Minden, amit a clean eatingről tudnod kell!

Diétának indult, életstílus lett belőle

A recept a régi, mégis elképesztő népszerű lett a tiszta étkezés. Ha az egészségünkről van szó, nincs mire várni, ezért döntenek sokan a clean eating étrend mellett.

Ellepte a közösségi oldalakat a #cleaneating hashtag. Elég, ha egy trendi #mutimiteszel posztba botlasz, máris előkerül a tiszta étkezés, ami nem csak a fitnesz világában jártas nőket és férfiakat tartja lázban.

Az egyre népszerűbb clean eating, vagyis a tiszta étrend hatalmas tömegeket mozgat meg. Az angol kifejezés már egy egész mozgalmat takar, amely egy nemzetközileg ismert táplálkozási koncepcióra épít. Életstílussá nőtte ki magát, amelynek követői az egészséges életmód hitében tartózkodnak a gyorséttermi kínálattól, és elsődleges céljuk az, hogy minél természetesebb ételeket fogyasszanak. Régóta tudjuk, hogy sok gyümölcsöt, zöldséget, fehérjét kell fogyasztanunk ahhoz, hogy fittek, szépek és egészségesek maradjunk. Sokaknak pont ezért jön kapóra a clean eating diéta, hiszen nem igazán tér el az egészséges táplálkozás klasszikus alapjaitól. A régi receptre épít, és sikere alapján látszik, egyre trendibb, ha odafigyelünk az egészségünkre. 

Több kutatás is igazolja az előnyeit, például a Columbiai Egyetem Táplálkozáskutató Intézetének kutatói arra a következtetésre jutottak, hogy a rostban gazdag étrend javította az önkéntesek mélyalvását, könnyebben álomba merültek a kísérletben résztvevő személyek. Azonban a túlzott cukor és telített zsír fogyasztása rosszabb minőségű alváshoz vezetett.

Nos, mit takar ez az életstílus, és mik az alapjai?

Hódít a közösségi oldalakon a tiszta étkezés!

1. Ne egyél semmit, ami mű!

A természetes élelmek nem tartalmaznak adalékanyagokat, hisz azok a termékek gyártásakor kerülnek az alapanyagok közé. Fontos tudni, hogy túlnyomó többségük laboratóriumokban kísérletezett vegyi anyag. Épp ezért a clean eating legfontosabb elve, hogy utasíts el mindent, amit nem a természet ad. Persze, nem könnyű organikus termékeket beszerezni, de az egészségünk meghálálja az odafigyelést!

Tudtad, hogy a bél közvetlen kapcsolatban áll az aggyal? Ezért is ügyelj arra, hogy minél kevesebb káros anyagot vigyél a szervezetedbe!

WooHoo-tipp:
Ajánlatos kistermelőkhöz fordulni vagy körbenézni a piacokon!

2. Sok-sok, és még annál is több zöldség és gyümölcs!

Ha elég zöldséget és gyümölcsöt eszel, a szervezeted megkapja a szükséges vitaminokat, rostokat és ásványi anyagokat. A tiszta étkezés szerint naponta legalább kétszer kell változatos zöldségeket fogyasztani.

Ki ne rajongana a friss gyümölcsökért?

3. Fehérje minden mennyiségben!

A protein az a makro tápanyag, ami minden étkezésedben jelen kell, hogy legyen, ha fitt szeretnél maradni. A húsfélék, a tojás, a hüvelyesek és a különféle halak fehérjében gazdagok, így mindenképp építsd be őket az étrendedbe!

4. Konyhatündérek előnyben!

Mivel a tiszta ételekhez készen nagyon nehéz hozzájutni, ezért a legjobb megoldás, ha magadra főzöl. A mai rohanó világban ez tűnhet a legnagyobb kihívásnak, de csak így lehetsz biztos abban, hogy milyen alapanyagokból készül a ételed.

Próbáld ki te is!

A szerkesztő ajánlásával itt egy különlegesség Anry menzájából, a cukkinipizza, ami tökéletes választás egy könnyed ebédhez:

5. Csínján a zsírokkal!

Kerüld a telített zsírokat, káros hatásaikat ma már egy tudós sem vonja kétségbe. A tiltott ételek közé tartozik például a pálmaolaj, a margarin, az étolajban sült ételek vagy a klasszikus, majonézes saláta. Természetesen telítetlen zsírokat lehet fogyasztani: a halfélék, az avokádó és a különböző magvak remek szolgálatot tesznek!

Törődj a testeddel, válaszd a természetes alapanyagokat!

6. Vigyázz a feldolgozott ételekkel!

Óvakodj a feldolgozott élelmiszerektől, ezekből kivesznek a hasznos tápanyagok a gyártási folyamat során, így a szervezetre gyakorolt hatásuk is jóval károsabb. Szív- és érrendszeri betegségeket előzhetsz meg, ha csökkented a feldolgozott élelmiszerek fogyasztását. Tudtad, hogy az olívaolaj és a bulgur is ide sorolható? A pizza, tésztafélék, péksütemények, kekszek, üdítőitalok, müzlik, leveskockák, cukrok, szirupok például extrémen feldolgozott élelmiszernek számítanak.

7. Napi 25-30 gramm rost!

Több kutatás alátámasztja, hogy az egészséges bélműködéshez napi 25-30 gramm rost fogyasztása szükséges. A rostfogyasztás növeli a jó baktériumok számát a belekben, amelyek ezután hormonokat és anyagcseretermékeket termelnek, így nem csak a bél egészségét és a testsúlyt befolyásolják, hanem az agyra is hatással vannak.

8. Szénhidrátok

Nem utolsó sorban figyelj oda a szénhidrátbevitelre, hiszen nagy szüksége van rá a szervezetednek. Az egyszerű szénhidrátoktól viszont, mint például a cukor és a liszt, tartsd távol magad! Fogyasztásuk súlyos egészségügyi problémákat okozhat, elég csak arra gondolni, mennyire hizlalnak.

Tudtad?
Elképesztő mennyiségű adalékanyaggal, színezékkel és tartósítószerrel bombázhatod magad, ha már egy kicsit nem figyelsz oda!

Íme egy klasszikus példa, hogy mit tartalmaz egy közkedvelt reggeli, a croissant:

tészta: búzaliszt, növényi olajok (pálmaolaj, napraforgóolaj, gyapotmagolaj, repceolaj), cukor, glükóz-fruktóz szirup, élesztő, étkezési só, stabilizátor (zsírsavak mono- és digliceridjei), vanillin, savanyúságot szabályozó anyag (citromsav), tartósítószer (kalcium-propionát 0,1%).

vanília ízű töltelék: pálmaolaj, glükóz szirup, cukor, sovány tejpor, dextróz, etil-alkohol, tojássárgája por, emulgeálószer (zsírsavak poliglicerin-észterei), stabilizátor (cellulózgumi), savanyúságot szabályozó anyag (dinátrium-difoszfát, foszforsav), vanília aroma 0,1%, tartósítószer (kálium-szorbát 0,1%), laktóz (tej).

Biztos, hogy ezekre mind szükséged van?

WooHoo-tipp:
Ha a clean eating életmódot követed, akkor a croissant helyett válassz olyan reggelit, amelynek lényegesen kevesebb összetevője van. Ilyen például a zabkása: zabpehely és víz némi gyümölccsel a tetején. Mindig törekedj arra, hogy kevés összetevőt és minimálisan feldolgozott formákat használj! Egy clean eating recept tíz vagy annál is kevesebből áll.
Legnépszerűbb cikkek: