A people-pleasing szindróma: amikor görcsösen meg akarsz felelni másoknak és nem mersz nemet mondani

Fontos, hogy meghúzd a határt a kedvesség és a kényszeres örömszerzés között!

Van egy „betegség”, amin nagy valószínűséggel sajnos mindannyian átesünk az életünk során, akár többször is: a people-pleasing szindróma (vagyis az a kényszer, hogy mások számára mindenáron örömet akarjunk szerezni) néha nehezen felismerhető, azonban vannak jelek, amelyek határozottan arra utalnak, hogy te is beleestél a csapdába. A szindróma szó elsőre talán ijesztőnek, sőt, túlzásnak tűnhet: ugyanis lehet, hogy neked az ajándékozás a szeretetnyelved, esetleg egyszerűen élvezed azt, ha megtehetsz egy extra lépést a számodra fontos emberekért. De sok esetben jóval mélyebb jelentése van annak, ha valaki folyamatosan mások öröméért küzd.

Egy 2016-os tanulmány szerint azok az emberek, akik kényszeres örömszerzésben szenvedtek (vagy akik túlzásba menően mindig egyet akarnak érteni másokkal) ezt egyfajta védekezési mechanizmusként használják a mentális stressz elkerülésére. A sors iróniája, hogy éppen a szindróma miatt tapasztalják meg a stresszt. A kényszeres örömszerzés veszélye az, hogy folyamatosan figyelmen kívül hagyod a saját érzéseidet és szükségleteidet, hiszen túlságosan lefoglal az, hogy mindenre igent mondj másoknak, még akkor is, ha igazából nem szeretnél, de az is, hogy állandóan esdekelsz a bocsánatukért, és magadra vállalod a felelősséget. A szakértők szerint 3 különösen gyakori „people-pleasing” embertípus létezik:

1. Az elismerés-vadász

Ha folyamatosan mások véleményét használod iránytűként az önértékelésben, és állandóan az elismerésükért hajtasz (esetleg túlzásba viszed a bocsánatkéréseket), az jó eséllyel a people-pleasing szindróma egyik gyökere lehet: az a célod, hogy megkapd az emberek elismerését, és azt érezhesd, olyan ember vagy, akit kedvelnek, akire szükség van. Azért csinálod, mert ilyenkor úgy gondolod, elég jó vagy. Bár pozitív visszajelzést kapni nagyon jóleső dolog, ezt valójában önmagadnak kellene megadnod: nem szabad kizáróan a külső visszacsatolásokra építened az énképedet. A problémán már egészen apró lépésekkel is dolgozhatsz: ismerd el a mindennapjaid győzelmeit, akármilyen kis eredményről is van szó. Napi három bögre kávé helyett csak egyet ittál? Időben be tudtad fejezni a munkádat? Legyél büszke mindenre! Ahelyett, hogy mások elfogadására várnál, ismerd el te az értékeidet!

2. Az igenember

Nem tudsz nemet mondani a meghívásokra vagy a szívességkérésekre, még akkor sem, ha tényleg semmi (de semmi!) kedved nincs hozzá? Rossz hírünk van: te is elültetted a people-pleasing szindróma magjait magadban. Bár számos kompromisszumot meg kell hozunk az életünk során, ha soha nem mondasz ellent senkinek, az komoly problémát okozhat: irreális elvárásokat támasztasz magad elé, és teljesen a háttérbe szorítod a szükségleteidet és vágyaidat mások miatt, ez pedig idővel tönkreteszi a kapcsolataidat. Frusztrálttá válhatsz a kényszeres igenemberségtől, és ezt a körülötted lévők is megérzik majd: mérges leszel, távolságtartó, vagy akár teljesen meg is szakíthatod a kapcsolataidat. A szakemberek szerint az egészséges kapcsolatok egyik legfontosabb pontja a határok meghúzása és a nem szócska magabiztos használata: mondd el a véleményed, és tegyél te is javaslatokat. Ha kiállsz az érzéseidért és olyan döntést hozol, ami kellemes számodra, azzal másoknak is jót teszel.

3. A csendkirály(nő)

Nemcsak az okozhat nehézségeket számodra, ha mindenre folyton igennel felelsz, hanem az is, ha vitás kérdésekben csendben maradsz, csak azért, hogy elkerüld a konfliktusokat – olyan ez, mintha egy hurkot szorítanál a saját nyakad körül. Ne tedd parkolópályára a céljaidat, és mondd ki, amit gondolsz! Amint képes leszel arra, hogy szakíts ezzel a berögződéssel, a társaságodban élőket is arra ösztönzöd majd, hogy vállalják fel a véleményüket!

Forrás: The Zoe Report
Nyitókép: Kinga Cichewicz/Unsplash

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: