Éljen a „vakációhatás”! Ha így nyaralsz, még hónapokkal később is majd kiugrasz a bőrödből

Mondj búcsút a stressznek egy kis nyári meditációval!

Nyilvánvaló, hogy a tengerparti heverészés oldja a felgyülemlett feszültséget, illetve a meditáció szerepét is jól ismerem a stresszcsökkentésben. Azzal viszont eddig nem számoltam, hogy a kettő akkor a leghatásosabb, ha egyszerre végezzük őket!

Nem vagyok az a kimondott relaxálós típus, sőt kifejezetten rosszul viselem, ha a nyaralás alatt a pihenés a konkrét célkitűzés. A tengerparti kikapcsolódást fél óra után megunom, és szinte kényszert érzek arra, hogy programokat egymásra halmozva, új impulzusokkal vegyem körül magam. Élmény lehet velem vakációzni, ugye? Az utóbbi időben sokat gondolkodtam azon, hogy nincs ez így rendben, hiszen az embernek szüksége van arra, hogy néha kiürítse a fejét és átadja magát az édes semmittevésnek. Éppen ezért úgy döntöttem, hogy a következő utam során úgy fogom lógatni a lábam, mint még soha! Szerényre szabott programlistámra pedig egy dolgot már biztosan felveszek a heverészés mellé: a meditációt. Egy kutatás során ugyanis bebizonyították, hogy a nyaralás ideje alatt végzett fókuszált elmélyülés még hetekkel később is elképesztő fiziológiai hatást gyakorol a szervezetünkre. A jelenségnek már nevet is adtak, ez a „vakációhatás”.

Mi történik, ha elküldünk egy csapat nőt vakációzni?

„Magától értetődő, hogy a nyaralás alatt visszaszorulnak a stresszt kiváltó biológiai folyamatok”- mondja Elissa S. Epel, a Kaliforniai Egyetem pszichiátere. „Az viszont meglepő, hogy a génkifejeződés szintjén milyen változások mennek végbe mindössze attól, ha pihentető környezetben töltünk egy rövid időszakot, távol a hétköznapi nyüzsgéstől.”

Ennek bizonyítására egy kutatócsoport 94 egészséges, 30 és 60 év közötti nővel végzett vizsgálatot. A cél annak megállapítása volt, hogyan hat a nyaralás és a meditáció az öregedésre és az általános egészségi állapotra. Az alanyokat egy 6 napos nyaralásra küldték egy kaliforniai üdülőhelyre. Közülük 64 nő nem meditált rendszeresen, őket két csoportra osztották: az egyik csapatot arra kérték, hogy csak szimplán érezzék jól magukat mindenfajta kötelező elfoglaltság nélkül, míg a másik csoportot egy meditációs tréningprogramon való részvételre kötelezték. A fennmaradó 30, meditációban gyakorlott alanyt szintén meditációra kérték a nyaralás ideje alatt.

A kutatók vérmintát vettek a résztvevőktől közvetlenül a nyaralás előtt és után is. A kérdőívezéssel is hasonlóképp jártak el, felmérték a nyaralók mentális állapotát, majd a vakációt követő 1, illetve 10 hónappal később újra kikérdezték őket. Az előtte-utána vérminták összehasonlításakor mintegy 20 ezer gént vizsgáltak meg, hogy felmérhessék a nyaralás és a meditáció együttes hatása, valamint a génexpresszió változásai közötti kapcsolatot.

Nyaralás + meditáció = viszlát, stressz!

Mindhárom csoport tagjainak jelentősen csökkent a stresszszintje és az immunrendszerük is felpörgött. A gyakorlott meditálók szervezetében pedig a vírusölő folyamatok biológiai jelzőanyagai is megszaporodtak.

„Az eredményeink alapján egy úgynevezett „vakációhatás” mutatható ki, ami mindhárom tesztcsoportunkat érinti. Ennek értelmében jelentősen csökkent a stresszszintjük, a sebgyógyulás és a gyulladáscsökkentés pedig felgyorsult a szervezetükben” – írják a szerzők a Translational Psychiatry tudományos szaklapban. „Egy meditációhatásnak nevezett jelenséget is azonosítottunk a rendszeresen meditáló csoport körében. A génhálózatuk szintjén olyan sejtfunkciókat találtunk, amik az egészséges öregedéssel állhatnak kapcsolatban.”

A nyaralás után végzett kérdőívezés szintén érdekes eredményeket hozott. Gondolnád, hogy a résztvevők közérzete még egy hónappal a nyaralás után is remek volt? Nem meglepő viszont, hogy azok a csoportok érezték magukat a legjobban, akik meditáltak is a pihenőidő alatt, a gyakorlott meditálók pedig még akár 10 hónappal a nyaralás után is kevesebb stresszről számoltak be.

„Tisztán látszik, hogy a meditáció jótékony hatása nem csupán pszichológiai; a szervezetünk működését is befolyásolja” – mondja Rudolph Tanzi, a Harvard Egyetem neurológusa. „Támogatja az immunrendszer normál működését és oldja a stresszt, ez által segít a fiatalságunk és fittségünk megőrzésében.”

Nyitókép: Artie Medvedev/Shutterstock

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: