyásolja, hány évesnek érzed magad.

Emlékszel még arra, hogy amikor Hófehérke beleharapott a gonosz királynő mérgezett almájába, hosszú, mély álomba merült, ám később, amint magához tért, friss volt, üde, mintha egy percet sem öregedett volna? Nos, Walt Disney egyik legkedveltebb tündérmeséje igazából nem is áll annyira távol a valóságtól, mivel az alvás valóban képes arra, hogy megfiatalítson – akkor is, ha te épp nem a herceged csókjára ébredsz fel. Sőt, felér egy komplett wellnesskezeléssel is a bőröd, a hajad és a körmeid számára, na, persze csak akkor, ha odafigyelsz arra, hogy minőségi órákat tölts el este az ágyban.

Hatékony szépségápolási trükköt keresel? Aludj!

Ugyanis a mély alvás beálltakor a tested ezerrel elkezd dolgozni: regenerálódik a szervezeted és ekkor termelődik például a sejtjeid megújulásáért felelős hormon is és a folyamatok eredményeként egészségesebb, fiatalosabb megjelenést varázsolhat neked. Éppen ezért fontos annyira, hogy odafigyelj arra, hogy valóban pihentető éjszakáid legyenek, mert ha sokat forgolódsz álmatlanul és romlik az alvás minősége, azzal felgyorsíthatod a biológiai öregedést. Ez pedig azt jelenti, hogy ráncok jelenhetnek meg az arcodon, a bőröd fakóvá válhat és még a hajad állapota is veszélybe kerülhet, így végül sok pénzedbe és idődbe kerülhet majd a szépségápolási rutinod. Holott mindössze egy költséghatékony teendőd lenne: dolgoznod kell azon, hogy kialakíts egy egészséges alvásrutint, hogy a tested elvégezhesse az öregedésgátló munkáját. Hiszen (ahogy mondják is) a korunk tényleg csak egy szám, mert az, hogy igazából hány évesnek tűnünk kívülről vagy hogy mennyi idősnek ér, nem feltétlenül a születési dátumunktól függ, hanem számos egymással összefüggő tényező eredménye. Ezek közé tartozik:

  • a genetika
  • az életmódbeli szokások és rutinok
  • a diéta és a testmozgás
  • a stressz
  • és a környezet is.

A szuperhősök benned élnek

Míg napközben az agyad teljesen le van terhelve az ébrenléted alatt végzett tevékenységekkel, addig éjszaka végre lehetősége van arra, hogy a sejtek növekedését és helyreállítását helyezze a prioritás-listájának elejére. Az ehhez szükséges fehérjék (mint például a kollagén, ami elengedhetetlen az egészséges, szép bőrhöz) termelését is alvás közben tudja megnövelni, ahogyan ilyenkor erősödnek meg azok a biológiai védekező mechanizmusaink is, amelyek elháríthatják a környezeti hatások (például az UV-sugárzás) által okozott károkat, ami például az UV-sugarak és a radikális sejtek által okozott károkat, így ezek nem gyorsíthatják fel az öregedési folyamatot vagy nem betegedhetünk meg miattuk. A mély alvás szakaszában szabadul fel a testedben az HGH, azaz a növekedési hormon, ami többek között az elhalt sejtek pótlásáért felel. De segít az anyagcsere szabályozásában is, támogatja az immunrendszer működését és védelmet nyújt az életkorral összefüggő betegségek, például a szívbetegségek és a diabétesz ellen. Ráadásul a kollagéntermelésben is jelentős szerepe van, azaz ő az egészséges, fiatalosabb megjelenésért vívott harc egyik szuperhőse. A megfelelő éjszakai nyugalomra pedig azért is érdemes figyelned, mert ha nem alszol eleget, az nagy mértékben csökkentheti a hidratáltságot, ami pedig a fáradtság és az öregedés jeleit hozza magával. Egy-egy relaxáló este csökkentheti a vérnyomást, javíthatja a véráramlást és lassítja a szív, valamint az erek öregedését és bónuszként még a stressz okozta káros hatások ellen is felveszi a küzdelmet. Ugye a szépítő alvás kifejezés már nem is tűnik olyan légből kapottnak?

Forrás: Psychology Today
Nyitókép: Mike Ramirez / EyeEm/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: