Ezért fontos, hogy odafigyelj a D-vitamin bevitelre a koronavírus és az influenzaszezon idején

Egyre több kutatás bizonyítja, hogy a D-vitaminnak hatalmas szerepe van a járvány idején: nemcsak a megbetegedés elkerülésében segít, hanem azt is befolyásolja, milyen hatással lehet a szervezetünkre a COVID-19.

Míg tavasszal szinte szürreálisnak tűnt, mára a mindennapjaink részévé vált, hogy nem indulunk el otthonról maszk és kézfertőtlenítő nélkül. Az ősz beköszöntével ideje felvenni egy újabb pontot a listánkra, ami a koronavírussal szembeni védekezést illeti. Bár a tudomány jelenlegi állása szerint a COVID-19-et egyelőre semmivel sem lehet teljes bizonyossággal megelőzni vagy kezelni, egyre több kutatás bizonyítja, hogy a D-vitamin befolyással van a fertőzésre és a betegség lefolyására is.

Csodaszer a járvány ellen?

Azt máris fontos kiemelnünk, hogy sajnos a D-vitamin megfelelő szintje a szervezetünkben sem jelenti azt, hogy védetté válunk a vírussal szemben. Azonban a szakemberek szerint a hiánya az immunrendszerünk legyengüléséhez vezet, aminek következtében nagyobb esélyünk van arra, hogy megfertőződjünk. A tanulmányok azt is bizonyították már, hogy a kórházban ápolt koronavírusos betegek esetében kisebb valószínűséggel alakultak ki szövődmények és komplikációk, ha elegendő mennyiségű D-vitamint mutattak ki a vérükben. Míg azoknál, akiknél alacsony szintet mértek, jelentős százalékban súlyosabb – akár halálos – kimenetelű is lehetett a koronavírus.

Az immunrendszered védelmezője

A kutatások eredményei azért is kiemelkedő jelentőségűek, mert a téli hónapokban (a napsütéses idő elmúlásával) sokan küszködnek D-vitamin hiánnyal, amivel a járványtól eltekintve is foglalkozni kell. Ráadásul az idei hideg hónapok több szempontból is kihívás elé állítanak minket: a COVID-19 mellett hamarosan beindul az influenza-, és a náthaszezon is. A D-vitaminról elsőként általában a csontjaink megóvása jut eszünkbe, pedig valójában igazi immunerősítő csodaszer, aminek óráisi szerepe van a légúti és egyéb fertőzéses megbetegedések elleni védekezésben is. Sőt, akár még a depresszió kialakulását is megakadályozhatja, illetve segíthet annak kezelésében – azt pedig mondanunk sem kell, hogy a pandémia és az évszakváltás mellett mekkora szükségünk van erre a támaszra!

Mennyi az annyi?

Hiába a vénasszonyok nyara, egyre kevesebb napfény ér minket, így nem árt odafigyelnünk arra, hogy az étrendünk gazdag legyen például halakban, tejtermékekben, tojásban vagy májban – a D-vitamin természetesen tabletta formájában is pótolható. Felnőtt szervezet esetén az ideális napi mennyiség 1500-2000 nemzetközi egység, a biztonságosan bevihető dózis felső határa pedig 4000 NE (az idősebb korosztály esetében ez a szint már ronthatja a reakcióidőt, ami balesetveszélyes lehet például vezetéskor). Szerencsére a D-vitamin túladagolás kockázata igen alacsony, akkor fordulhat elő, ha hosszú távon eltúlzott mennyiségben fogyasztunk belőle táplálék-kiegészítő formájában (ez akár 50.000 nemzetközi egység bevitelét is jelentheti egy nap alatt).

Forrás: Popsugar/PLOS ONE
Nyitókép: yulka3ice/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: