Ez történik a testeddel, ha több C-vitamint viszel be

127 évvel ezelőtt ezen a napon született az immunerősítő csodaszer atyja, a Nobel-díjas Szent-Györgyi Albert. A jeles alkalomból összegyűjtöttük, miért érdemes odafigyelned a C-vitamin bevitelre, főleg az őszi és a téli hónapokban!

Ha létezne népszerűségi verseny a vitaminok között, akkor kétségtelenül a C-vitamin kerülne ki győztesen: az őszi megfázások és az influenzaszezon kezdetével aligha akad olyan, aki ne szaladna be a patikába egy dobozért a csodaszerből, ami segít felvenni a küzdelmet a vírusok ellen! A C-vitamin ráadásul már csak azért is különösen közel áll a magyarok szívéhez, mivel egy magyar orvos, biokémikus volt az, aki felfedezte azt. Szent-Györgyi Albert az 1920-as években egy ismeretlen anyagot talált a mellékvesében, majd elkezdett kutatni azután, hogy milyen növényből tudná ezt kivonni. Így jutott el a paprikához, amiből ki tudott nyerni ebből a savból – ez pedig végül a C-vitamin nevet kapta. A biokémikus munkásságát 1937-ben orvosi és élettani Nobel-díjjal is elismerték.

Szent-Györgyi felesége egyszer ezt a zöldséget tálalta fel vacsorára, a biokémikus azonban nem akarta megenni és kifogásképp azt mondta, inkább tanulmányozza majd a laborban.

A vitamin nélkülözhetetlen számunkra és szerencsére rengeteg zöldségben és gyümölcsben megtalálható: például a narancsban, eperben, a kiviben, a paprikában, a brokkoliban, a kelkáposztában és a spenótban. Egy felnőtt nő esetében a szervezet C-vitamin szükséglete napi 75 milligramm, míg a férfiaknál ez a szám 90 milligrammnyi – de ez felkúszhat egészen 1000 (és maximum 2000) milligrammig is. Már csak azért érdemes figyelni arra, hogy mennyi C-vitaminhoz jut a szervezeted, mert a C-vitamin felpörgeti az immunrendszert, azaz elősegíti a fehérvérsejtek hatékonyabb működését, erősíti a bőr védelmi rendszerét és a sebek gyorsabb gyógyulásában is fontos szerepet játszhat. És persze az sem utolsó szempont, hogy az alacsony C-vitamin-szint a memória- és gondolkodási rendellenességekhez, például demencia kialakulásához vezethet.

Íme még néhány ok, amiért jó, ha megemeled a C-vitamin bevitelt!

Csökkentheti…

  • a krónikus betegségek kockázatát
    Antioxidáns hatásának köszönhetően megerősítheti a tested természetes védekezőképességét és felturbózza az immunrendszered – méghozzá úgy, hogy megvédi a sejteket a szabad gyököknek nevezett káros molekuláktól, amelyek a sejtek idő előtti öregedéséhez és daganatos megbetegedés kialakulásához vezethet. Sőt, kutatások bizonyítják, hogy ha több C-vitamint viszel be a szervezetedbe, akkor akár 30 % -kal is növelhető az antioxidáns szintje a véredben, ez pedig gyulladáscsökkentő hatást eredményez és megóvhat a szívbetegségektől is.
  • a szívbetegségek kockázatát
    Számos tényező közrejátszhat a szívbetegségek kialakulásában, ilyen például a magas vérnyomás vagy a vér koleszterinszintjének megemelkedése – a C-vitamin kiiktathatja ezeket a veszélyességi faktorokat és ezáltal megvédhet a szívinfarktus és a szívkoszorúér-betegségektől.
  • a vér húgysavszintjét, és megelőzheti a köszvényes rohamokat
    A köszvény hihetetlenül fájdalmas: az ízületek, különösen a nagy lábujjak gyulladásával és súlyos fájdalomrohammal jár. Ez a betegség akkor jelentkezik, ha a vérben túl sok a húgysav (a szervezet által termelt salakanyag), ami kristályosodhat és lerakódhat az ízületekben. Szakértők szerint a C-vitamin erre is megoldást nyújthat, ugyanis redukálhatja a húgysav mennyiségét a vérben.

Segíthet…

  • a magas vérnyomás kezelésében
    A magas vérnyomással küzdők szíve hatalmas veszélynek van kitéve, azonban tanulmányok is kimutatták már, hogy a C-vitamin segíthet csökkenteni ezt – de természetesen nem szabad csupán erre a kezelésre támaszkodnia annak, aki a fent említett problémával él.
  • megelőzni a vashiányt
    A vas az egyik legfontosabb tápanyag a szervezet számára, mivel számos funkciót betölt: elengedhetetlen például a vörösvértestek előállításához és az oxigén sejtekhez való eljuttatásához. A C-vitamin felturbózhatja a vas felszívódását az étrendből – ez különösen igaz akkor, ha növényi alapú táplálkozásról van szó, hiszen a hús az egyik legnagyobb vasforrás. Ennek eredményeként a C-vitamin csökkentheti a vérszegénység kockázatát a vashiányra hajlamos emberek körében.

Forrás: Healthline
Nyitókép: Mindstyle/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: