Ezért érdemes álomnaplót vezetned

A tudatalattink éjszakánként álom formájában próbál segíteni nekünk önmagunk megismerésében – éppen ezért érdemes kielemezni az üzeneteit. Ehhez pedig csupán egy füzetre és egy tollra lesz szükségünk!

Kihulló fogak, zuhanás, menekülés valami elől – ezek mind olyan szimbólumok, amelyekkel az emberek többsége legalább egyszer találkozik az álmaiban élete során, a szakemberek pedig régóta foglalkoznak a jelentésükkel. Azonban az „éjszakai utazásunk” ennél jóval sokszínűbb és személyesebb, hiszen ilyenkor a tudatalattink üzen, ötleteket ad nekünk – ezeket pedig csak te magad tudod dekódolni. Így nem hagyatkozhatunk mindössze azokra az álmokra, amelyeknek megfejtését már „pontosan tudjuk”. Éppen ezért a hasznodra válhat, ha naponta kibeszéled, vagy akár leírod azokat a történeteket, amelyeket elalvás után átélsz, mert így sokkal jobban megértheted önmagadat.

Az álomfejtés az önismeret egyik legegyszerűbb módja

Ha belevágsz az álomnapló vezetésébe, már egy hét után körvonalazódhat benned, milyen kérdések, félelmek, vágyak vagy folyamatosan visszaköszönő minták jelennek meg a leggyakrabban előtted éjszakánként – ezzel pedig máris egy hatalmas lépést tehetsz a saját szimbólumaid megértése felé. Gyakran előfordul, hogy a séma ugyanaz az álmaink története mögött, csupán a „körítésük” más. Minél több figyelmet fordítasz ezekre, annál nagyobb segítséget nyújthatnak neked az ébren töltött óráidban! Az álmok alapos vizsgálata óriási támasz lehet abban, hogy felismerjük a vakfoltjainkat, ugyanis rávilágíthatnak olyan dolgokra, amiket igyekszünk elkerülni napközben, éberen. Szerencsére az álomnapló vezetése a világ egyik legegyszerűbb dolga – és csak pár percet vesz igénybe!

Álomnapló lépésről lépésre!

1. Keress egy füzetet, ami szinte vonzza a tekintetedet – ez a kritérium azért fontos, mert így szívesebben veszed a kezedbe nap mint nap. Akár egy alkalmazást is letölthetsz a telefonodra, ahova feljegyzed az álmaidat, de tudnod kell, hogy az alvás minőségét rontja az, ha a mobilodat az ágyadhoz közel tartod éjszakánként. Jó, ha a tollat is előre odakészíted magad mellé, mert ha hajnalban felriadsz és gyorsan szeretnéd felvázolni az álmodat, az íróeszköz keresgélése közben is elfelejthetsz fontos momentumokat.

2. Ébredés után azonnal írj le mindent a lehető legrészletesebben azokból az álmaidból, amelyekre emlékszel – mivel azok sajnos nagyon hamar elhalványulnak az emlékezetünkben. Maradj fekve és gondold át alaposan, mi az, amit fel tudsz idézni az éjszakai „kalandjaidból” – és csak ezután indítsd el a napodat! Ha nincs erre időd, akkor készíts vázlatokat az álmaidról, amelyek alapján később kiegészítheted az aktuális beszámolódat. Sőt, akár apró ábrákat is rajzolhatsz, hiszen az álmaink gyakran nagyon vizuálisak (éppen ezért talán jobb is, ha nem négyzetrácsos vagy vonalas füzetet választasz!). Ha nem tudod, hogyan kezdj bele a jegyzetelésbe, gondold át az alábbi kérdéseket:

  • Volt-e szürreális része az álmodnak – ha igen, mi? Mi az, amit a leginkább valósághűnek tartottál benne?
  • Mi az, amit a legdominánsabb érzésnek vagy motívumnak tartasz az álmodban?
  • Hogyan tudnád leírni a hangulatát?

3. Ha kész vagy az aznapi bejegyzéseddel, elkezdhetsz belemélyedni abba, vajon mit is akart neked üzenni a tudatalattid ezzel az álommal. A legjobb, ha ezt a műveletet az asszociációval kezded: gondold végig, mire emlékeztetnek az „éjszakai utazásod” fő szimbólumai az ébrenléteddel kapcsolatban.
Az álmainkat az éppen legjelentősebb, legkiemelkedőbb érzelmeink képi metaforájaként ábrázolják, így érdemes részletezned azokat az érzéseket is, melyeket a tudatalattid eléd tár éjszaka. A naplód idővel egy teljes történetté állhat össze az egyedi, sajátos álomvilágodról.

4. Ha befejezetlen vagy rémálmaid vannak, akkor is jegyzed fel őket – azonban alkoss nekik (új) befejezést! Zárd le úgy a történetet egy megoldással, vagy vedd át az uralmat a félelem felett, ami nyomasztott alvás közben. Ez egy hihetetlenül egyszerű, ám borzasztóan hatásos módszer arra, hogy túlléphess a rémálmaidon.

+1 Bónusz tipp: Ha gondot okoz az, hogy emlékezz az álmaidra, nem árt, ha átgondolod, mennyire magas a stresszfaktor az életedben és azt is, hogy egészségesen táplálkozol-e – ezek a tényezők ugyanis jelentős befolyással vannak az álmok felidézésének képességére.

Forrás: mindbodygreen
Nyitókép: Liderina/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: