Egy 13 éves tervező és a dizájner, aki katonai ruhákkal aratott elsöprő sikert – Ilyen volt az első digitális London Fashion Week

Érdekességekben és izgalmakban nem volt hiány a múlt hétvégén megrendezett, történelmi jelentőségű digitális londoni divathéten. Mi most három olyan kollekciót mutatunk be, amelyek szerintünk kiemelkedtek a programok közül.

Fontos mérföldkőhöz érkezett a londoni divathét, amely nemcsak a brit főváros, hanem az egész divatvilág jövőjében új fejezetet nyithat meg. Hatalmas várakozás övezte a rangos eseményt, amelyet innovatív módon digitális formában rendeztek meg – erre a London Fashion Week 37 éves fennállása óta még sosem volt példa. Mindenki izgatottam várta, vajon online formában is meghatározó szerepet tölthet be a programsorozat vagy semmivel sem nyújt többet egy Netflix-élménynél?

Már a péntek délelőtti megnyitó után egyértelművé vált, hogy a londoni események nemcsak a divatházak legújabb kollekcióit fogják bemutatni. A szervezők és a résztvevők is fontos üzenetekkel készültek, amelyekkel a közelmúlt meghatározó eseményeire reflektáltak. Az interjúk, a podcastok és a különböző előadások alatt a világjárványról és az antirasszista tüntetésekről is szó esett, hiszen ezek a témák a divatipar jelenét, illetve jövőjét is befolyásolják. Az ismert dizájnerek mellett a feltörekvő tervezők is nagy szerepet kaptak, hiszen az LVMH cégcsoport ‚‚Prize for Young Fashion Designers’’ díjának döntősei is bemutatkozhattak. Nézzük, melyek voltak a kedvenceink a hétvégén bemutatott kollekciók közül.

Nicholas Daley visszatért a gyökereihez

A péntek délelőtti programban az egyik LVMH-díj döntős brit tervező, Nicholas Daley The Abstract Truth című videója is helyet kapott. A feltörekvő tervező a gazdasági helyzetre való tekintettel nem készült új ruhákkal, a kétperces kisfilmben a dizájner 2020 ősz-tél kollekciójának divatbemutatóját nézhettük meg újra (eredetileg januárban mutatta be, a felvételek akkor készültek). A menswear kollekciót Daley szülei inspirálták: ruháival annak az estének állított emléket, amikor indiai apja és skót édesanyja először találkozott egy éjszakai klubban. A tervező ezért döntött úgy, hogy élő zenei kísérettel mutatja be a kollekciót – erre a kisfilmben még nagyobb hangsúlyt fektetett, ezzel remekül megalapozta a digitális divathét hangulatát.

Natasha Zinko a fiával közösen dolgozott a kollekción

Fotók: Natasha Zinko

Az ukrán származású Natasha Zinko egyike annak a néhány tervezőnek, akik új kollekcióval készültek a digitális divathétre. Zinko szülővárosában, Odesszában tervezte meg a 2021 tavasz-nyár kollekcióját – ráadásul nem egyedül, hanem 13 éves fiával, Ivannal közösen. Ami azért is érdekes, mert az inspirációt egy igen komoly témából merítette: a ruhákat a társadalom, a közösség és a drogok emberre gyakorolt hatása ihlette. Illetve a 70-es évek Amerikájának hangulata is visszaköszön a kollekción. A 42 éves dizájner a londoni stúdiójától távol nem kérhetett segítséget saját csapatától, így a közelben élő ukrán varrónők közbenjárásával készítette el az összes darabot. A női és férfi ruhákat bemutató fotósorozatot és kampányvideót a város mellett található pipacsmezőn és egy közeli stúdióban készítették el, ezek debütáltak a fashion week programjában.

Christopher Raeburn új szintre emelte a fenntartható divatot

Kis túlzással azt is mondhatnánk, a brit tervező nem csinált semmit és mindenki imádja érte. Ugyanis a londoni designer Raefound névre keresztelt kapszulakollekciója olyan katonai ruhákat tartalmaz, amelyeket már legyártottak, de a hadseregben nem volt rájuk szükség. Ezeket vásárolta fel Christopher Raeburn, majd néhány kampányképet készített hozzá mielőtt eladásra kínálta őket. Arra kérdésre, honnan jött a szokatlan koncepció ötlete a tervező így felelt: ‚‚Egy cikket olvastam arról, az elmúlt időszakban melyik kifejezésekre kerestek rá legtöbben a Google-ben. Ebből kiderült, hogy a fenntartható életmóddal kapcsolatos keresések száma majdnem a duplájára nőtt. Tehát egyre tudatosabban figyelünk arra, hogyan befolyásoljuk a környezetet.’’  

Képek: Christopher Raeburn

Raeburn márkájának neve már több mint 10 éve összeforrt a fenntartható divattal, és sosem riadt vissza a provokatív megoldásoktól. A Raefound kapszulakollekcióval megpróbálja felvenni a harcot a konfekciógyártás okozta túltermeléssel. ‚‚Nem új ruhákat kell terveznünk, hanem új rendszert’’ – mondta a brit tervező. ‚‚Nincs szükség új termékekre. A túltermelésnek, a túlfogyasztásnak és a mértéktelen pazarlásnak véget kell vetnünk. A Raefound semmi újat nem kínál, ezért nem keletkezik még több felesleg.’’

Nyitókép: @thewebsterman/Instagram

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: