Fogyni akarsz, de szereted a hasad? Próbáld ki a porciókontroll-diétát!

Önmonitorozás felsőfokon

Szó sincs koplalásról, elég odafigyelned a test tényleges igényeire és annyit enni, amennyire valóban szükséged van. A diéta legfőbb alapgondolata ugyanis ez: ha fölös kalóriát viszel be, amit csak a szemed kíván, az fölös kilókban manifesztálódik.

Sok mindenre lehetünk büszkék magyarként, de arra biztosan nem, hogy kiérdemeltük Európa legkövérebb országa címét. Az elhízottak aránya Magyarországon a legnagyobb, világviszonylatban is, ami még döbbenetesebb tény. A legtöbben küzdöttünk már életünkben legalább egyszer a plusz kilókkal, és számos diétát kipróbáltunk. Mi most egy olyan tippet osztunk meg veled, ami kevés erőfeszítést, ugyanakkor valós eredményt kínál.

Figyeld az adagot!

Ahogyan a neve is sugallja, a porciókontroll-diétával a kontrollált, kisebb adagok betartása a cél, így veszíthetünk a súlyunkból is, de közben nem kell megvonnunk magunktól kedvenc ételeinket. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy reggelizzünk habcsókot, ebédeljünk tortát és vacsorázzunk olajban tocsogó sült krumplit csak kisebb adagokban. Minden működő és egészséges diéta alapja a visszafogottság és az egyensúly.

Mindent kirántunk
Koszta Ágnes dietetikus szerint probléma, hogy a magyarok túl sok zsíros ételt fogyasztanak. „Sokan a mai napig nem tudnak elszakadni a rántott dolgoktól. Ezeket az ételeket ráadásul bő olajban sütjük, ami megduplázza az étel kalóriaértékét. Emellett rengeteg édességet fogyasztunk, ami gyakran nem desszertként, hanem egy-egy étkezés helyett kerül elénk. Az üdítőitalokban lévő temérdek cukor szintén az elhízás számlájára írható.” A szakember szerint míg egy átlagos szelet (10-12 dkg) grillezett csirkemell 130-150 kcal, addig ugyanez a szelet rántva már 400-450 kcal-t tartalmaz. „A rántott ételek energiatartalma a duplája, de akár triplája is lehet a grillezett változatnak. Ez azért van, mert 1 gramm zsiradék több mint kétszer annyi energiát tartalmaz, mint 1 gramm fehérje vagy 1 gramm szénhidrát. A panír felszívja az olajat, ezzel dobja meg az energiatartalmát.”

Kisebb tányér, szűkebb gyomor

Az egészségtelen étkezés mellett azonban a legnagyobb probléma, hogy a szükséges kalóriabevitel 25 százalékával többet fogyasztunk pusztán megszokásból, túlevéssel. „Valóban sokszor több kalóriát és táplálékot viszünk be étkezésenként – mondja Koszta Ágnes -, mint amennyire szükségünk lenne. Gyakran előfordul, hogy az ételt már csak a szemünk kívánja, ez esetben érdemesebb kisebb tányért használni, így jelentősen javíthatunk a helyzeten. A Magyar Dietetikusok Szövetségének álláspontja is az, hogy a kisebb tányérból való étkezéstől hamarabb érezzük jóllakottnak magunkat.”  Már ha csak a gyorsételeket és a finomított gabonából – például fehér lisztből – készült ételeket elhagyjuk az étrendünkből, két fontos lépést tettünk az egészségesebb táplálkozásért. A diéta szakértői azt is javasolják, hogy fogyasszunk több tengeri herkentyűt, halat, teljes kiőrlésű termékeket, zöldséget és gyümölcsöt.

Viszlát repeta

De, ami a legfontosabb, együnk kevesebbet. Ne sokkal, csak egy kicsivel. Először lehet, hogy hiányozni fog a kitömött has jellegzetes telítettség-érzése, mégis, egy idő után a szervezetünk alkalmazkodni fog a kisebb adagokhoz. Továbbá, ha betartjuk a napi ötszöri étkezést, akkor elkerülhető a farkaséhség is. A napi kalóriabevitel persze függ az adott személy korától, nemétől és aktivitási szintjétől. Általánosságban elmondható, hogy egy fizikailag nem túlságosan megterhelt nő számára elegendő, ha nagyjából 1600-1800 kalóriát fogyaszt naponta. Egy átlagos méretű, aktívabb férfi esetében ez 2400-2800 kalória lehet.

Gyomorszűkítés műtét nélkül?

Valóban szűkülhet a gyomrunk a porciókontrollal? A szakértő szerint igen. „Persze nem olyan látványos a különbség, mint egy gyomorszűkítő műtétnél – mondja Koszta Ágnes -, de mindenképpen érezhető. Aki korábban naponta egyszer-kétszer étkezett, és a diéta hatására napi ötször eszik kisebb adagokat fogyaszt, az már eleve nem küzd majd annyira az éhségérzettel. Az említett diéta elveivel egyezik a magyar dietetikusok álláspontja is: ha a porciók naponta 4-5-6 alkalomra vannak szétosztva, az azoknak is ideális, akik fogyni szeretnének, de azok is megtalálhatják a számításukat, akik az egészséges életmódra törekszenek – tehát jó az elgondolás.”

Szerző: Szajki-Vörös Adél

Nyitókép: Wiktory/Shutterstock

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: