Vess véget a halogatásnak! Ezzel a trükkel egyszerűbben a teendőid végére érhetsz

Káromkodás, sírás és három idegösszeroppanás - nagyjából ez történik egy olyan feladat közben, amelyet (már megint) az utolsó pillanatra halasztottál. Ha te is hajlamos vagy elúszni a teendőiddel, ez a tipp neked szól.

A modern kori Pató Pál urak/hölgyek jól tudják, hogy még akkor is könnyen megúszhatunk a napi teendőinkkel, ha néhány egyszerű feladat vár csak ránk. A lassú ráhangolódás, a folytonos halogatás miatt természetesen egyszerre szakad minden a nyakunkba és kapkodva próbáljuk utolérni magunkat. Ezt a hibát mindannyian elkövettük már. Egyesek ritkábban, mások túlzott rendszerességgel. De azzal sokan nincsenek tisztában, hogy általában nem a lustaság, hanem lelki okokból ered a probléma. Ugyanis a szorongás és a halogatás gyakran kéz a kézben járnak. Ha valaki folyton beleesik abba a hibába, hogy az utolsó pillanatig vár, akkor mások könnyen megbélyegezhetik azzal, hogy biztosan nem is érdekli az egész. Pedig van, hogy ennek éppen az ellenkezője igaz. Vagyis annyira fontos neki a feladat, hogy nincs bátorsága belevágni.

Azonban nemcsak olyan döntéseket, projekteket vagyunk hajlamosak elodázni, amelyek az egész életünkre hatással lehetnek. Gyakran az egyszerű hétköznapi teendőkkel sem tudunk időben elkészülni. A kutatások bebizonyították, ennek is az az oka, hogy akarva-akaratlanul minden feladathoz egy érzelmet párosítunk. Gondoljuk csak végig: egy olyan feladatba ritkán vágunk bele a kelleténél később, amely izgatottá tesz vagy örömmel tölt el minket. A negatív érzelmek (szorongás, unalom, félelem, düh) viszont szinte mindig összefüggésbe hozhatók a halogatással. Ráadásul a stressz akkor is felléphet, ha már korábban többször sikeresen teljesítettünk egy feladatot, ilyenkor amiatt aggódunk, hogy újra meg tudjuk-e ütni a szintet. Néha mi sem igazán értjük, miért nem tudunk valamit időben befejezni, és emiatt még haragszunk is magunkra. Ez pedig még több halogatást eredményez. Ebből az ördögi körből úgy tűnik, nehéz kilépni. A szakemberek szerint azonban létezik egy egyszerű trük, amisegít szembeszállhatunk a problémával.

1. Készíts egy klasszikus to-do listát

A listaírás előnyeiről már biztosan sokat hallhattál. Ez a trükk is a napi (vagy a heti) teendőid összeírásával indul. A listára ne csak a fontosabb feladatok kerüljenek fel. Gyűjtsd össze azokat is, amelyek szórakoztatóak és nem is biztos, hogy teendőként tekintenél rá. Például a találkozó vagy a Zoom-beszélgetés a barátaiddal, esetleg egy előre beütemezett kellemes habfürdő.

2. Figyeld meg, milyen érzéssel töltenek el az egyes pontok

Teljesen természetes, ha a feladataid elvégzése közben nem a lelki világodra koncentrálsz. Azonban most próbáld meg minél pontosabban meghatározni, hogy milyen érzésed támadt a teendőid közben. Ezeket írd fel a lista pontjai mellé. Végül próbáld néhány szóban megmagyarázni, hogy mi volt ennek az oka. Feltételezzük, hogy ideges lettél miközben a hétvégi baráti vacsorához kerestél recepteket. Miért? Mert túl sok opció volt, és végül semmire sem jutottál. Ráadásul a tervezettnél több időt töltöttél ezzel, így a következő feladatoddal sem végzel majd időben. A kutyasétáltatás viszont feltöltött energiával és kreatív ötleteid támadtak.

3. Értsd meg, hogyan tudod a negatív érzéseket csillapítani

Ha már tudod (vagy csak sejted), hogy egyes feladatok milyen érzelmekkel töltenek el, akkor egyszerűbben kordában tudod őket tartani. Azaz a teendőidtől sem fogsz megrémülni, és a végtelenségig halogatni őket. A negatív érzések megszüntetésében néha segít, ha meghúzol egy határvonalat. Ha már a receptkeresést említettük: legközelebb válassz egy, maximum két oldalt és csak azoknak a gyűjteményében keress. Miközben saját érzéseid próbálod megfejteni, lehet, hogy rájössz, az egész feladattal nem is lenne semmi bajod, csak egy bizonyos része zavar. Például anélkül nem tudod elkezdeni, hogy ne hívnál fel valakit, akit nem kedvelsz. Ilyenkor realizálnod kell magadban, hogy csak ezen kell túlesned és a többi gyerekjáték lesz. Esetleg unatkozol közben? Hallgass zenét vagy készíts magadnak egy teát/limonádét, este pedig egy pohár bor is szóba jöhet. A lényeg, hogy találd meg azt a technikát, ami neked segít. Így nem okoz majd akkora problémát a halogatás.

Nyitókép: nortonrsx/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: