Kedvenc sztárjaink nemcsak tehetségükkel keresnek igazán jól, de remek üzleti érzéküknek köszönhetően is napról-napra dagad a bankszámlájuk. Saját brandjeik ugyanis mesés összegeket hoznak a konyhára.
Kim Kardashian páratlan üzleti érzékéről korábban már értekeztünk, azonban a celebritások közül bőven akad azért, aki versenyre kelhet vele. Legyen szó fiatal énekesekről, veterán színészekről, saját nevüknek köszönhetően mind sikeres márkákat építettek fel. Nézzük hát a sztárok legnagyobb üzleti birodalmait.
Dr. Dre a zene királya
A mára igazi mogullá vált rapper a legendás Compton-i N.W.A. tagjaként került köztudatba. Az együttes rövid karrierjének végeztével 1992-ben már szólóalbumot adott ki és munkásságát számos Grammy, MTV VMA, illetve Emmy-díjjal is elismerték. Dre producerként olyan előadók karrierjének adta meg a kezdőlöketet, mint Eminem, Snoop Dogg, The Game vagy éppen Kendrick Lamar. Ennek fényében tehát nem is lepődünk meg azon, hogy ő nem a smink-, vagy a divatbizniszbe szállt be. Dre ahhoz nyúlt, amihez a legjobban ért: a zenéhez. 2006-ban Jimmy Iovine-nel megalapították a mára fogalommá vált Beats by Dr. Dre márkát. Ezt azért érezte szükségesnek, mert a lemezkiadás ekkor kezdett hanyatlani, és az innen-onnan letöltött zenéket silány minőségű fül- és fejhallgatókkal hallgatták az emberek. Dre teljesen új hangzást kért termékeinek, így egy forradalmi újítást vezetett be. A népszerűség pedig borítékolható volt, hiszen a legnagyobb sztárok mászkáltak Beats-fülesekkel. M.I.A., Pharrell Williams, Gwen Stefani vagy Will.i.am mind segítettek annak tökéletesítésében. A Beats by Dr. Dre mára milliárd dolláros biznisszé vált és 2014 óta az Apple Inc. tagjai, de bevételeikből továbbra is részesülnek. Talán ennek is köszönhető, hogy a Forbes szerint ő a harmadik leggazdagabb személy a hiphop-szcénában.
Gwyneth Paltrow bizzar biznisze
Gwyneth Paltrow színésznőként sikert-sikerre halmoz, a legjobb szerepek közül válogathat, már az Oscar-díj is polcán díszeleg, így új kihívást keresett magának. 2008-ban internetes hírlevélként indította el a Goop-ot, ami mára igazi wellnessbirodalommá nőtte ki magát. Paltrow termékpalettája igazán színes és olykor meghökkentő. A színésznő vaginaillatú gyertyákkal indította webshopját, majd vaginagőzölőt és lelki vámpírokat elriasztó spray-t is árult. Jogos a kérdés, hogy erre tényleg van igény? A válasz pedig egyértelmű igen, Paltrow sokoldalú birodalma ugyanis dollármillókat hozott eddig a konyhára és a sokak szerint csupán csak kuruzslásra épülő brand napról-napra növekszik. A márkáról a Netflix 2020-ben a színésznővel karöltve készítette el a „Gwyneth Paltrow életmódkísérletei” című dokusorozatot, ahol a streamingszolgáltató már előre levédte magát minden esetleges per miatt.
Kanye West felemelkedése és bukása
Kanye West sem mostanában fog csődbe menni, ugyanis botrányai ellenére is jól megy neki a szekér. A sztár zenei karrierjéből befolyt millióit különböző divatházakkal kötött együttműködéseivel egészítette ki. Dolgozott a Nike-val, itt az Air Yeezy-t hozta létre, majd olyan márkákkal kollabolt, mint a Louis Vuitton, a Bape és a Guiseppe Zanotti. 2013-ban viszont alapjaiban rengette meg a streetwear-kultúrát, ugyanis aláírt az adidas-nál. Kanye a német sportszergyártó óriásnak is új löketet adott, létrejött a legendás Yeezy Boost, a Yeezy Slide és a Foam Runner. Ezek mind-mind rekordgyorsasággal keltek el és egyik percről a másikra a legsikeresebb cipőmárkává nőtte ki magát. West pedig éveken keresztül uralta a sztárok márkáit felsorakoztató lista első helyét. Viszont, mint tudjuk, Ye-nek nincs valami könnyű természete és gyakran előbb beszél, mintsem gondolkodna, így tavaly antiszemita kijelentései miatt kenyértörésre került a sor közte és az adidas között.
Rihanna, a szépség nagykövete
A barbadosi énekesnő pályatársai között az egyik legvagyonosabb, mérhetetlen gazdagságát pedig nem másnak, mint szépségmárkájának köszönheti. A Fenty Beauty ugyanis nemcsak a rajongók körében örvend óriási népszerűségnek, hanem a legmenőbb sminkesek is szívesen nyúlnak a termékeiért. Rihanna termékpalettája ugyan nem merül ki a dekorkozmetikában, hiszen a Fenty az évek során ruházati és bőrápolási vonallal is bővült, a bevételek nagy részét viszont még mindig az alapozók, rúzsok és egyéb sminkek adják. Az énekesnő a kiemelkedő minőség mellett az inkluzivitásra, a sokszínűségre és a szépség minden egyes megnyilvánulási formájának ünneplésére épít. Bár azt hozzá kell tennünk, hogy a siker nem volt kérdéses, hiszen RiRi és az LVMH cégcsoport neve (többek közt hozzájuk tartozik a Dior, a Sephora, a Louis Vuitton, a Henessy és a Gucci is) egyaránt garancia voltak arra, hogy a márka évről-évre döntse meg saját rekordjait. Rihanna mára az Egyesült Államok az egyik legvagyonosabb, 40 év alatti, önerőből meggazdagodott nője.
Lady Gaga a természetességre törekszik
Korábbi extrém szettjeit, sminkjeit és parókáit látva sokáig nem gondoltuk, hogy ezt a mondatot így leírjuk, de 2023-ban már minden megtörténhet. Lady Gaga elévülhetetlen érdemeket szerzett a zenében, majd páratlan tehetségét a filmvásznon is bemutatta, aztán a beauty bizniszben is szupersztár lett. Márkája Haus Laborations néven 2018-ban debütált az Amazonon, majd Gaga 2022-ben egy gyors névváltoztatást eszközölt és Haus Labs-ra keresztelte azt át. A termékpaletta minden egyes darabja vegán és állatkísérlet-mentes. Az inspiráció mellett az a célja, hogy a smink az önkifejezés és az egyéni kreativitás eszköze legyen. Éppen ezért a választék is páratlanul színes. Kozmetikai termékei különböző színeket és textúrákat ötvöznek, így mindenki megtalálja a saját stílusának megfelelőt. Népszerűsége és közösségi ereje óriási. Havonta például majd hetvenezer keresést hajtanak végre „Hous Labs” kulcsszavakkal. Illetve az sem utolsó, hogy olyan, saját márkával rendelkező szépségguruk is használják termékeit, mint Jaffree Star.
Jessica Simpson divatbirodalma
Kevesen tudják, hogy az egykori énekesnő és színésznő egy milliárd dolláros divatbirodalom tulajdonosa. Jessica Simpson 2005-ben azzal a céllal hozta létre a fantáziadús elnevezésű Jessica Simpson Collection-t, hogy az őt utánozni kívánó fiatalok olcsóbb alternatívát találjanak szettjeik összeállításához. A biznisz egy cowboy csizmával indult, majd a kínálat egyre csak növekedett, mára pedig hihetetlen mennyiségű terméket kínál. Simpson 2011-ben már a New York Magazin címlapjáról mosolygott ránk vissza, ahol sikeres üzleti vállalkozásával foglalkoztak. A bevételek évről-évre nőttek és ebből a celeb is jól profitált, de volt idő, hogy majdnem elvesztette az arany tojást tojó tyúkot. 2015-ben Vince Camuto halála (az ő cégcsoportjának égisze alatt szárnyalt Jessica márkája) már rossz előjeleket sejtetett. Ekkor egy pénzügyi közvetítő cég sietett a segítségükre, de ez a kooperáció nem volt hosszú életű. A vállalat csődje ugyanis majdnem magával húzta a Jessica Simpson Collection-t is. Egy záradéknak köszönhetően viszont az énekesnő elővásárlási jogot élvezett részvényeivel kapcsolatban. Tavaly tehát visszavásárolta cégét és már 100%-ban tulajdonolja azt. Simpson pedig már nemcsak a boltokban van jelen, hanem sikeres webshopot is üzemeltet.
A fiatalabb generáció már előre gondolkodik
Míg az idősebbek megvárták karrierjük csúcsát és csak akkor néztek saját brand után, amikor kezdett lecsengeni a körülöttük lévő hype, addig a fiatalok előre gondolkodnak. Kylie Jenner, Selena Gomez, Ariana Grande, Millie Bobby Brown és Hailey Bieber is letették már birodalmuk alapköveit. Természetesen mindannyian a beauty vonalán mozognak, de valahogy mégsem konkurenciái egymásnak. (Jó Selena és Hailey igen, de az másik lapra tartozik.) A huszonéves hírességek már most eszméletlen összegeket kaszálnak, így nekik biztos nem kell törniük a fejüket, hogy miből tengetik majd nyugdíjas napjaikat. Ariana illatai a legnépszerűbb parfümök között vannak, Selena rúzsaiért mindenki megőrül, Kylie neve pedig fogalom a szépségiparban.
Nyitókép: The Chosunilbo JNS/Imazins via Getty Images
Ha tetszett a cikkünk, ezek is érdekelhetnek:
- Legendás rúzsok és viselőik: az IT girl-ök diktálta trendek
- Egy inspiráló történet: 7 érdekesség, amit nem tudtál a vörös rúzsról
- Posh Spice-ból divatikon: Victoria Beckham stílusevulúciója