Az elmúlt években már hozzászokhattunk szinte minden 2000-es évekbeli trend reneszánszához, de még ebben az újjászületési hullámban is van egy kiegészítő, mely mind közül kiemelkedik.
A divathetek során ugyanis az úgynevezett „east-west” táska kapta a legnagyobb reflektorfényt. A letisztult, hosszúkás sziluett pedig azonnal újra sokak kedvencévé vált. A fazon eredete egyébként egészen az 1950-es évekre nyúlik vissza, de nagyon hasonlít azokhoz a ’90-es évek baguette táskákhoz is, amelyek az utóbbi szezonokban ismét népszerűvé váltak. A hagyományos baguette táskákkal ellentétben azonban az east-west hosszú, vékony pántjai középen helyezkednek el, ami egyfajta szoborszerű elemet ad a dizájnhoz, és tökéletes alapot kínál a most szuper divatos táskadíszek és kulcstartók viseléséhez.
A 2000-es évek kedvence
Ez a sziluett sziluett 2004-ben robbant be igazán, amikor is Jean Paul Gaultier bemutatta azt az elnyújtott Birkin táskát, melyet az elsőként tervezett meg a Hermès kreatív igazgatójaként. Az természetesen a klasszikus Birkinre hajazott, de hosszúkás formájával mégis könnyedén – és mára bebizonyosodott, hogy időtállóan – reflektált a 2000-es évek gyorsan változó trendjeire. Akkoriban egyébként egy másik modell, nevezetesen a Fendi Baguette élte fénykorát, köszönhető volt ez Carrie Bradshaw-nak és a Szex és New Yorknak. A sorozat a figyelem középpoontjába helyezte a kis válltáskát és minden magára valamit is adó fashionista ezt a modellt vagy legalábbis hasonlót akart magáénak tudni. Ahogy azonban előrehaladt az évtized, a túlméretezett, látványos táskák háttérbe szorították ezeket a minimalistább darabokat. Mind emlékszünk az óriási Louis Vuitton Alma és Neverfull modellekre, az Alexander Wang Roccojára vagy éppen Stella McCartney Falabellabella fazonjára. A tendencia pedig évről-évre folytatódott, a táskáink egyre nagyobbak lettek és szinte már el is feledkeztünk a Hermés vagy a Fendi egykori it-bagjeiről. Így ment ez egészen addig, amíg a „quiet luxury” mozgalom meg nem hódította a divatvilágot.
A sziluett reneszánsza
Utóbbi hatására tavaly azonban a Hermès gondolt egy nagyot és az irányzatot okosan kihasználva újra piacra dobta trendteremtő East-West Birkinjét a 2024-es tavaszi/nyári kollekcióban. Ezt pedig, ahogy lenni szokott egy sor hasonló, vízszintes formájú táska követte. Így például az Alaïa Le Teckelje, Khaite Simona modellje és a Bottega Veneta Andiamo nevű darabjai is mind erre a sziluettre épülnek. Ennek eredményeként a luxus táskákat újraértékesítő platformokon jelentősen megnőtt az érdeklődés a használt darabok iránt is. A brit eBay-en például 2024-ben 150%-kal emelkedtek az ilyen típusú táskákra irányuló keresések számai. A Fashionphile nemrég közzétett éves jelentése szerint a Chanel East-West táskák keresése 333%-kal nőtt, míg a Louis Vuitton East-West modelleiből 144 %-kal többet adtak el a mögöttünk álló évben. Ez a táska különösen vonzó ugyanis azok számára, akik egy olyan darabot keresnek, ami a mindennapi és formális megjelenésekhez is könnyedén illeszkedik.
Az arany középút
A modell a sokoldalúsága, valamint a letisztult és minimalista esztétikája különösen népszerűvé vált a fiatalabb vásárlóréteg körében is. Éppen ezek a tulajdonságok azok, mely Fendi Baguette-t az East-West táska legnagyobb versenytársává teszik a luxus újraértékesítési piacon. Mivel mindkét táska kompakt, elegáns dizájnt kínál, és mindkettő népszerűségét az Y2K-divat térhódítása és a hírességek általi újjáéledés segítette, érhető az egész őrület. A sziluett mindemellett remek középút a két ellentétes trend között: a mikroméretű mini táskák és a „minél nagyobb, annál jobb” vállpántos modellek között (például Jacquemus mikro Le Chiquito modellje és Balenciaga Cagole táskája). Ezért nem is meglepő, hogy a trend a következő évben is velünk marad. Jil Sander a 2025-ös tavaszi/nyári kollekciójában díszített verziókkal rukkolt elő, míg a Louis Vuitton egy szíjas, vintage ihletésű változatot kínált. Az olyan hírességek pedig, mint Charli XCX, Kendall Jenner és Ayo Edebiri, további támogatása sem ártott a népszerűségnek.
Nyitókép: Louis Vuitton Facebook