Az Instagram a jövőben mindent megtesz azért, hogy ne érezd magad szarul tőle

Fontos változások a közösségi média platformon

Egyre többet tesz az Instagram a felhasználók mentális egészségéért - az elmúlt időszakban sorra jelentették be a különböző szabályozásokat és tilalmakat. Ezeket vettük most sorra.

Mentális jólét vs. Instagram

A közösségi média a mindennapjaink részévé vált – még ha nem is osztjuk meg rendszeresen a világgal, hogy éppen mit reggelizünk, hol nyaralunk vagy milyen szomorúak vagyunk, akkor is naponta többször azon kapjuk magunkat, hogy a feedünket görgetjük. Nehéz megmondani, milyen kereteken belül számít egészségesnek vagy legalábbis mentális szempontból ártalmatlannak az online jelenlétünk. Az viszont biztos, hogy a legnagyobb veszély az Instagram-felhasználókra leselkedik.

Az elmúlt években számos kutatással támasztották alá, hogy a képmegosztó platform nemcsak a természetben, hanem több millió ember mentális egészségében tett már kárt. A különböző kontentek, funkciók és filterek miatt egyre többen küzdenek étkezési és önértékelési zavarokkal, gyakoribbá vált a szorongás, a depresszió és sajnos olyan szélsőséges esetekről is hallhattunk, amik halállal végződtek. Ezért az alkalmazás fejlesztői úgy döntöttek, szigorúbb szabályokat hoznak. Nézzük, milyen korlátozásokat vezettek be az elmúlt időszakban, amikkel az emberek mentális jólétét próbálják megóvni!

A fogyasztó csodabogyók kora leáldozott

Az Instagram egyik legnagyobb hátulütője, hogy egyik pillanatról a másikra teljesen romokba döntheti az önértékelésünket. A body positive mozgalom törekvései ellenére még mindig többen vannak azok a nők és férfiak, akik az idealizált, a társadalom által tökéletesnek titulált testalkat elérésére érdekében mindent megtennének. A különböző diétás termékeket forgalmazó cégek pedig ki is használják ezt a lehetőséget – méregtelenítő teáikat és csodabogyóikat minél több influenszerrel próbálják reklámozni. De már nincs olyan könnyű dolguk.

A diétás termékeket szponzoráló posztok ellen Jameela Jamil indított személyes hadjáratot és végül el is érte a célját. Szeptember óta bárki jelentheti az ilyen típusú hirdetéseket, amiket ezután elrejtenek a 18 év alatti felhasználók elől. Ha egy termék mágikus fogyást ígér, esetleg még különböző ajánlatok vagy kuponkód is társul mellé, akkor a poszttal együtt a felhasználót is törölhetik. Persze kérdéses, hogy mennyire hatásos ez az intézkedés. Az életkor hitelességét lehetetlen ellenőrizni és a posztok  jelentése és vizsgálata is beletelik egy kis időbe. Szóval rengeteg kiskaput találhatnak azok a cégek, akik az Instagram segítségével szeretnék felpörgetni az üzletüket.

A filterek sem úszták meg

Hasonló okok miatt tiltották be néhány hete az olyan filtereket, amik úgy alakítják át az arcot, mintha azt egy szépészeti beavatkozás tette volna tökéletessé. Az ajakfeltöltő, a ráncfeltöltő, a fiatalító és az arcot keskenyítő filtereknek búcsút inthetünk.

Véget ért a kémkedés

Októberben egy olyan funkció is megszűnt az alkalmazáson belül, ami valószínűleg sok kapcsolatban vezetett óriási vitákhoz. A változás bevezetése előtt a Following (magyarul: Követed) fül alatt egy olyan hírfolyam tárult elénk, ahol az általunk követett emberek nyilvános interakcióit vehettük szemügyre: milyen képeket lájkoltak, milyen kommenteket kedveltek és kit követtek be. Ez a funkció lehetővé tette a stalkingolást (kukkolást, kémkedést) az emberek számára – és rengeteg baráti és párkapcsolati viszályt okozott. Vishal Shah, az Instagram termékigazgatója cáfolta, hogy azért szüntették volna meg, mert kellemetlen információkat hozott felszínre a felhasználókról. A döntést azzal indokolta, hogy kevesen használták ezt a lehetőséget, de ezt kötve hisszük…

A legsúlyosabb probléma

Október végén még egy nagyon fontos ponttal bővült az Instagram szabályzata: szélesítették az önkárosító tevékenységeket bemutató és erre buzdító tartalomra való korlátozásokat. Ezeket a képeket azután tiltotta le a közösségi oldal, miután Molly Russel, egy 14 éves brit diák öngyilkosságot követett el. A rendőrségi nyomozás során kiderült, hogy a tinédzser a halála előtt ilyen típusú képeket nézegetett. Sajnos nem ő volt az egyetlen – az öngyilkosságok száma hihetetlenül megnövekedett az elmúlt években.

Az Instagram is elismerte, hogy valamit tenniük kell, ha meg akarják akadályozni, hogy tovább nőjön ez a tendencia. A képekre vonatkozó szabályozás már februárban életbe lépett, de ez a hasonló illusztrációkra és grafikákra nem terjedt ki, így továbbra is megjelenhettek a platformon. A hashtagek használatával bárki könnyen rátalálhatott a keresett tartalomra és emiatt sok támadás érte a vállalatot. Október végén még szigorúbbá tették a tilalmat, így ma már semmilyen önkárosító magatartásra sarkalló kép vagy videó nem kerülhet fel az Instagramra. Adam Mosseri, a platform vezetője elmondta, három hónap alatt 834.000 képet távolítottak el és ennek 77 %-át úgy, hogy senki sem jelentette őket. ‚‚Egyértelmű, hogy még  van miben fejlődnünk, ez a munka sosem állhat meg.’’ – mondta Mosseri a BBC News-nak. 

Nyitókép: Unsplash

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: