Ezért nem jó az, ha világgá kürtölöd az érzéseidet

...avagy beszéljünk az érzelmi inkontinenciáról

Barátnők, akik, ha történik velük valami, azonnal megosztják velünk. Emberek, akik az életük minden pillanatáról beszámolnak a social media platformokon. Ismerős, igaz? Most elmondjuk, miért nem jó az, ha azonnal kiadod magadból az érzéseidet.

„Csak add ki magadból az érzéseidet”- halljuk gyakran a tanácsot. Mi pedig készségesen elfogadjuk, és, amint történik velünk valami, már kapunk is a telefon után, posztolunk vagy tárcsázunk, hogy világgá kiáltsuk az örömünket vagy a bánatunkat. Az érzelmek megosztása valóban segíthet túllendülni a minket ért csapásokon, azonban, ha feldolgozás nélkül, azon melegében átfolyik rajtunk minden, az senkinek se hasznos. Nekünk azért nem, mert nem tudunk szembenézni az érzelmeinkkel, feldolgozni majd elengedni őket. Másoknak meg azért, mert őket stresszeljük, tőlük várjuk a megoldást, vigaszt a saját érzéseinkre, ami érthető módon terhes számukra. 

Mit tehetsz, ha te vagy a céltábla?

A nagyszüleink idejében az emberek levelet küldtek, ha el akartak újságolni valamit egymásnak, és már a levél megírása alatt is elindulhatott bennük a feldolgozás folyamata. A válaszra akár hetekig is vártak, ez az idő pedig újabb alkalmat adott arra, hogy átgondolják a megélt eseményeket. Manapság mindent megoszthatunk a pillanat törtrésze alatt. Az egyik ismerősöm például 40 éves házassággal a háta mögött jött rá, hogy a férje megcsalja. A dühvel és szégyenérzettel nem tudott megbirkózni, ezért azóta is naponta többször felhívja a lányát és tőle vár megnyugvást. Mit tehetsz, ha valaki megpróbálja a felelősséget átruházni rád? Akármennyire fontos neked az illető, meg kell húznod a határokat és finoman elmondani, hogy bár szívesen segítenél, de ez nem rád tartozik. Ez olyan érzés lehet, mintha egy fuldokló személyt a vízben hagynál kapálózni. De gondolj arra, hogy az elsődleges szempont mindig az, hogy ne rántson le magával téged is. Bátorítani kell arra, hogy nézze a helyzetet külső szemmel, ő mit ajánlana magának. Akár abban is a segítségére lehetsz, hogy közösen megfogalmazzátok, mi az, amit éppen érez. Ha viszont hetekkel később se látsz nála javulást, biztosítsd a támogatásodról, de ösztönözd arra is, hogy egy szakembertől kérjen segítséget.

Mit tehetsz akkor, ha nem tudsz bánni az érzéseiddel?

Ha örömben volt részünk, akkor alig várjuk, hogy világgá kürtöljük, ha pedig bánatban, akkor még inkább szükségét érezzük, hogy kiöntsük valakinek a szívünket. Ez így rendben is van, mindaddig, amíg tudjuk, hogy mikor és kinek. Azt, hogy a szexuális életünkben milyen nehézségeink vannak nem az egész világgal osztjuk meg, ugyanúgy ahogy például a gyászunkat sem a Facebookon kell tudatni. Az érzelmek szabályozásának első lépcsőfoka az, hogy időt hagysz magadnak. Engeded, hogy fájjon az, ha elvesztettél valakit, ha megcsaltak és meg kell próbálni szavakba önteni, hogy most fájdalmat, csalódottságot, vagy éppen szégyent érzel. Az érzéseidet jó alaposan meg kell rágni és bent is kell tartani őket egy ideig. Sosem érheted el a belső megnyugvást, ha a válaszokat kívülről várod. Megéri megküzdeni a saját démonaiddal. Ha ezek után is úgy érzed, hogy téged megnyugtatna az, ha valakinek elmondhatnád a benned zajló dolgokat, akkor tedd meg, de ne azonnal zúdíts mindent mindent a másikra.

Szerző: Szakács Betty
Nyitókép: Mixmike/E+/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: