Ezt teszi a düh a testeddel

Ki ne érezte volna már, hogy elönti a méreg egy elszúrt vizsga, eltört használati tárgy vagy egy emlékkép miatt. És bár a düh egy normális emberi reakció, a tudósok szerint brutális hatással van a testünkre. Mit tehetünk ellene?

Te min szoktad felhúzni magad? Elég hozzá egy rosszul sikerült bók, egyetlen pillanat a városi közlekedésből vagy az, ha belelépsz valamibe? Esetleg épp ellenkezőleg: még olyan komoly dolgok sem hoznak ki a sodrodból, mint a kedvenc dísztárgyad eltörése vagy egy rokonod általi tetemes károkozás? Bármelyik táborba tartozz is, egy biztos: néha azért biztosan megtapasztalod a düh (ha nem is ötven, de) legalább néhány árnyalatát. És akár lassan hűlsz le, akár – hozzám hasonlóan – a robbanáspont után villámgyorsan, a harag a tudósok szerint mindenképp hatással van a testedre, és sajnos, nem jó értelemben.

Milyen hatással lehet a düh a testünkre?

Ezt az intenzív érzelmet a kutatók összefüggésbe hozták a gyulladással, emésztési problémákkal és a szívroham magasabb kockázatával. Még a rövid ideig tartó harag is akár 40 percig károsíthatja az ereket egy új tanulmány szerint, amelyet a Journal of the American Heart Association című folyóiratban tettek közzé. A tudományos munkát jegyző kutatócsoport 280 egészséges alany bevonásával figyelte meg a harag, a szorongás és a szomorúság hatását az erek egészségére. A düh volt az egyetlen érzelem, amelyről kiderült, hogy jelentősen ronthatja az erek működését.

„Ha a semleges állapothoz képest haragot idézünk elő, akkor valóban ronthatjuk az erek tágulási képességét” –  mondta Dr. Daichi Shimbo, a Columbia Egyetem Irving Medical Center orvosprofesszora, kardiológus, a tanulmány vezető szerzője. A dolgok részleteibe nem akarunk nagyon belemenni, de a lényeg a következő: amikor a düh eluralkodik rajtunk, testünk izgalmi állapotba kerül, és felkészül a harcra. A mellékvesék olyan hormonokat bocsátanak ki, mint az adrenalin és a kortizol, amelyek megemelik a szívverést és a vérnyomást. A véráramlás a nem létfontosságú rendszerektől, mint az emésztés, az izmok felé áramlik, felkészítve a szervezetet a fizikai válaszreakciókra. Ez a fokozott véráramlás és hormonális hullámzás megemelheti a testhőmérsékletet és izzadást okozhat. Ahogy a wellandgood.com fogalmaz, normális esetben az erek kitágulnak és összehúzódnak, hogy szabályozzák a véráramlást, de ez a funkció a dührohamok alatt károsodhat. Shimbo szerint a gyakori dührohamok tartósan is árthatnak az erek működésének és fokozhatják a szívbetegségek kialakulásának kockázatát.

Kiabálás helyett inkább így vezesd le a haragod

Bár lehet, hogy jó érzés átadni magad a haragodnak és hangosan mérgelődni, kiabálni vagy futással, bokszolással levezetni a feszültséget, ezek az izgalomfokozó tevékenységek egy nemrég készült kutatás szerint nem hatékony módjai a düh kezelésének. A tudósok szerint inkább olyan tevékenységeket érdemes kipróbálni, amelyek segíthetnek enyhíteni ezt a fent említett izgalmi állapotot és inkább ellazítanak. Ilyenek például a jóga, a meditáció, a mély légzés.

Így, az izgalmi állapot csökkentésével hatékonyan mérsékelheted a dühöt, mert a szervezet harci üzemmódját is csökkented, vélik a kutatók. És a legjobb, hogy amint lesz egy saját kis bevált módszered a dühkezelésre, az Bernard Golden, PhD, okleveles klinikai pszichológus szerint segíthet csökkenteni az izgalmi állapot gyakoriságát, intenzitását és időtartamát, ezáltal csökkentve annak fiziológiai hatását.

Hogy konkrétan mit érdemes kipróbálnod, arra Golden a következőt mondta: lélegezz be négy másodpercig, majd a kilégzés tartson hat másodpercig. Ismételd meg néhányszor. Ez a lassú, mély légzőgyakorlat a pszichológus szerint bizonyítottan lelassítja a szívritmust, tehát beválhat dühkezelési módszerként.

Ezen kívül hozzátette, hogy a relaxációs gyakorlatok gyakorlása, az önnyugtatás, valamint a haragot kiváltó gondolatok és érzések átgondolása szintén segíthet ennek az érzelemnek a kezelésében. A haragunk reakció, illetve figyelemelterelés más kellemetlen érzésekről, például bűntudatról, szégyenérzetről, tehetetlenségről, elutasításról, szomorúságról vagy az elégtelenség érzéséről” – fogalmazott. Hozzátéve, hogy az érzéseink címkézése is bizonyítottan segíthet csökkenteni a dühünket.

Forrás: Verywellhealth.com
Fotó: Maria Korneeva / Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: