Ájurvéda, kecsketej és kenderolaj – avagy ezek lesznek 2019 legnagyobb wellnesstrendjei

9 életmódtrend, amiért rajongani fogunk idén

Jön az öko-keto diéta, a szépségápolás terén elsöprő sikert fog aratni a kenderolaj, és népszerű lesz a digitális detox is, hogy még jobban fókuszálhass a téged körülvevő világra! Lesd meg, mi lesz a 9 legnagyobb wellnesstrend 2019-ben!

1. A ketogén diéta helyett, itt van az öko-keto diéta

Az Atkins-diéta, a lúgosítás és a Dukán-diéta már a múlté,  2019-ben várhatóan megjelennek teljesen új irányzatok az étkezési szokásokat illetően, amelyek valami régebbi trendet kombinálnak valami új elemmel, szemponttal. A korábban népszerű ketogén diéta helyett például az öko-keto diétát fogjuk követni,  ami már a fenntarthatósági szempontokat is igyekszik beemelni az eredetileg az epilepsziás betegek tüneteinek enyhítésére alkalmazott, főleg zsírok fogyasztását és a szénhidrát mellőzését hangsúlyozó ketogén-étrendbe.  Tekintettel arra, hogy a nagyüzemi állattartásnak milyen komoly környezetkárosító hatása van (nem beszélve arról, hogy az állatok számára is szenvedést okoz), a megújult mozgalom olyan elemeket igyekszik beemelni, amelyek csökkenthetik a diéta ökológiai lábnyomát:

  • Vásárolj helyit! – Ha lokális gazdaságból származó élelmiszereket veszel, azzal csökkented azt a környezetterhelést, ami az áru utaztatásával járna, emellett támogatod a környékbeli termelőket is, ami a fenntarthatóság társadalmi dimenziójához is hozzájárul.
  • Mérsékeld a vörös húsok fogyasztását!  – Az ipari léptékű állattenyésztés egyaránt szennyezi a vizeket, a talajt és a légkört is. A kérődzők tenyésztése ráadásul jelentősen több üvegházhatású gázt termel, mint a csirke-, vagy a haltartás.
  • Ha szabadtartásból származó állatok húsát fogyasztod az ipari méretű húsüzemek helyett, nem csak a környezetszennyezést csökkentheted, hanem az állatok szenvedésének mértékét is.
Ha termelői piacon vásárolsz jót teszel a környezetednek és magadnak is! Fotó: Matej Kastelic / Shutterstock.com

Itthon is létezik olyan mozgalom, amely segít megoldásokat találni arra, hogyan tudsz egészségesebben és kiegyensúlyozottabban táplálkozni úgy, hogy közben a környezetedet is óvod. A Felelős Gasztrohős oldalán többet megtudhatsz erről!

2. Mezotápanyag mánia

Ahhoz, hogy megértsd, miről is szól ez az új trend, előbb tisztában kell lenned két dietetikai alapfogalommal, ez pedig a makro- és a mikrotápanyag:

Makrotápanyagok:
Szervezetünk legfontosabb energiát szolgáltató tápanyagai, vagyis a fehérjék, a zsírok (vagy más néven lipidek) és a szénhidrátok. Ezek egyensúlya is rendkívül fontos az egészséges táplálkozásban.
Mikrotápanyagok:
Vagyis a vitaminok és az ásványi anyagok. Ezeket a szervezetünk nem képes előállítani, mégis elengedhetetlenek annak egészséges működéséhez. A szervezet éhezése nem csak akkor következhet be, amikor valaki nem jut elég ételhez, létezik úgynevezett minőségi éhezés is, amikor a mikrotápanyagok hiányoznak. Ez ellen a minél változatosabb étrenddel, szükség esetén pedig vitaminpótlással tudsz védekezni!

Ahhoz, hogy tudjuk, mennyire hizlaló egy étel, a kalóriaszámolás önmagában még nem elég. Sőt, ahhoz sem, hogy a szervezetünk energiaszükségletét ellenőrizzük vele. Azt is tudnunk kell, hogy milyen makrotápanyagokat tartalmaz az adott étel, és milyen arányban! A vitamin- és ásványi anyag hiány ugyanis hosszú távon nagyon súlyosan károsíthatja az egészségünket.

A mezotápanyag” kifejezés azonban nem orvosi szakszó, a fent említett két dolog közötti mezsgyét fémjelezné, és az egyes növényekre jellemző speciális hatóanyagokat értik alatta: például a kurkumin mennyiségét a kurkumában, vagy a likopint a paradicsomban.

A mezotápanyag valójában ugyanazt jelenti, mint a bioaktív összetevők“. Fontos tudni, hogy a bio előtag ebben az esetben pusztán annyit jelent, hogy természetes növényi- vagy állati eredetű alapanyagról van szó. Az új trend tehát ezekre a speciális hatóanyagokra fókuszál.

3. Az ájurvéda hódítása

Az ájurvéda és az ájurvédikus gyógynövények egyre inkább ismertek és elterjedtek lesznek világszerte. A 2019-es wellnesstrend előrejelzések szerint két növényt fogunk előszeretettel használni: az álombogyót (Ashwagandha) és a szent bazsalikomot (vagy más néven Tulsi).

Álombogyó gyökere és a belőle készült por Fotó: Eskymaks / Shutterstock
Tulsi, avagy a Szent Bazsalikom Fotó: mirzamlk / Shutterstock

Ezeket Indiában már évezredek óta használják és tisztelik, az indiai lakosok szerint hozzásegítenek a hosszú élethez nagyszerű egészséghelyreállító hatásuk révén. Emiatt a kurkumával együtt egyre gyakrabban találkozhatunk majd velük összetevőként, akár egy reggeli zöld smoothie-ról, akár egy adaptogén étrend-kiegészítőről van szó.

Adaptogén étrendkiegészítő:
Ezek a termékek segítenek a szervezetednek megbirkózni a káros fizikai-, érzelmi-, kémiai és fertőző hatásokkal; segítenek helyreállítani az élettani és pszichológiai funkciókat.

4. Kecsketej és kecskehús

Várhatóan idén mind a kecsketej-, mind a kecskehús népszerűsége növekszik majd világszerte. A kecsketejet krémes állaga és lágy, mégis karakteres íze miatt is szerethetjük. Az ebből készült ételek könnyen emészthetőek, zsírszerkezetük más, mint a tehéntej alapú készítményeké.

Hódítanak a kecsketej alapú élelmiszerek Fotó: Anastasiia Malinich/Shutterstock

A kecsketej kazein (tejfehérje) tartalma is jóval alacsonyabb, ám laktóz (tejcukor) tartalma nem sokkal kevesebb, mint a tehéntejé. A szépségápolás terén is hódítani fog: szappanok összetevőjeként még gyakrabban előfordul majd, illetve mivel a kecsketej jótékonyan hat bizonyos bőrbetegségekre (mint például az ekcéma vagy a pikkelysömör) is, ezért ezeknél is előszeretettel fogjuk alkalmazni. Ezzel szoros összefüggésben az előrejelzések szerint egyre több áruházban lesz elérhető majd a kecskehús is!

5. Kedvencünk a karfiol

A 2018-as évben az Egyesült Államokban 71%-kal nőtt a karfiolfogyasztás, és az előrejelzések szerint ez a növekedés idén sem áll le. Nem csoda, mert a karfiol amellett, hogy tápanyagokban gazdag – sok benne a C-vitamin, számos ásványi anyag forrása is lehet – támogatja a méregtelenítést, valamint magas antioxidáns- és rosttartalma miatt az emésztést is.

Kevesen tudják, de a karfiol széles körben alkalmazott „pótlótermékként” is funkcionál: liszthelyettesítőként használható a gluténmentes, paleo és egyéb low-carb, azaz alacsony szénhidrátdiétában.

6. CBD, azaz a kenderolaj

A kenderolaj térnyerését erős regeneráló képességének köszönheti. Ne félj tőle, mert ugyan azonos növényből készül, mint a marihuána, ezek a kozmetikumok nem tartalmaznak pszichoaktív hatóanyagot (a drog hatású anyag a virágzatból, a kozmetikumhoz használt összetevő a levelekből, szárból, magokból kerül ki). Mivel a kenderolaj teljesen veszélytelen, éppen ezért egészen más szabályozás vonatkozik a használatukra is.

Összegyűjtöttünk néhány hatásos terméket, ami kenderolajat tartalmaz:

HEMP kendermagolajos bőrregeneráló termékcsalád, The Body Shop

Boldogság Tusfürdő aromaterápiás nyugtató, elmeserkentő tusfürdő vörös mák- és kender kivonattal, Kneipp 1490 Ft (drogériákban elérhető)

Hemp Oil 24 HR Rescue Cream „elsősegély krém” bioktív kendermagolajjal, Dr. Organic 3990 Ft (nagyobb drogériákban és bioboltokban is be tudod szerezni)

Thermal Essence ajakbalzsam, Happy Skin 1390 Ft

Tápláló krém neem és kenderolajjal, PomPom 2450 Ft (saját webshopjukban tudod beszerezni)

7. Fókuszban a fogápolás

2019-ben a fogászati és szájápolási ellátás fontosságáról egyre több szó esik majd. A napi kétszeri (reggeli és esti) fogmosás és a fogselyem napi  használata mellett a nagyobb foghézagok esetén fogköztisztító kefe használata is javasolt a szép és egészséges mosolyért. Egyre több formában lesz elérhető a professzionális minőségű otthoni fogfehérítés is!

8. Digitál detox

Tedd félre az elektronikus eszközöket! Az applikációk és a közösségi média mind hasznos részei a hétköznapjainknak, de 2019 az egyre tudatosabb tartalom- és médiafogyasztás éve is lesz. Fontos, hogy felismerd, amikor az eszköz már káros, figyelemelterelő hatással van rád, csak arra jó, hogy halogathasd vele a fontos, de kellemetlen teendőidet. Az idei év mottója lesz a „Koncentrálj a lényegi dolgokra!”. Mindez része a „Visszatérés az egyszerűséghez” mozgalomnak, ami tudatosítja, hogy életünk apró, hétköznapi mozzanatai milyen nagy hatással vannak az egészségünkre, ilyen például a megfelelő alvás és a helyes táplálkozás fontossága.

9. Lelki gyakorlatok

2019 legsikeresebbnek ígérkező fitneszedzései azok lesznek, amik nemcsak a testet dolgoztatják meg, hanem hatnak az érzelmeinkre is. Ilyenek az aktív meditációnak a különféle formái (például csi-kung, reike, minfulness), amelyek a lelki egészséged helyreállítása mellett még a koncentrálóképességedet is növelik.

Nyitókép: Jo Panuwat D / Shutterstock.com
(forbes.com ; wellandgood.com; healthista.com )

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: