A színes ruhák viselése valóban boldogabbá tesz?

Gondolnád, hogy szoros kapcsolat áll fenn az öltözködésünk és a közérzetünk között? A színes ruhák vajon tényleg segítenek abban, hogy boldogabbak legyünk? Ezekre a kérdésekre a dopamine dressing, azaz a dopamin öltözködés adhat választ.

A járványügyi korlátozások enyhülésével egyre inkább úgy tűnik, hogy ezen a nyáron – hosszú-hosszú idő után – végre szebb napokról álmodozhatunk. Ez a reményteli hangulat, a szabadság felszabadító érzése a viseletünkre is nagy hatással lehet. Sokan azt állítják, a világjárványt követő periódusban a divatnak kulcsszerepe lehet, hiszen az önkifejezés egyik egyetemes eszköze. Elég csak egy pillantást vetni a legnagyobb divatházak kollekcióinak színes, könnyed és bohém ruhadarabjaira, feltűnő mintáira és kiegészítőire. Természetesen ez nem véletlen. Nem új keletű gondolat, hogy az élénk színű ruházat és a boldogság szoros kapcsolatban áll egymással. Valójában a jelenségnek – vagyis, hogy örömet szerezzünk magunknak az öltözködésen keresztül – saját neve van. A „dopamine dressing” (azaz a „dopamin öltözködés”) már régóta a pszichológiai kutatások tárgya. De vajon az általunk viselt színek tényleg hatással lehetnek a hangulatunkra? Ha igen, akkor mennyire érdemes ezt fejben tartani, amikor reggel a szettünket állítjuk össze?

Már megint a dopamin?

Ennek a koncepciónak a megértéséhez először érdemes feleleveníteni a tudásunkat a dopamin boldogsághormonról. A dopamin egy olyan neurotranszmitter, amely az agyban elsősorban a jutalmazásért és a boldogságérzetért felelős. Ez a vegyület elengedhetetlen bizonyos kognitív folyamatok (például motiváció, vágyakozás), a tanulás és a pozitív érzelmek (például öröm, élvezet, elégedettség) kialakításához. Vagyis amikor nagy mennyiségű dopamin szabadul fel a szervezetünkben, az arra ösztönöz minket, hogy megismételjük az adott cselekvést. Elméletileg ebbe a sajátos magatartásba beletartoznak azok az érzések is, amelyek a ruhák vásárlásakor vagy viselésekor jelentkeznek” – mondja Maria Costantino, a London College of Fashion docense.

Karen Pine, a Hertfordshire-i Egyetem professzora 2012-ben úgy döntött, hogy megvizsgálja a „dopamine dressing” koncepcióját. Pine megállapította, hogy amikor a kutatás résztvevői olyan ruhát viseltek, ami számukra fontos, szimbolikus jelentést hordozott, minden esetben nőtt az önbizalmuk. Habár ez a tanulmány nem kifejezetten a ruházatuk színéhez kapcsolódott, a különböző árnyalatok terápiás tulajdonságairól már évszázadok óta beszélnek és kutatásokat folytatnak.

A színek hatása a közérzetünkre

A színek hatására már évezredekkel ezelőtt, az ókori egyiptomi kultúrában is felfigyeltek, napjainkban pedig a színhasználat meghatározó szempont a belső terek és környezet megtervezése során is. Például hűvös árnyalatokat használnak a koncentráció fokozására, halványzöldet a nyugalom növelésére. A színek szorosan kapcsolódnak az érzelmekhez; az angol nyelvben például gyakran színfestő kifejezésekkel fejeznek ki egy érzelmet. A „feeling blue” a bánatra, a „seeing red” a dühre utal. De a magyar nyelvből is felsorolhatunk néhány példát, hiszen nálunk is léteznek olyan szókapcsolatok, mint a „zöld szemű szörny” vagy a „megeszi a sárga irigység”.

Shakaila Forbes-Bell divatpszichológus is egyetért azzal, hogy vannak olyan színek, amelyeket bizonyos érzelmekhez társítunk. Azonban azt állítja, ezek a jelentések nem megdönthetetlenek. „A színeknek vannak olyan értelmezései, amelyek egyetemesek, a világ minden pontján ugyanazt jelentik” – mondja Forbes-Bell. „A hideg árnyalatok, mint például a kék, a nyugalom és a kreativitás érzetét keltik, amíg a meleg színek, mint a piros, izgalmat és vágyat ébresztenek. De a boldogság túlságosan szubjektív érzés, élmény ahhoz, hogy egy színhez köthessük.” A divatpszichológus hozzáteszi, hogy a színek és az érzelmek közötti kapcsolatot tovább bonyolítja, hogy a kultúra és a hagyományok is befolyásolják. Például a nyugati kultúrákban a fehér a tisztasághoz, a békéhez és az újrakezdéshez kapcsolódik, amíg a közel-keleti és ázsiai országokban a halál és a gyász szimbolikus színe.

A „dopamin öltözködés” mindenki számára mást jelent

Forbes-Bell szerint a „dopamine dressing” trendet nem határozhatjuk meg egyértelműen, hiszen nem létezik olyan ruhadarab, amelyhez mindenki a boldogságérzést társítaná. Ezért a legjobb, ha mindenki a személyes élményei, benyomásai alapján határozza meg, melyik színek, fazonok teszik magabiztosabbá és vidámabbá. „A kutatások bebizonyították, hogy azok a tulajdonságok, amelyeket egyes ruhákhoz társítunk, hihetetlenül erősek. Ezek a darabok képesek arra, hogy viselésük közben megváltoztassák a közérzetünket, sőt a viselkedésünket is. Tehát, ha neked egy sárga overál testesíti meg a boldogságot, akkor tényleg jobb lesz a kedved, amikor magadra öltöd.” De természetesen ez szubjektív. Néhány ember számára egy fekete outfit viselése okozza a legnagyobb örömöt, amíg mások a színesebb, halványabb árnyalatokkal érik el ugyanezt a hatást – ez mind attól függ, az egyént milyen személyes kapcsolat fűzi az adott árnyalathoz.

Ezért nyugodtan kijelenthetjük, lehetetlen meghatározni, hogy milyen színeket kell viselnünk a hangulatunk javítása érdekében. Vagyis – a közhiedelemmel ellentétben – nem kell feltétlenül neonszíneket, rikító pirosat vagy bájos pasztell árnyalatokat magunkra erőltetnünk, hogy vidámabbnak tűnjünk. Azonban azt kijelenthetjük, hogy a korlátozások után – illetve a nyár miatt is – összességében tarkábban öltözködünk a megszokottnál. Pont, mint amikor egy nagy vihar után felbukkan a szivárvány. A világjárvány sokunkat arra kényszerített, hogy az esztétikum helyett a praktikumra helyezzük a hangsúlyt. Most az emberek újdonságra vágynak” – mondja Forbes-Bell. Ezért ne lepődj meg, ha azt érzed, egy kisebb-nagyobb stílusváltásra vágysz és olyan ruhákat szeretnél viselni, amelyeket korábban eszed ágában sem lett volna felvenni. 

Öltözd magad boldogra!

Az elmúlt szezonban a divattervezők számos olyan kollekciót küldtek a kifutókra, amelyben a harsány színeké és mintáké, az érdekes részleteké és a különleges szabásvonalaké volt a főszerep. Ezekből természetesen most is össze tudunk állítani egy trendkörképet, de talán még sosem volt ennyire nehéz kiválasztani a legmeghatározóbb színeket és stílusokat. Ugyanis a legtöbb designer olyan élményekből inspirálódott, amelyekhez pozitív emléket fűz – így elképesztően sokszínű lett a divathetek felhozatala. Forbes-Bell azt tanácsolja, hogy mi is kövessük a tervezők példáját. Azaz fedezzük fel, nekünk melyik színek, ruhadarabok és szabások szereznek örömet, és viseljük ezeket bátran. Amennyiben néhány új darabot is beszereznénk, akkor is az legyen a legfontosabb szempont, hogy a tükörbe nézve, magabiztosnak érezzük benne magunkat.

Forrás: Harper’s Bazaar
Nyitókép: Antonello Trio/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: