Furcsa tévhitek: ezért sportoltak az emberek ágyon fekve az 1910-es években

Nézd meg, hogyan változott a fitnesz!

Kíváncsi vagy, hogyan edzettek az emberek 100 éve? Milyen tévhitek dőltek meg? Hogyan változott az attitűd a sporttal szemben? Most minden kérdésedre választ kapsz!

Egyre népszerűbb a testedzés, amely akkor kapott szárnyra, amikor a munkaórák száma csökkent. Így az embereknek több idejük jutott önmagukra, a pihenésre és a kikapcsolódásra. Nézd meg ezt a videót, és tudd meg, hogyan edzettek 100 éve!

Amikor a szakszervezetek először kivívták a szabad szombatot, az embereknek több idejük lett önmagukra. Ezt többnyire pihenéssel töltötték. Ekkor lett népszerű például a turizmus, valamint az emberek időt szakítottak az aktív mozgásra is.

A testedzés azóta egyre divatosabb – főleg az újévi fogadalomtétel során merül fel az életmódváltás gondolata. A statisztikák szerint azonban a legtöbb újévkor vásárolt bérlet a fiókban landol… Ez a lelkesedésvesztés igen nagy probléma, hisz általában heti 2-3 edzést ajánlanak arra célra, hogy megőrizd a fittségedet. Viszont ha formálnád is a tested, akkor mindenképp konzultálj egy edzővel, hogy egyéni programtervet tudj követni, amellyel könnyebben elérheted a célod!

Kíváncsi vagy, hogyan edzettek régen az emberek?

Ebben a videóban az Allure összegyűjtötte, hogyan edzenek az emberek az 1910-es évek óta. Láthatod, hogy minden korban más volt az előírt mozgás, mást tekintettek ideális testalkatnak.

Mit gondoltak a testedzésről?

1910-es évek

  • A tempós séta a friss levegőn enyhíti a náthát – a lassú sétának semmi előnye nincs.
  • A sportolóknak azt mondták, az izzadtság károsítja a hajat, a hajvesztés ellen pedig az élénk fésülést javasolták.
  • Az ágyon fekve végzett edzésről úgy gondolták, erősíti a bőrt, és kedvezően hat annak színére is.
  • Egy akkori kézikönyv szerint a házimunka remek mozgásforma: a sepregetés, a portörlés és a mosogatás csinos, kerek formát eredményez.

1920-as évek

  • Elkészültek a kezdetleges futógépek, amelyeket a használójának kellett taposnia, hogy mozogjon. Egy széles gumikötelet erősítettek egy vibrációs géphez, amely „szépségrezgésekkel” masszírozott.
  • A kerekded Gibson Girl (Charles Dana Gibson illusztrátor nőalakjai voltak a feminin szépség megtestesítői) nőideált a filigrán alkat váltotta fel. Divatba jöttek a rövid, ujjatlan ruhák, amelyek többet mutattak.

Íme a Gibson Girl-típus:

  • A diétázók mindent megrágtak – még a tejet is – sőt, úgy hitték, a rendszeres masszázs támogatja a diétát.
Így néz ki egy kezdetleges edzőgép

1930-as évek

  • A szépségápolás úttörői, Helena Rubinstein és Elizabeth Arden megnyitották első spa központjaikat, amelyek test- és arckezeléseket, valamint alacsony intenzitású edzéseket nyújtottak. Rubinstein szerint „a szépség ma már nemcsak az arcon, hanem az egész testen múlik.”
  • Az esztéták is sportolási tippeket osztogattak.
  • A Keep Young and Beautiful (1933) című dal szerint a zsír ledolgozása és a kozmetikai termékek használata a boldogság kulcsa.

1940-es évek

  • A testedzés nem volt népszerű a nők körében, úgy vélték, az edzés étvágygerjesztő. Helyette diétás pirulákat szedtek, és súlycsökkenést támogató csoportokhoz csatlakoztak.
  • Piacra került az első szárazsampon, a Minispoo, amely egy váratlan randi előtt és edzések után is hasznosnak bizonyult.

1950-es évek

  • Betty Cornell modell kézikönyve egy alakformáló testedzés képsorozatát tartalmazta – amely többnyire nyújtásokból és lábemelésekből állt. Emellett a kalóriaszámolást is szorgalmazta.
  • A súlyukkal foglalkozók mindössze 14%-a döntött a testedzés mellett. Ez az arányszám 1953-ra 4%-ra csökkent. A nők a diétát preferálták, hiszen az izmos alkatot nem tartották túl nőiesnek.
  • Egy ausztrál találmány, a hulahoppkarika hatalmas siker lett Amerikában is. Becslések szerint 120 milliót adtak el belőle ekkor.
  • Feltalálták a spandex nevű, szintetikus, légáteresztő, elasztikus anyagot, és használni kezdték fürdőruhák és sportöltözékek készítéséhez.
  • „Míg szárad a pedikűröd, addig a lábujjaddal szedegess fel kis golyókat” – javasolta egy 1950-es kézikönyv.

1960-as évek

  • Egyre népszerűbb lett a rendszeres testedzés, a termekbe új eszközök érkeztek.
  • Az akkoriban népszerű fodrász, Vidal Sassoon az elsők között szeretett bele a pilatesbe. Állítólag még 82 éves korában is képes volt megérinteni a fejével a térdét.
  • Kijött az Aerobics nevű könyv, amely rengeteg szórakoztató edzést sorakoztatott fel. Az új, holisztikus szemlélet szerint a fitnesz az egész testnek – az arcnak is – előnyös.
  • A Wight Watchers diéta is napvilágot látott. ’64-ben már 160 ezer dollár profitot termelt – ez a szám ’70-re 8 millió dollárra emelkedett.

1970-es évek

  • Betört Amerikába a hatha jóga, a Londonban született, balett alapú barre és a táncos, pörgős jazzercise.
  • Népszerű termék lett az izzadásgátló, melynek reklámjában egy nő húzódzkodásokat végzett. A tampont is kifejezetten edzéshez ajánlották, mint a betét alternatíváját.
A jóga a ’70-es években lett népszerű Amerikában

1980-as évek

  • Olivia Newton-John fitneszruhákba öltözve énekelte a Physicalt, holott a szám nem is az edzésről szól. Egy másik népszerű dal ebből az időből Richard Simmons Sweatin’ to the Oldies című zenéje. Simmons korábban plus size modell volt, aki közel 55 kilót fogyott.
  • Az edzős videók ekkor még gyenge táncmozdulatok voltak az ’50-es, ’60-as évek zenéire.
  • A nagyobb méretű egészségügyi betéteket is szárnyassá alakították, és fitnesszel reklámozták.
  • A női magazinok testedzésről szóló cikkei túlszárnyalták a diétákról szóló írásokat.
  • A sportruhák is divatba jöttek, a nők többsége pedig vízálló sminket viselt edzéskor. A sikeres atléta, Florence Griffith Joyner is sminkben nyert 3 olimpiai aranyat 1988-ban.

1990-es évek

  • Susane Sommer amerikai színésznő a TightMastert reklámozta, amely a combizmokat erősíti. 5 hónappal piacra kerülése után 75 ezret adtak el belőle hetente. Sokan másolni kezdték a terméket, idővel egyre több fitnesz eszköz született.
  • Billy Blanks színész-személyi edző megalkotta a taekwondo, a boksz és az aerobik keverékét, a Tae Bot. 39 dollárba került egy kazetta, Blanks pedig 75 millió dollárt keresett az eladásokból 1999-re.
Ismerősek ezek a szettek a retro fitneszvideókból?

2000-es évek

  • Egyre ismertebb a zumba. Egy edző véletlenül találta fel a ’90-es évek közepén, amikor rossz zenét vitt az órájára, és improvizálni kényszerült. Számos videó népszerűsítette, a fitnesztermeket is meghódította.
  • Egy kutatás kimutatta, hogy a heti háromszor végzett, 20 perces intervall edzés hatékonyabb, mint a kardio. Több testzsírt éget, jobban izmosítja a lábat és a hasat. Ezért lett népszerű például a CrossFit is, amelynek lényege, hogy adott idő alatt egyes gyakorlatsorokat, amelyeket az edzés során váltogatsz, minél többször végezd el. A másik magas intenzitású edzés a Barry’s Bootcamp, amelyet halvány piros fénnyel megvilágított teremben végeznek. Egy egyórás edzéssel állítólag 700-1300 kalóriát égethetsz.
  • 2005-ben megdőlt az az állítás, hogy a gyakori testedzés következtében kipattogzik a mellkas.

2010-es évek

  • A spinningórák a legnépszerűbbek. Kutatások bebizonyították, hogy a biciklizés az elmét is tornáztatja, fejleszti a kognitív gondolkodást és javítja a hangulatot.
  • Felkapottá váltak a nedves törlőkendők. Sokan használták őket edzés után testük és arcuk felfrissítésére.
  • Az egyre népszerűbb aktivitásmérők a mindennapi aktív testmozgást szorgalmazták. A használók átlagban napi legalább 10 ezer lépésre törekedtek – a szakértők ezzel szemben a 15 ezret ajánlják.
  • Michelle Obama Let’s Move programja ösztönözte a gyermekek aktivitását.

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: