Évente 10 ezer nő hal meg közúti balesetben, mert az autókat a férfiakra tervezik

A statisztikák szerint a férfiak nagyobb valószínűséggel okoznak közúti balesetet, nőként mégis nagyobb az esélye annak, hogy életveszélyesen, halálosan megsérülünk egyben.

Laikus szemmel is megállapítható, hogy a mai autók jóval biztonságosabbak, mint elődeik. Azonban még így is naponta történnek olyan közúti balesetek, amelyekben az érintettek súlyos vagy halálos kimenetelű sérülést szenvednek. Az NHTSA szerint az USA-ban 10 420 nő halt meg autóbalesetben, és több mint 1 millió sérült meg 2019-ben – annak ellenére, hogy több férfi okozott/szenvedett balesetet. Az adataik szerint a nőknek 72 százalékkal nagyobb az esélyük a sérülésre, és 17 százalékkal gyakrabban vesztik életüket, mint a férfiak. Habár olyan hazai statisztikát nem találtunk, amely nemek szerint vizsgálta volna az érintettek számát, a nemzetközi tanulmányokból jogosan következtethetünk arra, hogy a magyar utakon is a nők vannak nagyobb veszélynek kitéve. 

Több sebből vérzik az autótervezés

A kérdés jogosan merül fel mindenkiben: mégis miért? A szakértők egyetértenek abban, hogy a rosszul, kifejezetten férfiakra tervezett kialakítás is nagy szerepet játszik abban, hogy egy azonos típusú balesetben a férfiak kisebb sérülésekkel megússzák, mint a nők. A témával kapcsolatban felkerestük Vas Alexa Zsófiát, a Low-Cost Robotics alapítóját. A fiatal mérnök szerint hazai viszonylatban egy sajátos problémát is figyelembe kell, amely még inkább megnöveli a sérülések kockázatát. „A magyar autóállomány átlagos életkora 14,5 év, nekem is 15 éves autóm van. Ezekben az autókban kevesebb lehetőségünk van állítani az ülésen és emiatt fordulhat elő, hogy sokan (legtöbbször nők) a kormányhoz nagyon közel ülnek – ami egy baleset során nem éppen a legjobb helyzet a légzsák miatt. Magyarul: könnyebben megfojtja a légzsák azt, aki közel ül hozzá” – mondta Alexa, aki az autók méretét is kifogásolta mondván, a legtöbbet férfiakra tervezik.

„Édesapámnak egyterű Volkswagenje van és annyira elveszek benne a 160 centimmel, hogy az már kényelmetlen. Ő lényegesen magasabb, más az érzete egy nagyobb autóban. Tudom, ne akarjunk nagy autót vezetni, ha nem vagyunk magasak mi sem. De biztos vagyok benne, ha a tervezők arra is gondolnának, hogy a nők nagy autót szeretnének vezetni (például én), akkor meg lehetne tervezni olyanra, hogy az mindenkinek jó legyen.” Ez azért lenne fontos, mert az Oxfordi Egyetemi tanulmánya szerint „a halál fő meghatározója az érintett jármű súlya”. Vagyis tovább csökkenti a nők esélyét a túlélésre, hogy hajlamosak vagyunk kisebb, „feminin” járműveket választani, mivel a nagyobbak a férfiak számára ideálisak. Ha az okostelefonok és a tűzhelyek megtervezésekor szem előtt tudják tartani a nőket, akkor az autóknál miért nem lehet? 

40 év várakozás

Azonban nemcsak a tervezési folyamat közben, a töréstesztek során is a háttérbe szorulnak a nők. Habár az autókat több szempontból is megvizsgálják – például oldal irányú vagy frontális ütközést is szimulálnak – ezeket férfias arányú tesztbábukkal teszik. „Nem figyelnek a női anatómiára: női tesztbábunak lekicsinyített férfi alakot használnak. Illetve a női bábukat általában az anyósülésre ültetve tesztelik, így nem sok adatunk van a női sofőrökről. Sokan abból indulnak ki, hogy a hosszabb utakon az esetek 90 százalékában úgyis a férfi vezet. A nők meg maximum az ovi-bolt-otthon háromszögben közlekednek, azalatt csak nem éri baleset őket. Ezek miatt a tévhitek miatt tulajdonképpen nem foglalkoznak velünk, vagy csak minimálisan. Például, hogy előre tudjuk húzni az ülést – magyarázta Alexa, de arra is felhívta a figyelmet, hogy ez hamarosan megváltozhat. „2022-től kötelező lesz rendes, antropometriailag megfelelő női bábu használata a teszteknél.”

Ami igazán elszomorító, hogy ezekkel a tényekkel az autógyártók, illetve az autóbiztonsági szabványokért felelős szervezetek is tisztában vannak. 1980-ban a Michigani Egyetem kutatócsoportjának ajánlása nyomán Amerikában elkezdtek dolgozni a valósághű női tesztbábukon, de a következő évben egy költségcsökkentés miatt nem folytatták a projektet. Vagyis nagyjából 40 éve tudják, a nőknél sokkal nagyobb az esélye annak, hogy súlyos vagy halálos sérülést szereznek. Mégis 2022-ig kellett arra várnunk, hogy reformokat vezessenek be az autóiparban. Most jutottunk el arra a szintre, hogy már nem lehet mindent a szőnyeg alá söpörni, mert ha kiderül, hogy a nők biztonságát nem tartja fontosnak egy cég, abba belebukhat és vásárlókat is veszíthet.”  Alexa szerint a közösségi média, illetve a cancel culture hatalma is szerepet játszott abban, hogy megérkezzen a változás szele. „Elég egy Twitter-poszt, amit felkap a sajtó, és máris magyarázkodnia kell a cégnek. Sok ilyen példát láttunk, főleg az autóiparban. Most már kezdenek rájönni, hogy jobb előre gondolkodni, mint utána visszahívni a rossz autókat.”

Alulreprezentált női tervezőmérnökök

Ahogyan már említettük, 2022-től jelentős fordulat következhet be az autóiparban. De még effektívebb lehetne a problémamegoldás, ha több női mérnök nagyobb szerephez jutna a szektoron belül. Hiszen nálunk jobban senki sem tudja, milyen érzés a volán mögött ülni, így azt sem, hol szorul változtatásra egy-egy modell. Alexa története is jól példázza, milyen alulreprezentáltak a női tervezőmérnökök. „Sokszor én vagyok az egyetlen nő az irodában/területen. Akármennyire is szeretnénk változtatni, ha nincs a csapatban olyan, aki a saját tapasztalatait bele tudja vinni a termékbe, akkor csak vaktában lövöldözünk. Ha megnézzük, a legtöbb tervezőmérnök férfi, és nyilván egyszerűbb olyanra tervezni a terméket, ami rám, a tervezőre illik, vagy a csapatra (ami szintén férfiakból áll). Ha több nő jelen lenne, akkor már lenne valaki, aki jelzi, nem biztos, hogy az adott megoldás mindenkinek megfelelő.”

Nyitókép: Dominika Kwiatkowska/Pexels

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Tedd meg a befizetéseidet, mi pedig megnöveljük a nyerési esélyeidet maximum 275 000 forintig. (x)