Extrém szabályok Hollywoodból, amelyeknek meg kellett felelniük a színészeknek a múltban

A 20-as és a 60-as évek közötti időszakot Hollywood aranykorának nevezik: ekkor 5 stúdió, a Paramount, az MGM, a Fox Film, a Warner Brothers és az RKO irányították a filmipart, na meg a sztárokat is, akik gyakran hatalmas árat fizettek a sikerért.

Míg a szerződés el nem választ…

Elizabeth Taylor (Fotó: George Rinhart/Getty Images)

Míg ma a színészek filmenként más és más stúdióra válthatnak, addig évtizedekkel korábban a művészeknek 4-7 éves szerződést kellett aláírniuk azzal a stúdióval, aki felfedezte őket és ezalatt nem dolgozhattak mással. Azt is megkövetelték a színészeiktől, hogy minden szerepet játsszanak el, amit rájuk akarnak osztani – ha pedig nemet mondtak, az számos következménnyel járt.

Bette Davis pereskedett is a Warner Brotherssel, mert úgy érezte, középszerű mozikba kerül miattuk, ezért elvállalt néhány olyan munkát, amivel megszegte a szerződését. Pedig a stúdiókkal nem érte meg összekapni: amikor Louis B. Mayer, az MGM társalapítója meg akarta szüntetni John Gilbert szerződését, a hírek szerint pletykákat indított el róla és szándékosan rossz filmekbe szervezte le – így a színész karrierje megfeneklett. A sztárok azért néha találtak kiskaput: Elizabeth Taylor például többször is kérvényezte az MGM-nél, hogy „kölcsönadhassák” őt egy-egy munkára egy másik filmgyártónak.

A szerepekért mindent!

Marlene Dietrich (Fotó: Bettmann/Getty Images)

Számos olyan hollywoodi sztár akadt akkoriban, akinek meg kellett változtatnia a nevét a stúdió kérésére: Marilyn Monroe, Rita Hayworth vagy Judy Garland is szerepel ezen a listán. Az MGM még versenyt is hirdetett arra, hogy kiválasszák új csillagjuk, Lucille Fay LeSueur művésznevét: így lett a színésznőből Joan Crawford, amit ő ki nem állhatott. De természetesen nem ez volt az egyetlen dolog, amibe beleszóltak: a színésznőknek abba is bele kellett egyezniük, ha új külsőt álmodtak meg nekik (ebbe állítólag a plasztikai műtétek vállalása is beletartozhatott).

Minden művészükre rásütöttek egy bélyeget: a nők vagy a „girl next door”, azaz a szomszédlány vagy a szexi bombázó skatulyájába kerültek, amit nem moshattak le magukról. A stúdiók annyira sokáig és gondosan ágyazták meg ezt a képet a közönségüknek, hogy akár még kamu háttérsztorikat is kitaláltak hozzá a színésznőknek. Sőt, ahhoz is ragaszkodtak, hogy sztárjaik mindig készen álljanak a fotózásra: a külső a tehetség felett elv uralkodott ekkor Hollywoodban, ezért még a művészek súlyát is szerződésbe foglalták. Marlene Dietrich húslevest, túrót és pirítóst ehetett a diétája részeként, de Judy Garlandot is kemény koplalásra fogták – na, meg arra kényszerítették, hogy dohányozzon, mert azzal csökkentheti az étvágyát. Persze akadtak lázadó feministák is ezekben az években: Katharine Hepburn például elutasította az RKO Radio Pictures öltözködésre vonatkozó szabályait: fehérneműben mászkált a forgatásokon, amikor nem engedték neki, hogy nadrágot hordjon.

Családalapítás szigorúan csak forgatókönyv szerint

Judy Garland és Mickey Rooney (Fotó: Bettmann/Getty Images)

Az álkapcsolatok óriási PR fogásnak számítottak a filmezés aranykorában: a Nem gyerekjáték című film promotálása során Mickey Rooney és Judy Garland úgy tettek, mintha a valóságban is egy párt alkotnának, pedig a színész igazából köztudottan egy playboy volt. Az is előfordult, hogy a stúdiók heteroszexuális házasságba kényszerítettek olyan színészeket, akik az LGBTQ közösség tagjai voltak: Rock Hudsonnak például el kellett vennie ügynöke titkárnőjét, Phyllis Gatest, azonban mikor nyilvánosan is bejelentette, hogy AIDS-szel diagnosztizálták, kiderült az is, hogy valójában homoszexuális volt (amit korábban titkolt a nyilvánosság elől).

Jean Harlow pedig nem mehetett hozzá William Powellhez, ugyanis az MGM stúdió a szerződése erkölcsi záradékára hivatkozva megtiltotta neki: azt mondták, megváltozna a szexuális vonzereje, ha férjhez menne. De nemcsak a házasság, hanem a terhesség is súlyos szabályszegésnek számított: Ava Gardner az abortuszt is vállalta, hogy elkerülje a büntetést. A gyermekre vágyó színésznők szerencsére erre is találtak megoldást: Joan Crawford és Elizabeth Taylor az örökbefogadás mellett döntöttek, mert így nem voltak akadályozva a munkában. Az egyik legérdekesebb történet talán Loretta Youngé: a színésznő egy forgatás alatt teherbe esett Clark Gable-től, amit titokban tartott és árvaházba adta lányát, Judy Lewist – később pedig adoptálta.

Forrás: Harper’s BAZAAR
Nyitókép: Silver Screen Collection/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: