Ebből a „testpozitív” kampányból kiszerkesztették az egyik modell lábprotézisét

Vajon senkinek sem jutott eszébe, hogy a digitális utómunka ezen formája – vagyis az egyik modell lábprotézisének eltitkolása/kijavítása – nem közvetít testpozitív üzenetet?

Az utóbbi években a testpozitív mozgalom virágzásnak indult, és – annak ellenére, hogy az elfogadás és az inkluzivitás terén bőven van még hova fejlődnünk – rengeteg embernek nyújtott segítséget abban, hogy megbarátkozzon önmagával, egészséges testképet alakítson ki. Ma már egyre több kampányban láthatunk színes bőrű, idősebb, valamilyen értelmi vagy testi fogyatékossággal élő embert, valamint olyan modelleket, akiknek a külseje erősen eltér a társadalom által meghatározott szépségideáltól. Azonban egy (újabb) sajnálatos példa bizonyítja, hogy a nem mindenki érti meg pontosan a body positivity lényegét: egészen pontosan azt, mit jelent a testpozitív kifejezés. 

Akár egy magyar népmese: legyen testpozitív is, meg nem is

Július végén jelent megjelent egy kampány, amelyet (az irónia kedvéért) a spanyol esélyegyenlőségi minisztérium rendelt meg. A minisztérium a „Miénk a nyár” kampány részeként 4490 eurót fizetett egy digitális festményért, hogy arra ösztönözzön minden nőt, hogy testalkatától, testi hibáitól és életkorától függetlenül nyugodtan viseljen fürdőruhát. A képen megjelenő figurák nem az alkotó fantáziájának szüleményei voltak, hanem valós modellek, digitális tartalomgyártók és véleményvezérek. Többek között Sian Green-Lord , Nyome Nicholas-Williams és Raissa Galvão is beleegyezett abba, hogy a kampányhoz DeviantArt-stílusú rajz készüljön róluk. A koncepció eddig csodálatos, azonban a megvalósításába becsúszott egy „kisebb” hiba: a testpozitív grafikáról Green-Lord lábprotézisét egyszerűen kiszerkesztették. 

Sian Green-Lord 2013-ban súlyos balesetet szenvedett: elütötte egy taxi és egyik lába olyan mértékben roncsolódott, hogy az orvosok már nem tudták megmenteni. A modell a nemrég közétett kampánykép bal szélén látható, de nem egészen úgy, ahogy azon a fotón, amelyről mintázták. Az incidens után Green-Lord nem titkolta el csalódottságát. „Nem is tudom, hogyan magyarázzam el, mekkora haragot érzek most magamban… Szó szerint remegek, annyira dühös vagyok” – írta Green-Lord. „Az egy dolog, hogy a képemet az engedélyem nélkül felhasználják, de teljesen más téma, hogy a testemet megmásítják. A testemet, ami a lábprotézissel teljes.”

Második felvonás: az alkotó bocsánatot kért, meg nem is

A szóban forgó művész azóta nyilvánosan bocsánatot kért, amiért a nők jóváhagyása nélkül használta fel a fényképeiket és megígérte, hogy fizetését felosztja az érintettek között. „Tekintettel az illusztrációban szereplő képek szerzői jogaival kapcsolatos – indokolt – vitákra, úgy döntöttem, hogy a tetteimből eredő károk megtérítésének legjobb módja, ha a munkáért kapott pénzt felosztom, és egyenlő részekre osztva a plakáton szereplő embereknek adom” – írta (egy azóta törölt) Twitter-bejegyzésben. A grafikus azonban egy szóval sem említette, hogy miért döntött úgy, Green-Lord lábprotézisét nem ábrázolja a „testpozitív” kampányban.

A problémás kampány másik szereplője, Nyome Nicholas-Williams osztozott azon a véleményen, hogy örült volna, ha felkérik erre az együttműködésre és nem utólag tudja meg, hogy egy fotóját felhasználták az elkészítéséhez. A grafikus azzal mentegetőzött, hogy csak hangsúlyozni akarta, mennyire inspirálóak a képen szereplő modellek. A valóság ennél árnyaltabb és az egész projekt teljes káosznak tűnik: még az egyedi betűtípust is engedély nélkül használta fel. Talán itt az ideje, hogy néhány embert felvilágosítsanak a testpozitív mozgalom lényegével és a szerzői jogokra vonatkozó előírásokkal kapcsolatban.

Forrás: Dazed
Nyitókép: Koh Sze Kiat/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: