Gulyás Fruzsina 2020 őszén, a koronavírus-járvány kellős közepén alapította meg FRUSKA névre keresztelt vállalkozását, és nem lepődnénk meg, ha hamarosan az egész ország megismerné meseszép ékszereit.
2020 tavaszán sokan fogadkoztunk, hogy a koronavírus-járvány, illetve az ezzel járó korlátozások miatt felszabadult időnket hasznos dolgokra fordítjuk majd. Sokan végül inkább olvasással, sütögetéssel vagy sorozatnézéssel töltöttük a szabadidőnket. Azonban akadtak olyanok is, akik valóban új készségeket sajátítottak el. Sőt, új hobbijukból saját vállalkozás is született. Ez utóbbi tábort erősíti Gulyás Fruzsina is, akivel éppen a teológia szakon tett államvizsgája után beszélgettünk – de a társalgás középpontjában nem a teológia, hanem az ékszerkészítés állt. Ugyanis a 24 éves pécsi lány a hittanoktatás mellett, még a tanulmányai befejezése előtt elindította saját, FRUSKA névre keresztelt vállalkozását.
Reggeliző helyett ékszermárka
Annak ellenére, hogy Fruzsina a gimnáziumi évek alatt művészeti osztályba járt, sosem tartotta magát született művészléleknek. Ezért azt sem gondolta, hogy egyszer tervezéssel, alkotással foglalkozik majd. „Ha néhány évvel ezelőtt valaki azt mondja, hogy ékszereket fogok készíteni, nem hittem volna el” – mondta nevetve. Ahogyan azt sem sejtette, hogy egy világjárvány miatt az egész élete a feje tetejére áll. „Hazajöttem Pécsre, és valamivel le kellett kötnöm magam. Ekkor, a karantén alatt rendeltem először magamnak süthető gyurmát, illetve különböző eszközöket az ékszerkészítéshez. Eszembe sem jutott, hogy ebből komolyabb dolog is lehet” – mondta Fruzsina, aki kezdetben csak magát, illetve a barátait lepte meg az ékszerekkel. „Viszont már nagyon régóta szerettem volna egy saját vállalkozást indítani, csak az nem körvonalazódott még bennem, hogy pontosan milyet. Ebből kifolyólag rendszeresen nézegettem az interneten a különböző pályázati lehetőségeket.”
Ennek a vállalkozószellemnek is nagy szerepe volt abban, hogy megszületett a FRUSKA. Ugyanis Fruzsina talált egy olyan kiírást, amely a fiatal, kezdő vállalkozókat célozta meg. „Az eredeti ötletem az volt, hogy nyitok egy reggelizőt Pécsett. Viszont a pandémia miatt – fogalmazzunk úgy – ez eléggé rizikós lett volna. Sokat gondolkodtam, de egy vendéglátóegység tervével nem mertem benyújtani a pályázatot. Ekkor már kilátásban volt a második hullám, egyre inkább pedzegették, hogy az éttermek be fognak zárni.” Így jött kapóra az a hobbi, amivel az elmúlt hónapokban a szabadidejében foglalkozott. „Ekkor már fél éve készítettem fülbevalókat és nagyon megszerettem. Augusztusban úgy voltam vele, »miért ne?« és október-november környékén megalakult a FRUSKA. Elég stresszes volt ez a két hónap, hogy az arculat, a webshop és minden más időben elkészüljön, de utólag azt mondom, megérte.”
Nem mindennapi kezdet
A márka megszületett, de Fruzsinak nem volt könnyű dolga. Elmaradtak például a piacok, amelyeken részt vehetett volna. Így elesett attól a bevételtől, amelyre itt tehetett volna szert, illetve – ami még fontosabb egy új brand életében – a FRUSKA nevét sem ismerhették meg a kézműves vásárok rajongói. Fruzsinának az online platformokra kellett koncentrálnia, és ott kiépítenie a vásárlókörét. „Nincs viszonyítási alapom. Nem tudom, milyen ha valakinek normális körülmények között debütál a vállalkozása. De szerintem olyan szempontból is nehéz volt a helyzetem, hogy az embereknek nem volt szükségük új ékszerekre. Nem voltak rendezvények, és sokan minden idejüket otthon töltötték – ahol általában nem viselünk fülbevalót. Legnagyobb megdöbbenésemre karácsonykor – amikor még mindig nagyon szigorú szabályozások voltak érvényben – elég sok megrendelésem érkezett.”
A legnagyobb kihívás: egyedi, mégis hordható ékszert készíteni
Elég egy pillantást vetnünk a FRUSKA ékszerekre, és megértjük miért. A fülbevalók bája abban rejlik, hogy a minimalista vonal ellenére mindegyikben található egy kis különlegesség, ami a mintában vagy a sziluettben nyilvánul meg. Fruzsina mindig arra törekszik, hogy azt a stílust képviseljék, amelyet ő is magáénak érez. „Mondhatnám, hogy magamnak tervezem őket. De követem az aktuális trendeket is, így ezek akarva-akaratlanul befolyásolják a munkámat. Elmerülök a Pinterest mélységeiben és a fast fashion üzletek kínálatát is felmérem. Ebből kiderül, milyen stílus, színvilág jellemzi éppen az aktuális divatot és azt igazgatom a saját stílusomhoz. Nyáron például az élénk színek, feltűnő minták dominálnak, míg én inkább a minimalista stílust képviselem – ebből a kettősségből születnek meg a FRUSKA ékszerek.”
„Sokat gondolkodtam azon, hogy mi inspirál, ekkor jöttem rá, hogy mi az egyik legnehezebb része a kreatív munkának. Mindig új ötletekkel előállni, megtalálni a motivációt. Ezt tényleg csak akkor érti meg és értékeli az ember, ha megtapasztalja” – mondta Fruzsina. „Nincs új a nap alatt. Nagyon nehéz egyedit létrehozni, szinte lehetetlen olyat, amihez foghatót még sosem láttak. Egyébként ez nagyon könnyen el tud sülni rossz irányba is – amikor az ember már annyira kivételes tárgyat hoz létre, hogy a többségnek túl művészi és nem tudják értékelni, befogadni. Hiszen a legtöbb ember egyszerű – és ezzel semmi gond –, ezért nem vágynak innovatív ékszerekre”. Fruzsina azt is kiemelte, hogy ez Magyarországon hatványozottan igaz. „Ha Milánóban élnék, biztosan lenne kereslet a látványos megoldásokra is, itt nem. De még egy kisebb város, például Pécs és Budapest között is érzékelhető a különbség a trendek terén. Ez is nehezíti a helyzetem, hogy pontosan mik az igények. Keresem az arany középutat: szeretném, ha vásárolnának tőlem az emberek, de azt is, hogy egyediek legyenek a termékek, közben mégis a saját stílusom tükröződjön. Ez teszi izgalmassá a tervezést.”
A végtelenbe és tovább…
Fruzsina azt is elárulta, hogy a hozzá hasonló alkotók külföldön inkább dropokban, azaz kisebb kollekciókban dobják piacra a termékeket. „Ezek bizonyos időközönként frissülnek, de az adott időszakban csak az adott termékek elérhetők. Utána jön a következő drop, ekkor másik termékek válnak elérhetővé. Én is ezt a formát szeretném megvalósítani: havonta 15-20 féle fülbevaló elérhető, utána felváltja egy újabb drop. Így folyamatosan új fülbevalókkal frissülne a kínálat. Ezt a szakdolgozat írása közben – idő hiányában – még nem sikerült bevezetnem, de igyekszem minél előbb megvalósítani.”
A FRUSKA fülbevalók idén nyáron már egy kisebb designer üzletben, a balatonaligai Aligha Shopban is elérhetők. De ha minden jól megy, hamarosan további helyszíneken is megvásárolhatják a termékeket az érdeklődők. „Több lehetőséggel is megkerestek, vagyis ha minden jól megy, terjeszkedhetek” – mondta Fruzsina, aki hihetetlenül boldog, hogy a karanténhobbi egy vállalkozássá nőtte ki magát. Nem titkolt célja, hogy a jövőre nézve is vannak céljai a márkával. „Nagyon büszke vagyok, hogy már a kezdetek óta csak olyan ékszerek kerülnek ki a kezeim közül, amik minőségileg és esztétikailag is megfelelnek az elvárásaimnak. Viszont még nagyon fiatal a márka, bőven van hova fejlődnöm. Sosem gondoltam volna, hogy ennyi apró részfeladat rejlik egy ilyen vállalkozásban. Szóval, még mindig keresem az utam. De azt hiszem, jó irányba haladok.”
Nyitókép: Fruska/Facebook