5 dolog, amit megtehetsz az ebédszünetben, hogy jobban teljen a napod

Sajnos sokan hajlamosan vagyunk arra, hogy még evés közben is a laptopunk vagy a telefonunk kijelzőjét bámuljuk, vagy egyszerűen csak kihagyjuk az étkezést délben. Pedig ez a közel 1 órányi szabadidő az egész délutánunkat meghatározhatja!

Míg az ébredés utáni, vagy az elalvás előtti rutin kialakításának fontosságáról már egyre több helyen olvashatunk, addig még mindig kevés szó esik arról, hogyan érdemes eltölteni az ebédszünetet munka közben. Pedig ennek a 30-60 percnek is hatalmas szerepe van abban, hogyan telnek a napjaink! A legnagyobb veszélyben egyébként azok vannak, akik a számítógép előtt ülve dolgoznak, ők ugyanis hajlamosak a kijelző előtt étkezni, miközben a teendőiket vagy az emailjeiket csekkolják. Sőt, sokan egy az egyben kihagyják az ebédszünetet.

Ha te is a bojkottálók, vagy az evés közben gépelők körébe tartozol, akkor sajnos rossz hírünk van: azonnal fel kell hagynod ezzel a szokásoddal! Nemcsak a jólléted, hanem a produktivitásod miatt is ki kell kapcsolnod a nap folyamán a munkából, mert ezek a percek óriási hatással vannak a hangulatodra és az energiaszintedre is a nap folyamán. Mivel a 2020-as év gyakorlatilag forradalmasította a home office fogalmát, így talán nem is találhatnál tökéletesebb alkalmat arra, hogy kialakítsd az ebédszünet-rutinodat!

1. Állj fel az asztal mellől!

Mire delet üt az óra, úgy érzed, minden energiád elfogyott a napra? Bármennyire is furcsán hangzik, ilyenkor a mozgásra kell szavaznod! Igen, tudjuk, fáradtan senkinek sincs kedve felállni a székről vagy a kanapéról, pedig éppen egy rövid gyakorlatsorral tudnál lendületet szerezni és felfrissülni a délutánra. Ráadásul az otthoni munkavégzés egyik hátulütője az állandósult rossz tartás és a hátfájás – ezt a problémát pedig nem hagyhatod figyelmen kívül. Stresszes vagy, ideges, esetleg szorongsz a végeláthatatlannak tűnő teendőid miatt? Erre is az edzés lehet a megoldás! Bagdal Szilvia például több online jógaórát is tartott a woohoo. oldalán, amelyeket könnyedén beiktathatod az ebédszünetbe: találhatsz köztük gerincfájdalmakat enyhítő és emésztést segítő pózokat is.

2. Hagyd el az irodát!

Akár otthoni, akár „hagyományos” irodában dolgozol, éppen elég időt töltesz a négy fal között ahhoz, hogy legalább az ebédszünetben kilépj onnan egy kicsit. A kutatások szerint már 15-20 perc séta fantasztikus hatással lehet a fizikai és a mentális egészségedre. Akár terápiaként is tekinthetsz erre a kis kiruccanásra: például belevághatsz az #OnMyWalkToday kihívásba, mely egyfajta önismereti gyakorlatként is felfogható. A friss levegő és a napfény a hangulatodra is komoly befolyással lesz, azt pedig mondanunk sem kell, mennyire fontos, hogy feltöltődj D-vitaminnal! (Tanulmányok is bizonyítják, hogy a magyar lakosság jelentős százaléka súlyosan D-vitamin hiányos.) Ha a séta egyáltalán nem hangzik csábítónak, nyisd ki az ablakot az irodádban és legalább ott sütkérezz kicsit, vagy edd meg az ebédedet a szabadban.

3. Vedd elő a kreatív oldalad, vagy csak engedd el magad!

Valljuk be: a Netflix különösen hívogató lehet az ebédszünetben. Hiszen 30-60 percbe éppen belefér még egy rész az aktuális sorozatodból. Próbálj meg ellenállni a kísértésnek és szakadj el a kijelzőtől! Használd arra ezeket a szabad perceket, hogy szórakozz és kikapcsold az agyad! Vedd elő a színes ceruzáidat és tölts le néhány felnőtteknek készült kifestőt (Itt találhatsz is 3 zseniálisat!), vagy vezess hálanaplót arról, miért mondanál köszönetet az előző napodért. Ha egyikhez sincs kedved (és otthon dolgozol), egyszerűen csak kapcsold be a kedvenc dalaidat és táncolj egyet! (Persze tudjuk, arra sajnos nincs lehetőség, hogy kiosonj munka közben egy koncertre, de szerencsére számtalan zenekar fellépését elérheted az interneten keresztül is.) Az egészséged hálás lesz a kreatív tevékenységekért, illetve azokért, amelyekkel a tudatos jelenlétet gyakorlod.

4. Szánj időt magadra!

Az énidő fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni: különösen azt, hogy már 5-10 perc self-care is pozitívan befolyásolhatja a napjaidat. Két meeting között kapcsold ki a laptopod kijelzőjét és gyújts meg egy hangulatos illatgyertyát, tegyél fel egy arcmaszkot (A bőröd is megköszöni majd!) vagy kortyolgass el egy bögre teát. (Tudtad, hogy a horoszkópodból még az is kiderül, melyik tea passzol leginkább hozzád?). Vagy egyszerűen csak olvass néhány oldalt egy könyvből: Szabados Ági például éppen azt tűzte ki céljául, hogy bebizonyítsa, IGENIS van időnk az olvasásra, csak akarnunk kell.

5. Egyszerűen CSAK egyél!

Hallottál már az eating psychology-ról, azaz az étkezés pszichológiájáról? Ha nem, érdemes utánaolvasnod, különösen akkor, ha úgy érzed, az utóbbi időben felszaladt rád pár kiló. A Mind-Body Eating Coach-ok szerint a túlevés egyik oka éppen az, hogy étkezéskor nem vagyunk jelen, mindössze behabzsoljuk azt, ami a tányérunkon van. Ennek eredményeként az agyunk nem érzi, hogy jóllaktunk volna, és még többet követel. Ráadásul a gyorsevés miatt romlik az emésztés hatásfoka, a tápanyagok sem tudnak rendesen felszívódni, csökkenhet a kalóriaégés, az étvágyad azonban megnő. Ez pedig nemcsak az egészségedre, hanem a súlyodra is rossz hatással lehet. Kapcsold ki ebédszünet alatt a telefonodat és a laptopodat, teríts meg szépen magadnak. Vegyél három mély lélegzetet, aztán élvezd ki maximálisan az ételeket! Szagold meg, koncentrálj az ízére! Alakítsd át az ebédszünetedet egyfajta meditációs programmá, amibe minden érzékszerved bekapcsolódhat! Hidd el, új és nyugodt emberként fogsz visszatérni a munkához délután!

Forrás: The Everygirl
Nyitókép: Rasulovs/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: