A gendersemleges divat újabb mérföldkőhöz ért: egyre népszerűbbek az uniszex fehérneműk

A divatiparban egyre inkább elmosódik a nemek közötti határvonal. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a genderless ruhák mellett a gendersemleges fehérneműk is egyre népszerűbbek.

Nem a környezetvédelem az egyetlen globális probléma, amellyel egyre több divattervező komolyan foglalkozik: a társadalom által meghatározott nemi sztereotípiák eltörlését is sokan fontosnak tartják. Nemzetközi viszonylatban a hagyományos értelemben vett női és férfi viselet között egyre jobban elmosódik a határvonal: az uniszex és genderless divat évről-évre nagyobb népszerűségnek örvend, és egyre több divatház mutat be gendersemleges kollekciókat. Olyan ismert luxusmárkák egyesítették womenswear és menswear kollekcióik bemutatóját, mint a Valentino, a Givenchy, a Gucci és a Balenciaga. Ezzel olyan szetteket bemutatva a kifutón, amelyekből – nemtől függetlenül – bárki inspirációt meríthet. Mindeközben olyan világszerte ünnepelt zenészek, mint Lil Nas X, Harry Styles és Conan Gray viselnek csipkés, gyöngyös, rózsaszín és sztereotipikusan nőiesnek címkézett ruhadarabokat; Kim Kardashian és Rihanna pedig előszeretettel bújik menswear darabokba.

Mindig annak a híve voltam, hogy teljesen mindegy, a férfi vagy női részlegen találunk meg egy ruhát: ha tetszik, akkor bátran viseljük. Saját ruhásszekrényemben például remekül megfér egymás mellett a férfi sportnadrág, valamint a fehér mini ruha. Ezért engem is meglepett, hogy korábban eszembe sem jutott, hogy a gendersemleges divat a fehérneműkre is kiterjedhet. De ha jobban belegondolunk, az uniszex fehérneműk gondolata nem is tűnik olyan vadnak. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a genderless mozgalom a divatvilág azon szegletébe is egyre inkább behatol, amelyben a nemi megkülönböztetés alapvető volt. Legalábbis eddig.

Új fejezet nyílik a fehérneműipar történetében

Köztudott, hogy a fehérneműipar korábban kifejezetten arra fókuszált, hogy a női vásárlók igényeit kielégítse. Azonban egyre több fehérneműmárka írja át narratíváját, hogy termékei szélesebb közönséghez szóljanak. Feltűnő elmozdulás ment végbe a kényelem, a nagyobb méretkínálat és nemek közötti diverzitás terén. És – miközben leomlanak a divat határai – egyértelművé vált, hogy a fehérnemű szektor az egyik leggyorsabban alkalmazkodó iparág. Louis Dorantes tervező például 2020-ban debütált a LEAK NYC genderless fehérnemű márkával, amelynek kínálata hálós body-kat, tangákat és hámokat is tartalmaz. A tervező célja az volt, hogy az alakot kiemelő darabokkal „dekonstruálja a férfias és nőies kifejezést”.

De ismertebb példát is említhetünk, hiszen Rihanna fehérnemű márkája, a Savage x Fenty is sokat tesz azért, hogy előremozdítsa azt az elképzelést, a szexi hálószobai viselet bárkinek megmozgathatja a fantáziáját. A Savage x Fenty divatbemutatóin több férfi modell is felvonult, valamint a márka fehérnemű-választéka is egyre inkább elmossa a nemek közötti határvonalat. (Bár a brand weboldala  továbbra is  hagyományos férfi és női ruházati kategóriák szerint rendszerezi termékeit.)

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Boy Smells (@boy__smells) által megosztott bejegyzés

Fehérnemű nemi megbélyegzés nélkül

Számos intim márka is újragondolja az egyszerűbb, hétköznapi alapokat – mint például a bugyit, a melltartót vagy a boxernadrágot –, és úgy alakítja ki a dizájnt, hogy különféle testekhez is tökéletesen illeszkedjen. A Boy Smells márka Unmentionables névre keresztelt kollekciójában genderless bralette-eket, bugyikat és alsónadrágokat dobott piacra. Utóbbi kettő választható „lapos” vagy „tokos” változatban, így mindenki megtalálhatja azt a darabot, amely a testtípusához és a preferenciáihoz a legjobban illeszkedik. A TomboyX Gender Euphoria kollekciója pedig kompressziós melltartókat kínál XXXS mérettől egészen 4XL-ig. Az ilyen típusú melltartókat a plus size méretű, valamint a transznemű és nembináris nemi identitású emberek kedvelik. A TomboyX célja, hogy kényelmesebb alternatívát kínáljon számukra.

A Pyramid Seven márka eközben a fehérneműit a „menstruációra, nem pedig a nemre való tekintettel tervezi”. Mit jelent pontosan ez? Zipporah Jarmon, a márka alapítója azoknak szeretett volna mutatós fehérneműket kínálni, akik menstruálnak, de nem nőként azonosítják magukat. „Küldetésünk, hogy a menstruáló embereknek gendert újragondoló fehérneműt biztosítsunk, miközben hangot adunk az alulreprezentált közösségeknek és kiszélesítjük a menstruációról szóló diskurzust” – mondta Jarmon a Vogue magazinnak.


Eközben a Lucky Skivvies a boxeralsók új generációját mutatta be. „A Lucky Skivviest azért hoztam létre, mert hiányoztak a testemhez igazodó lehetőségek. A mintákat többnyire úgy készítették, hogy illeszkedjenek egy ciszférfi testéhez, így az elején egy extra szövetdarabot illesztettek be, amit nem találtam előnyösnek” – mondta Drayton. Egy befogadóbb, rugalmasabb kialakítással álltak elő, amellyel a viselők széles skálájához szólnak. Függetlenül attól, hogyan azonosítják magukat. Az elülső részt szándékosan úgy tervezték, hogy lapos változatban is kapható legyen. Hiszen néhány vásárló számára ez sokkal esztétikusabb végeredményt biztosít. Így mindenki megtalálhatja a számára tökéletes boxeralsót.

Zöld lámpát kapott a genderless fehérnemű

Amikor először hallottam a gendersemleges fehérneműkről, rögtön felmerült bennem egy kérdés. Ez varrástechnológiailag nem jelent túl nagy kihívást? Hogyan lehet olyan fehérneműket készíteni, amelyek mindenkinek kényelmes/praktikus viseletet biztosítanak? A márkák kínálatát látva viszont egyértelmű választ kaptam, hogy ez a koncepció igenis megvalósítható. Tekintettel arra, hogy az intim márkák már nemcsak a kampányaikban alkalmaznak eltérő nemű és méretű modelleket, hanem valóban megváltoztatják a tervezési folyamatokat is, nyugodtan kijelenthetjük, hogy a gerdersemleges mozgalom továbbra is hatással van a divat minden színterére. 

Forrás: Vogue Business
Nyitókép:: Nicci Briann/Pyramid Seven

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: