Gyakran elpattannak az idegeid, máskor meg falásroham tör rád? Ez állhat a háttérben!

Diétázz, hogy jobb legyen a kedved és a teherbíró képességed!

Gyakran vagy álmos napközben, sokat ásítozol, esetleg feledékeny és szétszórt vagy? Ezek lehetnek ártalmatlan tünetek, még ha kellemetlenek is. De az is lehet, hogy egy betegség húzódik meg a háttérben: az inzulinrezisztencia.

Ha sokszor vagy lehangolt, gyakran ok nélkül rádtör a sírhatnék, úgy érzed indokolatlan félelmek kínoznak, netán pánikrohamok is gyötörnek, érdemes kivizsgáltatnod magad!

Sokan nem is gondolnák, hogy a fenti tünetek hátterében nem feltétlenül egy pszichés zavar áll, hanem napjaink népbetegsége, az inzulinrezisztencia (IR). Ez tulajdonképpen egy szénhidrát-anyagcsere zavar, amit gyakran neveznek a 2-es típusú cukorbetegség előszobájának is, és összefüggésbe hozható a táplálkozásunkkal és az életmódunkkal.

15 évvel ezelőtt még gyakorlatilag ismeretlen betegség volt az inzulinrezisztencia. Mára a becsült adatok szerint a felnőtt lakosság 60%-a, a gyerekek 50%-a érintett. Ha azt veszed észre magadon, hogy három óránként enned kell, mert különben rádtör a remegés – akár kézremegés, akár egyfajta, a teljes testet átjáró belső remegés –, feszültté válsz, sőt, akár agresszív is leszel, nem árt elvégeztetned egy vércukorterheléses vizsgálatot, amiből egy endokrinológus meg tudja állapítani a betegséget – ha van. Figyelem, egy sima általános laborvizsgálatból, ahol csak az éhgyomri vércukrot nézik, sajnos ez nem derül ki! Csak az, ha az IR már átfordult 2-es típusú cukorbetegségbe.

A KSH adatai szerint 10 év alatt 80%-kal lett több a cukorbeteg nő, és 90%-kal a férfi Magyarországon.

Vagyis legalább 4 és fél millió ember lehet érintett.

Ezek lehetnek az inzulinrezisztencia tünetei:

  • indokolatlan feszültség
  • agresszivitás
  • remegés
  • verejtékezés
  • ásítozás
  • álmosság
  • gyengeség
  • ólmos fáradtság
  • éhségérzet
  • édességvágy
  • falásroham
  • ködös gondolkodás
  • koncentrációs zavar
  • feledékenység
  • szétszórtság
  • szédülés
  • szemkáprázás
  • bizsergő érzés
  • ájulásszerű rosszullét
  • vérnyomásemelkedés
  • szapora szívverés
  • kiegyensúlyozatlanság
  • lehangoltság
  • sírhatnék
  • indokolatlan félelmek
  • önvádolás
  • önértékelési zavar
  • öndestruktív gondolatok
  • pánikroham
  • fokozott szőrösödés, akár az arcon
  • hőhullámok (változó korban)

Amennyiben ezek közül legalább két-három tünet igaz rád, már valószínűsíthető az IR. Sajnos az inzulinrezisztencia az orvostudomány mai állása szerint nem gyógyítható. A jó hír viszont az, hogy megfelelő kezeléssel és életmódváltással a romlása megállítható, illetve visszafordítható, és a cukorbetegség kialakulása is elkerülhető.

A kezelés négy alappillérre épül, melyek a következők:

Feltettük szakértőnknek, Dr. Breyer Helga belgyógyász-endokrinológusnak azokat a kérdéseket, amelyek a legtöbb frissen diagnosztizált IR-esnek elsőre eszébe jutnának:

– Gyógyítható az inzulinrezisztencia?

– Igen. Ha ismerjük a szervezetünk napszaki ritmusát és annak hatását a szöveteink inzulinérzékenységére, akkor a helyesen kialakított étrend segítségével az energia megfelelően juttatható a testünkbe. A megfelelő intenzitású edzéssel pedig az energiafelhasználás és energiahasznosulás oldaláról tehetünk az egészségünk helyreállítása érdekében. Ha nem sikerül az életmód eme két fontos oldaláról helyrebillenteni az anyagcsere egyensúlyát, akkor vitaminokkal, további anyagcsereproblémák feltárásával, és szükség esetén átmeneti gyógyszeres kezeléssel helyreállítható az egészséges anyagcsere. Minél hamarabb kerül felismerésre a hiba, és minél hamarabb igazolódik a probléma szűrővizsgálat kapcsán, annál hamarabb lehet az egészségi állapotunkat helyreállítani.

– Mostmár egész életemben diétáznom kell? 

– A tudatos étrend szót szoktam inkább alkalmazni, hiszen a megfelelő minőségű és mennyiségű összetevőkből álló, helyes konyhatechnológiával előállított, egészségtudatos étrend egy idő után szokássá tud válni. Olyannyira, hogy pácienseim gyakorta rosszullétről számolnak be akkor, ha a megszokottól eltérő, fast food jellegű ételt, vagy túl sok finomított szénhidrátot fogyasztanak el.

– Lehet még attól gyermekem, hogy IR-es vagyok? 

– Lehet. Jól beállított cukoranyagcserével növelhető a fogantatás esélye. Amit azonban hangsúlyozni szeretnék, hogy a várandósság anyagcsere-vezetése, a kiegyensúlyozott cukoranyagcsere az úgynevezett epigenetikai (hajlam az öröklődésre) hatásokon keresztül nemcsak a gyermekünk, hanem az unokáink egészségi mutatóit is befolyásolja. Gyakran halljuk, hogy a gyermekek a nagyszülőre “ütnek” bizonyos betegségek előfordulási gyakorisága tekintetében. Ennek a várandósság alatt fennálló anyagcserehatás a magyarázata. Van csodásabb ajándék, ha nőként stabilabb egészséget ajándékozhatok már születésétől fogva a gyermekemnek és unokámnak?

– Rendszeresen kell szűrővizsgálatra járnom?

– Ezt az aktuális anyagcsereállapot és az életmód határozza meg. Súlyosabb esetben 3-4 havonta, enyhébb esetekben évente javasoljuk az ellenőrzést.

A saját családom az epigenetikai hatás példája” – meséli Dr. Breyer Helga doktornő személyes példáját, aki nemrég alapította a Formakontroll Klinikát. Az anyai nagymamám 2-es típusú cukorbeteg, magas a vérnyomása, magasak a vérzsíreredményei. Édesanyámat 4000 grammal hozta világra, azaz valószínűleg terhességi cukorbetegségben szenvedett, csak abban az időben még nem szűrték ezt az anyagcsereproblémát. A nagymamám testében fejlődő édesanyám petefészkében pedig már ott voltak azok a tüszők, amelyek megkapták a hibás anyagcserehatást, ami az én egészségemet befolyásolta. Noha kisgyermekkorban normális volt a testtömegem, általános iskolában hirtelen meghíztam. A gyermekkorom a sok sport és egészséges táplálkozás jegyében telt, mert édesanyám ösztönösen érezte, hogy ezzel segíthet nekem a legtöbbet az egészségem megőrzése érdekében. Aztán beindult a serdülőkor, és az ismét hízékonyabbá tett. Azt hiszem, nincs olyan diéta, amit én akkor ki ne próbáltam volna, de mindegyik csak jojó effektushoz vezetett. Aztán elvégezve az orvostudományi egyetemet, tudtam, hogy nekem ezzel kell foglalkoznom, és Dr. Tamás Gyula és Dr. Kerényi Zsuzsa főorvos asszony tanítványa lettem, akik a szénhidrát-anyagcsere és endokrinológia  világszínvonalú szakemberei voltak, és a mai napig hálás vagyok, hogy egy úttörő anyagcsere-szemléletet tanítottak meg nekem. Van tehát egy öröklött hajlamom az IR-re, amit tudatos étrenddel és heti 4-5 alkalommal végzett edzéssel kordában tudok tartani, és 44 évesen is egészséges vagyok.”

Nyitókép: Shutterstock

Legnépszerűbb cikkek: