„Az öltözködés pszichológiai játék” – Nagy Orsolya divattervezővel beszélgettünk

Szombathelyről indult, első ruhájával egyből Párizsig jutott Nagy Orsolya tervező, aki mára az egyik legismertebb név lett a hazai divatszakmában. Pályafutásának egyik mérföldköve a NOS SIMPLE brand, amely idén ünnepli 5. születésnapját.

Annak ellenére, hogy kislányként nem voltak divattervező álmai, Nagy Orsolya az egyik legismertebb név lett a szakmában. Fontos számára, hogy hordható ruhákat alkosson, ezért a letisztultságra és az egyszerű vonalvezetésre törekszik. A tervezés mellett stylisként is sokáig dolgozott, sőt tanította is a jövő öltöztetőit. Visszatérő vendégei számára a legértékesebb tulajdonsága, hogy nemcsak ruhát alkot számukra, hanem a határok feszegetésében is segít.

Édesapja figyelt fel először a tehetségére

A népszerű divattervező 1997-ben diplomázott a MOME-n, amikor még Iparművészeti Főiskolának hívták. Szombathelyen született, építészmérnök apja figyelt fel a már kiskorában is érzékelhető kreativitására. Egy nyári kerti partin a család egyik művész barátja javasolta, hogy ne „pazarolják” el egy „sima” gimnáziumban a tehetségét, hanem helyette menjen művészeti iskolába. „Csak pislogtam, amikor a fejem felett döntöttek a sorsomról, de annyira gyerek voltam még, hogy eszembe se jutott tiltakozni” – meséli Orsi a kezdetekről. Mivel Szombathelyen ilyen irányú tanulmányokra nem volt lehetőség, csak Budapest és Pécs jöhetett szóba. „Ha a fővárost választom, akkor a nagyszüleimnél laktam volna, amire nem igazán vágytam, így lett a dologból Pécs. Elvégeztem gyorsan egy rajztanfolyamot, de hazudnék, ha azt mondanám, hogy ott kedvet kaptam az egészhez. Aztán az esélytelenek nyugalmával felvételiztem.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

NOS SIMPLE (@nossimple) által megosztott bejegyzés


Talán csak Orsit lepte meg, hogy elsőre felvették, így nyár végén a szülők levitték Pécsre, és beköltözött a kollégiumba. „Jó buli volt, mi akkor ott, próbáltunk felnőni, ami nem mindig volt egyszerű feladat. Az összes tinédzserkori lázadás és bizonytalanság mellett rengeteget buliztunk, és az önállóság miatt nagyon hamar megértünk. Engem sokáig nem vonzott ez az egész, de nem is küzdöttem ellene, inkább kalandként fogtam fel a dolgokat.

Első saját tervezésű ruhájával Párizsig jutott

Az érettségi a rendszerváltozás idejére esett, ami számos lehetőséget hordozott magában, és a divat terén is kezdett kinyílni ekkor a világ. Ennek ellenére Orsi még mindig nem látta a divatban a jövőjét, de mivel más elképzelése sem nagyon volt a hogyan továbbról, inkább elment világot látni. „Semmilyen elképzelésem nem volt, kerestem az utamat, és egyáltalán nem voltam ettől a helyzettől frusztrált. Voltam Svédországban babysitter, aztán vendéglátóztam és rengeteget utaztam. A fordulópontot az hozta el, amikor összefutottam az Iparművészetire járó ismerősökkel, akik hívtak bulizni. Amikor kiderült, hogy a képzésen nincsen matek és fizika, akkor átgondoltam az egészet. Már az előkészítőn is jó volt a társaság, így nem is gondolkodtam sokat a felvételin.” Már elsőéves volt, amikor a rangos Nina Ricci – Air France pályázaton bejutott a döntőbe, ahonnan a párizsi döntőig meg sem állt, tízen képviselték hazánkat, 33 másik országgal szemben a nemzetközi színtéren. „Óriási élmény volt, amikor az UNESCO Palotában életem első ruhája egy párizsi kifutón, egy párizsi modellen vonult be a szakma nagynevű képviselői előtt”. Bár a versenyt nem Orsi nyerte, a további sorsa egyértelműen eldőlt Párizsban. „Mindenképpen jelnek fogtam fel, hogy ha életem első ruhája Párizsig eljut, akkor nekem ezzel kell foglalkoznom”.

Húsz sikeres év után új brandet alkotott

A divat sokszor a show-ról és a látványról szól, emiatt gyakran nagyobb a hangsúly a hordhatatlan ruhákon. Orsi azonban úgy döntött, hogy számára nemcsak a kreativitás fontos, és hogy megcsodálják az alkotásait, hanem az, hogy hordják is. A diploma után először egy unisex kollekciót készített, majd két társával együtt létrehozták a NOS Collection márkát. Rövid időn belül egyedül maradt a trióból, és 20 éven át egyedül vitte sikerre a brandet. A NOS Collection főleg alkalmi ruhákat készített, mert abban az időben rengeteg rendezvény volt, és erre volt a legnagyobb igény. De Orsi időben érezte, hogy a márka nagykorúságával eljött az ideje a megújulásnak, ezért új brandet és kollekciót alkotott: így született meg az alapruhatár koncepciójára épülő NOS SIMPLE.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

NOS SIMPLE (@nossimple) által megosztott bejegyzés

A kevesebb néha több

A kollekció lényegét nehéz hangzatosan szavakba önteni, mert az többnyire akkor válik érthetővé és láthatóvá, amikor Orsi személyesen elmondja. A NOS SIMPLE alapkollekciója nagyjából 50 féle fazonból áll, amelynek minden egyes darabja elérhető az alapszínekből. Ezek mind kompatibilisek egymással és össze lehet belőlük rakni egy ruhatárat. Igény szerint pedig kiegészíthetők a limited edition darabokkal. „Azt figyeltem meg, amikor stylistként dolgoztam, hogy a színes, csili-vili darabokra mindig ugranak a nők, miközben nem tudok senkit sehova elvinni vásárolni, ha alapruhatárra van szüksége. Ez állandó probléma, ha akarsz egy egyszerű fehér inget, ami szép, ropogós, és nem gyűrődik – olyat nem találsz. Mert rengeteg van, amin van hímzés, fodor, tüllbetét, színes gomb, gyöngy vagy bármi, de az egyszerűség az nem megy itthon. Ezt értik meg nehezen, hogy a kevesebb néha több. Ha egy ruha piros, vagy csillog, az kell, arra nem sajnálják a pénzt. Ugyanakkor egy fekete nadrág, az csak egy fekete nadrág, tehát legyen olcsó. Miközben egy fekete nadrágot ezerszer felveszel, minden alkalomra jó, számos felsővel, zakóval kombinálható, ellentétben a piros flitteres, csicsás darabbal, amit nem tudsz kihasználni. Akkor miért is a fekete nadrágra sajnáljuk a pénzt? Csak ki kellene számolni, hogy mennyivel jobb és hosszabb távú befektetés.”

Alapszínek és alapdarabok  – végtelen variációban

Orsi szalonjában a legegyszerűbb dolgok is új értelmet nyernek. Nála ugyanis az alap klasszikusnak számító, fehér ing- fekete nadrág kombó is jóval több, mint amit feltételeznénk róla, és a koncepciónak pont ez adja a varázsát. Sok vendéget nyert már meg Orsi azzal, mikor megmutatja, hogy ezt a két „ártatlan” darabot, hogyan lehet húsz féle különböző módon felvenni.

És hogy mi az alap, amire fokozatosan lehet építkezni? „Először is el kell dönteni, hogy mi az alapszíned. Ez valakinek a fekete, van, akinek a sötétkék, de sokan a barnára vagy a bézsre esküsznek. Kell egy jó fazonú nadrág, ebből van többféle, az a jó, amelyikben a legjobban érzed magad. S bár nem annyira trendi, én szoktam javasolni a nadrág anyagából egy zakót is.  Ez is többféle fazonban van, így komplett a nadrágkosztüm, ami számtalan variációs lehetőséget rejt magában. Szoknya és ruha is van ugyanebből az anyagból, ezek általában klasszikus vonalvezetésű, letisztult típusok, hogy minél több variációban lehessen felvenni. Egy jó farmer és a fehér ing is alap, ez is többféle fazonban elérhető. Egy jó minőségű magas sarkú is fontos, ami kényelmes és időtálló, erre nem szabad sajnálni a pénzt. Egy jó csizma vagy bakancs, kinek mi a kényelmesebb, balerinacipő, saru és tornacipő. A farmerdzseki pedig nemcsak a hétköznapokban praktikus, egy kis fekete ruhához is ideális”.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

NOS SIMPLE (@nossimple) által megosztott bejegyzés


Sokan konkrét elképzelésekkel érkeznek a szalonba, a katalógusból vagy az interneten már előre kiválasztják, hogy mit szeretnének. Ilyenkor Orsi hagyja, hogy nyugodtan körülnézzenek, próbáljanak, majd megmutatja, azokat a darabokat, amiket ő gondol a vendégnek. Az esetek többségében azt vásárolják meg, amit ő javasol. „Nem sürgetek senkit, itt két-három órán át is nyugodtan gondolkodhat, válogathat a vendég, mielőtt dönt. Tapasztalataim alapján legtöbbször a megszokott beidegződéseink alapján öltözködünk, vásárolunk. Az én dolgom az, hogy kimozdítsalak a komfortzónádból. Az öltözködés ugyanis több mint divat és praktikum, az öltözködés pszichológiai játék”.

Orsi jövőbeli tervei között több rendezvény szerepel, mert töretlenül hisz a személyes találkozás erejében. Az új, tavaszi kollekciójának apropóján tartott rendezvény ezt egyértelműen igazolta, komoly igény mutatkozott az összejövetelre. „A járvány után különösen fontosnak tartom, hogy legyenek tartalmas programok, és igyekszem úgy szervezni ezeket, hogy ne csak a ruháknak, hanem egymásnak is tudjunk örülni”.

Nyitókép: Nagy Orsi, fotó: Miklóska Panna

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Tedd meg a befizetéseidet, mi pedig megnöveljük a nyerési esélyeidet maximum 275 000 forintig. (x)