Frissülj fel! 8 apró lépés, amivel átállhatsz a tiszta étkezésre

A tiszta étkezés, azaz a clean eating nem új keletű, mégis az egyik legjobb diéta, ami az elmúlt években felütötte a fejét. Többek között, mert egyszerűen betartható, közben mégis rendkívül hatékony!

A clean eatingről, azaz a tiszta étkezésről már korábban is írtunk. A legjobb benne, hogy ez valójában nem is diéta, inkább életstílus. Dióhéjban a legfontosabb elemei, hogy mérsékeljük a feldolgozott ételek (konzervek, szószok, késztermékek) mennyiségét és a cukorfogyasztást, több zöldséget és gyümölcsöt eszünk, illetve odafigyelünk, hogy főként minőségi élelmiszert vásároljunk. A következő 8 lépés segít abban, hogy ezt az étrendet beépítsük a mindennapjainkba.

1. Hagyd a fogyasztó tablettákat, teákat és csodadiétákat!

A tiszta étkezés felé vezető első lépés az, ha hagyjuk a nem természetes megoldásokat, és megpróbálunk a lehető legegyszerűbben változtatni. A különféle tabletták és csodamegoldások már csak azért sem jók, mert ha leállunk velük kettesével jönnek vissza a ledolgozott kilók. Ráadásul a tavaszi felfrissülés kapcsán az egyik legfontosabb tanács, hogy ne a fogyásra, inkább az egészségünkre koncentráljunk. A legtöbbünknek ugyanis az nem nyújt kellő motivációt, hogy beleférhetünk az egyel vagy kettővel kisebb ruhánkba, az azonban már komoly hajtóerő lehet, ha az egészségesebb étkezés hatására jobban bírjuk a napi terhelést, nem fáradunk el annyira, van erőnk szórakozni és a kedvünk is jobb.

2. Takarítsd ki a hűtőt és az éléskamrát!

Mindannyiunknak van otthoni dugicsokija vagy nassolnivalója, a tavasz beköszöntével számoljuk fel készleteinket. Az is hasznos, ha átnézzük, mi mindent halmoztunk fel a télen, és megpróbáljuk felhasználni mindazt, ami megmaradt. Ezzel spórolhatunk és egyben felkészülhetünk az évszakváltásra az étkezés terén is. Március végére isteni érzés lesz feltölteni a raktárakat csupa egészséges, könnyű alapanyaggal.

3. Ne csak a ruhák terén válts lengébbre, könnyebbre, tedd meg ugyanezt az ételekkel is!

A téli komfortkaják a legjobbak. Télen. A jó idővel azonban érdemes minden téren egy picit könnyíteni. Cseréljük le a fehér rizst barnára, a nehéz, vörös húsok helyett vegyünk sovány húsokat, halakat, esetleg próbáljunk húsmentesen étkezni. A zöldségek és gyümölcsök megjelenésével igazán könnyű a dolgunk, csak vegyük le a polcról a szezonális alapanyagokat, és üssünk össze egy könnyű, de laktató fogást. Tegyünk próbát a különféle álgabonákkal, a quinoa például nagyon finom és sokkal egészségesebb, mint a rizs, és pláne jobb, mint a krumpli.

4. Gondold át, pontosan mit eszel, mielőtt elkezdenél enni!

Ha meg kellene mondanod, hogy tegnap mit ettél, könnyen menne? A legtöbbeknek nem, főként azért, mert egész nap csipegetünk. A főétkezések között is eszünk ezt-azt, és gyakran észre sem vesszük, hogy mi mindent vittünk be egy nap alatt a szervezetünkbe. Nem véletlenül ajánlják a dietetikusok is az időszakos böjtöt, amivel legalább csökkenthetjük az evéssel töltött órák számát, de persze az sem árt, ha a fennmaradó időt nem non-stop evéssel töltjük. Talán elsőre túlzásnak tűnhet, valójában azonban evésnek minősül az is, ha bekapunk két-három falat gyümölcsöt, megiszunk egy smoothie-t vagy elkortyolunk egy szépen megkomponált bécsi kapucínert nagy adag tejszínhabbal a tetején. A legrosszabb az egészben, hogy a legtöbbször nem azért eszünk, mert éhesek vagyunk, hanem mert megkívántuk az ételt, esetleg mert éppen unatkozunk. De ez valóban ok arra, hogy tömjük a hasunkat?

5. Fogd vissza az alkoholfogyasztást!

A munka feszültségét esténként jólesik levezetni egy kis borral vagy sörrel. De nem szabad túlzásba esni. Egy deci vörösbor valóban jót tesz, de egy fél üveg már nem igazán. A sörről nem is beszélve. A túlzott alkoholfogyasztás tönkreteszi a bőrt, puffaszt és hosszú távon súlyos következményekkel számolhatunk.

6. Inkább főzz!

Egészségesebben étkezni kemény feladat, éppen ezért tesz olyan boldoggá, ha sikerül. A főzés azért remek alternatíva, mert így pontosan tisztában lehetünk azzal, mit viszünk be a szervezetünkbe. Az étkezdékben, ahova leugrunk az ebédünkért munka közben vagy akár a gyorséttermekben nagyon sok feldolgozott élelmiszert és adalékanyagot használnak. Biztosan mindenkivel előfordult már, hogy amikor otthonról vitt valami egészséges zöldséges ebédet a munkába jobban bírta a gyűrődést, mint a kantinban kapható menzakaja után. Főzni valóban macerásabb, de abban biztos vagyok, hogy a 10 évvel későbbi önmagam megköszöni még azt, hogy így vigyáztam rá.

7. Legalább az egyik étkezésed legyen naponta zöldségalapú!

A 19 és 50 év közötti nőknek naponta minimum 2 csészényi zöldséget kellene enniük. Te hogy állsz? Elsőre talán nem tűnik egyszerűnek, de ha tudatosan állítjuk össze az étrendünket, akkor nem nagy ördöngösség. Érdemes betárazni pár csomag mirelit zöldséget, és próbáljunk meg minden étkezéshez adni valamennyit. Emellett persze ne feledkezzünk el a friss zöldségekről sem! Ha minden étkezéshez adunk egy kis adag salátát, máris túlteljesítettük a napi adagot. Próbáljuk ki a rántottát egy kevés zöldsaláta és uborka keverékével, az ebédhez pároljunk zöldbabot, brokkolit vagy cukkinit, vacsorára pedig készítsünk egy kiadós nizzai salátát!

8. Hagyd el a cukrot!

A tél az édes ételek szezonja. Az ünnepi időszakban, de a kanapén a tévé előtt egy bögre teával a kezünkben is jólesik befalni pár kocka csokoládét. A tavasz jöttével azonban érdemes tartani egy kis cukorböjtöt. Persze a cukrot teljes egészében szinte képtelenség kizárni az életünkből, hiszen számtalan termék tartalmaz rejtett cukrokat. De már az is szuper, ha parkolópályára tesszük az édességeket, a cukrozott italokat (gyümölcslé, szénsavas üdítők), a péktermékeket és a különféle szószokat, mint például a ketchup.

(via)

Nyitókép: 10’000 Hours/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: