Friluftsliv, avagy a skandináv szokás, amivel közelebb kerülhetünk a természethez

A norvég kifejezés, amelyet Ibsen használt először egyik művében, csak annyit jelent: élet a szabad levegőn. Ez az, amiből most nem jut túl sok. De valóban le kell mondanunk róla? Vagy néhány praktikával közelebb hozhatjuk a természetet?

A természethez való kapcsolódás az egészségünk és a boldogságunk kulcsa. Segít kezelni a depressziót, fokozza a kreativitást és javítja az immunrendszer működésést. Jól tudják ezt az északi népek, akik évente gazdagítják tudásunkat a boldog és kiegyensúlyozott életről. A lagom, a plogga vagy éppen a szauna áldásos hatásait hirdetik, ebbe a sorba csatlakozik be a friluftsliv is, kevésbé kapós nevével. Egy biztos, mindegyik életfelfogás ugyanarra irányul: térjünk vissza az alapokhoz, lassítsunk le és találjuk meg a boldogságot. Talán merész próbálkozás egy válsághelyzet kellős közepén arról írni, hogy töltsünk minél több időt a természetben. Épp ezért, nem is buzdítanék senkit arra, hogy most induljon vadregényes tájakat felfedezni, hanem olyan apró trükökket szeretnék mutatni, amelyek segítségével a négy fal közé is becsempészhetjük a természetet.

Karantén = NDD?

A SAD-dal, amelyet téli vagy szezonális depresszióként ismerünk, a legtöbbünk már találkozott. A téli hónapokban kevesebb természetes fényben és friss levegőben van részünk, aminek következménye a levertség, a krónikus fáradtság és az ingerlékenység. A tavaszi szél azonban szerencsére messzire fújja ezt, és a több napfény hatására mi is ébredezni kezdünk, akárcsak a természet. 2020-ban azonban semmi nem úgy zajlik, ahogy azt megszoktuk. Ha kinézünk az ablakon, a természet már örömtáncot jár, míg mi lakásaink börtönében igyekszünk, immár nem a SAD-dal, hanem az NDD-vel megbirkózni. Amit Richard Louv, egyszerűen csak úgy hív: természethiányos zavar. Bár az orvosok még nem diagnosztizálták betegségként a jelenséget, és valószínűleg nem fogsz receptre erdei túrát kapni, ennek ellenére egy létező állapot, ami most, a karantén idején, még inkább megnehezíti a mindennapokat. Előfordulhat, hogy a csökkent koncentrálóképesség és a kimerültség nem a reggeli kávé hiányának tudható be, hanem annak, hogy kiszakítottak minket a természetből.

D-vitamin mindenekelőtt

Reggel te is a teraszon szürcsölöd el a kávéd? Vagy éppen ahogyan halad az ablakon besütő napsugár, úgy csusszansz egyre arrébb a kanapén? Akkor máris jó úton jársz. Mindannyian ismerjük a napfény pozitív hatásait. A nap meleg ölelésébe von minket, minden szebbnek tűnik egy kis sárgás ragyogásban. Habár most sokan nem tölthetünk órákat a szabad ég alatt, de bármikor időt szánhatunk egy kis napfürdőre az otthonunk biztonságában. Hiányzik az álomvakációs napozás, amikor semmi más dolgod nincs, csak feküdni és süttetni magad, miközben egy isteni koktélra vársz? Tudom, hogy az otthon töltött idő nemcsak a pihenésről és semmittevésről szól, de akinek ugyanannyira fontos a lelki egészsége, mint a testi, az ki tud szakítani 10 szabad percet a sűrű napirendjéből. Kapd fel a fürdőruhádat, készíts egy frissítő italt, és napozz. Voilá! Nyaralás a nappaliban/teraszon. A fényvédőről ne feledkezz meg!

Varázskert az otthonodban

Mivel is tudnánk könnyebben behozni a természetet a lakásba, mint a növényekkel? A gyors bevásárlás közben kerüljön egy csokor virág is a kosaradba, ami majd a nappalid éke lehet. Bazsarózsa, tulipán, ez csak néhány a szépséges tavaszi virágokból, aminek a látványa simogatja a lelkünket. De ne feledkezz meg a szobanövényeidről sem. Egy kis kertészkedés és növénygondozás, és máris elüldözzük a levertséget. Virágos jókedvünk érdekében, csodáljuk meg a természet szépségeit egy levélben, vagy egy sziromban. Kutatások bizonyítják, hogy már az is elég, ha csak természetet ábrázoló képeket nézegetünk, ahhoz, hogy pozitív változások sora induljon be a szervezetünkben. Ezért érdemes lehet lecserélni a háttérképet a számítógépen vagy telefonon, mondjuk egy csodás erdőre.

A természet hangjai

A bezártságban hajlamosak vagyunk folyamatosan önmagunk körül pörögni, amibe szép lassan belecsavarodunk, ha nem irányítjuk a tekintetünket kívülre. Naphosszat magunkba vagyunk zárva és talán még soha nem volt ennyi időnk arra, hogy a saját gondolatainkat halljuk, mint most. Ha egy kicsit lecsendesíted azt a belső hangot, ami folyamatosan emlékeztet a teendőidre és kihangosítja az érzéseidet, akkor talán meghallhatod a kismadár csicsergését az utca zajával elvegyülve. Velem gyakran megesik, hogy a természet hangjaira mély álomba szenderülök, amiből felébredve frissnek, és bármire képesnek érzem magam. Hát van ennél nagyobb bizonyíték arra, hogy feltölti a testünket az, ha vízcsobogást, szélfúvást vagy éppen az esőcseppek hangját hallgatjuk? Ha nem egy egzotikus szigeten tengeted mindennapjaidat, akkor valószínűleg nem fogod tudni a vízesés zubogását magadba szívni. Azonban a Youtube-on, vagy Spotify-on remek relaxáló összeállításokat találhatsz.

Erdő a fürdőszobában

Ha vizuálisan és auditívan kényeztettük már magunkat az anyatermészettel, akkor már csak a szimatunk maradt hátra. Emlékszel még arra a varázslatos érzésre, ami egy-egy erdei túra után átjárta a tested? Ez a fák által kibocsájtott fitoncidoknak is betudható, amelyek olyan vegyületek, amikkel a növények önmagukat védik a különböző betegségektől. Ma már egyre többen elismerik, hogy ezek az emberi szervezetre is gyógyító hatással vannak. A fákból kinyert minőségi illóolajok legtöbbjében fellelhetők ezek a fitoncidok, így egyenesen a fürdőszobánkig hozhatjuk az erdőket. Az illóolajok segítségével ugyanazt a hatást érhetjük el, amit a természetben eltöltött idővel nyernénk: csökken a stressz és álmatlanság, fokozódik a koncentrálóképesség és a hangulat. A boróka növeli az önbizalmat, a cédrus ellazítja az izmokat, az erdei fenyő fokozza az immunitást, a luc fájdalomcsillapító, míg a szantálfa javítja a hangulatot. Készíts egy erdei illatokkal teli fürdőt és merülj el a habokban!

A fenti fortélyok segítségével még a legnehezebb időkben is hatékonyan tehetünk testi-lelki egészségünkért. És addig is, amíg újra óriási sétákkal, mezítlábas homokban futással, és tavakban való fürdőzéssel színesítenénk az életünket, hű segítőkként vezetnek egy kiegyensúlyozottabb, zöldebb élet felé.

Nyitókép: Copyright by Laszlo Szirtesi/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

    Legnépszerűbb cikkek: