Új év, új élet: 7 energiarabló dolog, amit száműzz, illetve cserélj le ezekre az energiát adó tevékenységekre

Az energiahiány társadalmi kór, de egyáltalán nem szükségszerű, hogy átjárja az életünket. Bemutatunk hét energiát rabló tevékenységet, amelyektől ideje búcsút venni, és hét energiát adó dolgot, amelyeket idén végre beépíthetsz az életedbe.

Január az év azon időszaka, ami hosszabbnak érződik, mint a 12 hónap egybevéve. Amikor már úgy tűnik, hogy az idő csak cammog, és már „január 45-e” is elmúlt, akkor talán eszünkbe jut, mennyivel jobb lett volna az újévi fogadalom listára azt is feljegyezni az álomalak elérése mellé, amire talán a leginkább szükségünk van, méghozzá energiára.  Voltaképpen az energiánk határozza meg a hétköznapjaink ritmusát, vágyainkat, sikereinket és az egész életvitelünket. Sokszor hajlamosak vagyunk a boldogságot kergetni, miközben a boldogság mit sem ér, ha nincs erőnk megélni. A valódi állapot, amire vágyunk az az energikus, életerős lét, ami előremozdít minket. Energia nélkül maximum kanapén heverésző biomasszák lehetünk, akik csak túlélnek, és robotpilóta üzemmódban működnek. Sajnos, gyakran észre sem vesszük, ahogy bedarálnak minket a napok és az sem tűnik fel, hogy mennyi, de mennyi energiarabló tevékenység tölti ki az időnket. Emellett pedig vajmi kevés a töltődési lehetőség.

Ha még januárban tennél azért, hogy ezt az évet ne kelljen ismét takaréklángon, energiaszegényen túlélni, akkor mutatunk most 7 energia leszívó dolgot, aminek érdemes búcsút mondani és 7 energia adót helyettük, amit már ma elkezdhetsz az életed részévé tenni. Egy év múlva ne felejtsd el megköszönni magadnak ezeket a változásokat.

1.  Kékfény helyett napfény

Nehezen megfogható az energia fogalma, mert ez az áramló valami leginkább akkor kerül a figyelmünk középpontjába, ha kevés van belőle. Nem lőhetünk mellé azonban, ha az alapoknál, a biológiai felépítésünknél kezdjük. Jól tudjuk, hogy a hormontermeléstől kezdve, a sejtjeink minden apró rezzenéséig meghatározza létezésünket a bioritmusunk. A kék fény, ami az elmúlt évtizedek alatt napjaink és éjszakáink részévé vált, eléggé megborítja ezt a szenzitív rendszert. Arra senkit nem kérhetünk a mai világban, hogy teljesen mondjon le a kék fényt kibocsájtó eszközökről, de ha egy szabályt betartunk, azzal már egészségesebbé és energiatelibbé válunk, mint az emberek 80 százaléka. A szabály egyszerű: töltsünk több időt napfényben, mint kékfényben, vagy legalább egyenlő arányban elosztva.

2. Elérhetetlen célok helyett elérhetők

Az, hogy azt érezzük, valaminek értelme van, kéz a kézben jár azzal, hogy hajlandóak vagyunk energiát fektetni bele. Ha irreális elvárásoknak kell megfelelnünk másokkal vagy magunkkal szemben, az minden erőnket felemészti. Ha elérhető célokat fogalmazunk meg, az úgy hat ránk, akár egy katalizátor: egyre több és több energiánk lesz a megvalósításhoz, azáltal, hogy részsikereket érünk el.

3. Túlgondolás helyett tudatosság

Mindannyian küzdünk a túlgondolással. Napokat emésztjük magunkat egy rossz mondat miatt, forgatókönyveket gyártunk a fejünkben még meg sem valósult helyzetekről és megállás nélkül kattogunk valamin. Ez rengeteg felesleges mentális energiát fogyaszt. Ami egyben azt is jelenti, hogy elvonja a valódi fontos dolgokról a figyelmet és erőforrásokat. A tudatosság is a mentális kapacitásunkból táplálkozik, viszont az aggódással ellentétben ez kifizetődő energiafelhasználás. Nem kell nagy dolgokra gondolni, ha a tudatosságról van szó elég, ha megpróbálunk a jelenre fókuszálni. A múlt héten elbaltázott meeting ott is marad, a jövő heti pedig még nem jött el, csak az itt és most van. És a mi felelősségünk, hogy mit kezdünk a jelennel.

4. Külső zaj helyett belső csend

Hatalmas a minket körülvevő zaj. Azt hiszem, ha az idegrendszerünknek egy kívánsága lehetne, az biztosan az időnkénti csend lenne. Csakhogy mi, emberek rettegünk a csendtől. Végeláthatatlan hangtalanság, amiben felhangosodnak a gondolataink. A zaj követeli a figyelmünket, így könnyű nem belülre figyelni, elcsitítani a belső lármát. Ha egész nap duruzsolnak a füledbe, minden pillanatot megragadsz, hogy zene vagy tv szóljon a háttérben és valami kitöltse az üres perceket, akkor próbáld ki, hogy csak egy fél órát a saját csendedben maradsz. Felszabadító hatású.

5. Rohanás helyett pihenés

A feszített tempójú hétköznapok lassan, sejtről sejtre szívják ki belőlünk az erőt. Amikor úgy érezzük nincs megállás, szusszanás és a világ alvása se segítene rajtunk az már rég rossz állapot, ami már a lelki kimerülés előszobája. A világ mindezt a produktivitás álcájába csomagolja, de a túl sok döntés és az, hogy megöl minket a munka egyáltalán nem normális. Ne várjuk meg, hogy a testünk kényszerítsen betegség formájában pihenésre. Mert nem futógépen loholó aktatáskás robotoknak, hanem embereknek születtünk, akiknek nem úri huncutság, hanem létszükséglete a pihenés.

6. Toxikus kapcsolatok helyett valódi kapcsolódás

Semmi sem szívja le jobban az energiánkat, mint a mérgező kapcsolatok. Túl rövid az élet, ahhoz, hogy olyan emberekre pazaroljuk, akik nem érdemlik meg. Habár beleszületünk családi kapcsolatokba, és életünk során belefutunk többféle viszonyba, semmi sem kötelez. Megválaszthatjuk az egészségünk szűrőjén keresztül a körülöttünk lévő embereket. A rokonság opcionális, ahogy a házasság is, amíg nem érezzük biztonságban, szeretve és megbecsülve magunkat. Ér elvágni szálakat és felszabadítani magunkat az értelmetlen terhek alól.

7. Önfeladás helyett határhúzás

A jó nevelés mellé ajándékba kapunk egy kis önfeladást is. Igyekszünk mindenkinek megfelelni, így nem merünk nemet mondani. Szép gesztus elméletben a másokért való élés, csakhogy a gyakorlatban kivitelezhetetlen. Ha teljesen elaprózom, lemerítem és kiüresítem magamat, akkor miből tudok a másiknak adni? Egy idő után arra nem leszünk képesek, hogy saját magunkat ellássuk, ha nem adunk magunknak töltődési lehetőségeket, nemhogy több másik ember igényeit is kielégítsük. A határhúzás azt is jelenti, hogy nem dobálom két kézzel a vakvilágba az energiámat, hanem megfelelően osztom be, ha marad, akkor pedig szívesen megosztom mással is.

Nyitókép: Sam Edwards/ Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: