Éljünk soká! A Kék zónák és a boldog élet 9 titka

Van a világon öt olyan hely, ahol valamilyen különös oknál fogva a lakosság mintha megtalálta volna az örök fiatalság titkát. Vajon mit tudnak ők, amit mi nem?

Létezik a földünkön öt olyan – egymástól teljesen távol eső – független zóna, ahol a lakosság átlagéletkora kiugróan magas. Ezek a kék körökkel megjelölt, demográfiai szempontból rendkívüli területek jó egészséggel rendelkező, száz év feletti embereket „konzerválták” valamilyen módon. Sokáig senki sem tudta miért, hiszen igazándiból nincs bennük semmi különös. Az ott élő emberek ugyanolyan normálisnak tűnnek, mint bármelyikünk. Leszámítva, hogy az ezeken a területeken élő 100 év feletti emberek olykor még hetvennek se néznek ki, rendkívül jó fizikai és szellemi állapotban vannak. Pedig még az sem mondható el, hogy ezek a helyek luxuskörülményeket biztosítanának az ott lakóknak, hiszen többségükre pont az ellenkezője igaz.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Blue Zones (@bluezones) által megosztott bejegyzés

Vajon az ott élő emberek tudják a titkot, vagy magában a földben rejtőzik az örök élet forrása? A Kék zónáknak elnevezett területek, vagyis

  • Barbagia (Szardínia, Olaszország)
  • Ikaria (Görögország)
  • Okinava (Japán)
  • Nicoya-félsziget (Costa Rica)
  • Loma Lina (Kalifornia, USA)

titkainak járt utána Dan Buettner a National Geographic újságírója.

Mindannyian szeretnénk tudni, vajon mi az a bölcsesség, ami ezeknek az embereknek a markában van. A fejlett nyugat ugyanis – annak ellenére, hogy iszonyatosan magas az egy főre jutó egészségügyi ráfordítás aránya – messzemenőkig nem tud ilyen eredményeket felmutatni. A világon ezen az öt helyen valamilyen különös oknál fogva nemcsak minimális az egészségügyre költött összeg, de teljesen különböző helyrajzi területen és különböző fejlettségi szinten is vannak.

Aktívan a szabadban

A kutatások az összes Kék zóna lakóinak életvitelét összevetve arra jutottak, hogy a rendszeres mozgás alapvető fontosságú. Legyen szó állattartásról, kertészkedésről, sétáról, ezek a centenáriók rengeteget mozognak a szabadban. Legközelebb tehát nem rossz ötlet az autó helyett a sétát, a lift helyett pedig a lépcsőt választani.

fotó: monkeybusinessimages/GettyImages

80 százalékos szabály

Ez nem másra, mint az étkezésre vonatkozik, több szempontból is. Egyfelől az itt élők soha nem eszik magukat degeszre, vagy kipukkadásig. Másfelől az étkezés mindig egy nyugodt, közösségi családi esemény, amelyen kisebb kalóriasűrűségű és teljes értékű növényi ételeket fogyasztanak leginkább.

Teljes értékű étrend

A Kék zóna lakói nem fogyasztanak feldolgozott élelmiszereket. Javarészt egyszerű – gyakran saját maguk által termelt –, feldolgozatlan növényi ételeket részesítik előnyben. Étrendjük alapját teljes értékű gabonák, magvak, zöldségek és gyümölcsök adják, amelyek rostban gazdagok.

Minden nap egy alma?

Helyett vörösbor. A Kék zónákban lakó idősek nem vetik meg az alkoholt. Persze csak mértékkel, de napi 1-2 pohár vörösbor nagyban hozzájárul a kardiovaszkuláris megbetegedések csökkentéséhez, antioxidáns és flavonoid tartalmának köszönhetően. Az isteni italt azonban főleg családi körben fogasztják és a hangsúly a mértékletességen van.

Nagymama és unokája beszélget
Fotó: Hinterhaus Productions/Getty Images

Ikigai

Avagy az élet értelme. A kutatók megfigyelték, hogy a Kék zónákban lakó szépkorúak mindegyikének van hosszú vagy rövid távú célja az életben. Nicoyán ezt plan de vidának nevezték el, de a lényeg ugyanaz: napjaikat olyan feladatokkal töltik ki, ami motiválja őket, ami flow, vagy ha úgy tetszik, boldogságélményt nyújt számukra.

Slo-mo

A Kék zónákban élők művészei a stresszkezelésnek és lassításnak. Az itt élők felosztják egymás között a tevékenységeket, sokszor együttműködnek, és segítik közösségüket. Nem hagyják, hogy csak a férfiak, vagy csak a nők vállán legyen a stresszel járó teher. Így időt biztosítanak partnerüknek, vagy közösségük többi tagjának arra, hogy lazíthassanak.

Spiritualitás

A nyugati világban kissé furcsa szemmel néznek a mai napig azokra, akik mondjuk leülnek meditálni. Nem így a Kék zónák lakói, akik egytől egyig valamilyen vallást gyakorolnak. Az imádkozás, a vallásos összejövetelek komplexen nyújtanak védelmet az önkárosító tevékenységekkel szemben és növelik a jóba vetett bizalmat.

család gyerek família rokonok
Fotó: AleksandarNakic/Getty Images

A család ereje

A centenáriók életében prioritást élvez a család és a családdal összefüggésbe hozható tevékenységek, szertartások, összejövetelek. A Kék zónák lakói felismerték, hogy a gyermekekbe fektetett idő, energia, vagy ahogy ők fogalmaznak, szeretet, meghozza gyümölcsét. És nem csak azért, mert visszakapják a gondoskodást.

Közösségi élmény

Az összetartó, hasonló érdeklődésű és értékrendet valló közösségek tagjai soha nem maradnak egyedül. Nem érzik magukat magányosnak, és ha ápolásra szorulnak, akár család híján is megtartja őket az a szociális háló, amely a közösség erejével jár.

Game changer

Ha meg szeretnéd változtatni az életedet, akkor sosincs késő: egyes amerikai régiókban ugyanis kísérleti jelleggel bevezettek a fenti faktorokból párat és már ez a változtatás is jelentős mértékben javított az ott élők egészségi állapotán és általános közérzetén. Mindez pedig plusz éveket jelent. Ha tehát a fenti 9 tényezőt be tudjuk építeni mindennapjainkba, életünkben minőségi és mennyiségi változás jön létre.

 

Nyitókép:Fotó: Christopher Hopefitch/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

    Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
    Legnépszerűbb cikkek: