Egy bögre tudomány: hogyan nyugtatja meg a tea az idegeket?

Egy csésze tea nem tudja megváltoztatni a munkahelyi körülményeket vagy megszüntetni a napi gondokat, de segíthet abban, hogy tisztábban gondolkodjunk, kipihentebbek legyünk, és jobban érezzük magunkat a bőrünkben.

Rettenetes napod volt. Nem indult az autód, és a szakadó esőben kellett a buszmegállóig gyalogolnod. Az elviteles kávét magadra öntötted, a főnököd pedig a határidő miatt számonkérő e-mailekkel bombázott. Kimerülten hazaesel, és csak arra vágysz, hogy a kedvenc bögrédből igyál egy finom teát, és végre megnyugodj. És működik! De mégis hogyan?

A teafogyasztás kultúrája az emberiség történelmével egyidős. Már időszámításunk előtt a harmadik században is találtak tealeveleket a kínai sírokban, nem véletlen hogy a tea az ország nemzeti italává vált. A kultúra és rituálék mellett, fontos szerepet játszott az emésztést és az idegrendszert támogató, tradícionális kínai gyógyászatban is. Talán csak kevesen ismerik a tényt, hogy eredetileg Nagy Britanniában is gyógyszerként került forgalomba a tea. Egy, a 17. században élt holland orvos, Cornelius Dekker azt állította, hogy naponta akár 50 csésze teát is elfogyaszt. A mai szemmel nézve egy kissé túlzás, mindenesetre ez az értékes növény idővel megvetette a lábát valamennyi kontinensen, és a napi rutinunk szerves részévé vált.

Csészében a boldogság 

Habár napi több liter tea fogyasztása senkinek sem tenne jót, a 21. század tudományos felfedezései hitelt adtak a tea előnyös tulajdonságainak. A Camellia sinensis, vagyis a teanövény flavonoidokat tartalmaz, amik antioxidánsként hatnak, és emellett antimikrobális hatással is rendelkeznek, vagyis segítenek elpusztítani vagy inaktiválni a mikrobákat (gombákat, baktériumokat). De bármennyire is lenyűgözőek a tudomány bizonyítékai, a közvetlen hatás, amit mindannyian keresünk a teában, az a megnyugtató élmény, amit egy csésze elfogyasztása után érzünk. És hogy ez miért is működik? Azért, mert a tea közvetlenül a „fejünkbe száll”, vagyis az agyunkra van hatással.

Egy Japánban végzett kutatás során a résztvevők agyhullámait mérték a teafogyasztás során. Körülbelül 30 perccel a tea elfogyasztása után minden résztvevő agyhullám-mintázata megváltozott. Különösen az alfa-frekvencia növekedett, ami relaxáció, illetve nyugalmi állapot közben a legaktívabb. Ezért a reakcióért a teában található aminosav – L-teanin – a felelős. Ez azonban még nem minden! A kutatók arról is beszámoltak, hogy teafogyasztás közben csökken a stressz hormon szintje, a zöld tea rendszeres fogyasztása pedig mérsékelheti a demencia kialakulásának kockázatát.

Forrás: elemental
Nyitókép:
Catherine Falls Commercial/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: