Lábaid előtt a világ: csavard az ujjad köré az embereket a pszichológusok trükkjével

Ha szeretnéd megnyerni, magad mellé állítani az embereket, és valós kapcsolatokat, mély barátságokat kialakítani, akkor ezt vesd be a siker érdekében.

Bár azt mondják, előre meg van írva, azért mindenki szeretné inkább maga irányítani a sorsát. Azonban a sikerhez vezető út az sokszor nagyban azon múlik, mennyire tudunk bánni másokkal. Bár az együttműködés nem tartozik a legegyszerűbb feladatok közé, azért nem lehetetlen küldetés. Hogy hogyan? Alkalmazd a pszichológusok trükkjét, amellyel könnyedén ujjad köré csavarhatod az embereket.

A lekenyerezés művészete

Vakációzni mentem, és nagy izgalmamban elkövettem egy butaságot. Az autómmal a prémium parkolóba álltam be. Ez elsőre talán nem hangzik annyira vészesnek, de gondolj csak bele, 12 nap után mekkora összeget kellett volna fizetnem, ha óránként is borsos díjjat számol a parkoló. Felhívtam hát a szobatársamat és megkértem, hogy parkoljon át, cserébe pedig jövök neki eggyel. Ő gyorsan szabaddá tette magát a munkahelyén, hazabiciklizett, felvette a kocsiját és kivezetett a reptérre. Ott leparkolt a hosszútávú parkolóban, shuttle busszal átment a prémium parkolóba, átvitte a kocsimat a hosszútávú parkolóba, kifizetett mindent, majd hazavezetett.

Mondanom sem kell, azóta, hogy ez megtörtént soha nem kell felemlegetnie az esetet, ha szívességet kér tőlem. Bármikor örömmel sietek a segítségére, hogy viszonozhassam azt, amikor kimentett. Sőt, ezzel a szívességgel nálam egy életre bebiztosította magát a „jó oldalon”, bármit is állítsanak mások róla, a saját pozitív tapasztalatom mindent felülír.

Nyert ügy

Robert Cialdini, a The Psychology of Persuasion szerzője szerint, ha valakinek egy olyan hasznos dolgot teszünk, mint a szobatársam egykor nekem, akkor azzal a reciprocitás, vagyis a kölcsönösség elve lép életbe. A lekötelezett fél mindig igyekezni fog, hogy visszaadja a szívességet. A kölcsönösség erőteljes befolyással bír viselkedésünkre, ráadásul pozitív hatással bír nemcsak az egyén, de a társadalom szintjén is. Lehetővé teszi számunkra, hogy adok-kapok gondolkodásmódot alakítsunk ki az életünkben. Cialdini szerint,

ha valakinek segítséget nyújtottál a múltban ahhoz, hogy elérje céljait, azzal szinte egy életre elköteleződött irányodba.

Ha pedig beépítjük gondolkodásunkba azt, hogy segíteni jó dolog, azzal nem csak magunknak, de egész társadalmunknak segítünk ezt a fajta gondolkodásmódot kialakítani, ami még több, egymás felé irányuló kedves gesztushoz vezet.

Mire vigyázz?

Ha ezt a technikát alkalmazod, és valaki megköszöni azt, amit érte tettél soha ne bagatellizáld el. Véletlenül se mondj ilyesmit: „Semmiség volt!” vagy: „Bárki megtette volna, ne viccelj”. Inkább tudatosítsd a másikban a szerepedet azzal, hogy azt mondod: „Erre valók a barátok”, vagy: „A partnerek így segítenek egymásnak”. Ezzel ugyanis nemcsak a szívességed értékét plántálod el a másik fejében, de a kapcsolatotokra is pozitív hatást gyakorolhatsz. Egy olyan ember, akinek ilyesmit mondtál, inkább a barátodnak fogja érezni magát, mint a lekötelezettednek, és szívesen fogja viszonozni a jövőbeni kéréseidet.

Egy cukorka és más semmi

David B. Strohmetz és Bruce Rind korábbi tanulmánya szerint már egy aprócska figyelmesség is kiemelkedő hatást ér el. A tanulmányban ugyanis azt vizsgálták, hogy azok a pincérek, akik a számla mellé egy mentacukorral kedveskedtek vendégeiknek, sokkal magasabb borravalót kaptak, mint azok, akik nem édesítették meg a kifizetés pillanatait. Vagyis azokat az embereket is szivélyes gesztusra ösztökélte a figyelmesség, akik valójában nem kérték, nem voltak rászorulva a segítségre.

A tanulság tehát?

Legközelebb, ha főnöködnek valamit el kell készíts, lepd meg egy kis aprósággal is. Ennek nem kell feltétlenül anyagi vonzatúnak lennie, mint például egy tábla csoki (bár az tudjuk, hogy mindenre csodaszer). Lehet egy szép fejléc a levélen, vagy egy színes írott betűtípus is. Esetleg, ha személyesen viszed a leadandó projektet az irodájába, akkor mellé egy pohár víz is megteszi figyelmesség gyanánt, azzal a kiegészítéssel, hogy milyen fontos a folyadékpótlás. Számtalan apróságot ki lehet találni, ha az ember kicsit töri azon a fejét, mivel lepheti meg a másikat. Ne feledd: még a legkeményebb szívű vállalatigazgatónak is jól tud esni egy mentacukor a nap végén.

Nyitókép:Karan Kapoor/GettyImages
Forrás: yourtango

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: