„Ha mi, felnőttek nyíltan tudunk beszélni a megfelelni vágyásról és a nőiség viszontagságairól, azzal nagyon sokat tudunk segíteni a fiataloknak is és magunknak is.” – Ráskó Eszter csatlakozott a Dove Önbizalom Programjához

#VáltoztassukMegASzépséget

Ráskó Eszter csatlakozott a Dove Önbizalom Programjához, és ezzel ő is nemet mond a digitális torzításra!

A Dove Önbizalom Program 2004-ben jött létre annak érdekében, hogy a felnövekvő generációk pozitív kapcsolatot alakítsanak ki külsejükkel, valamint hogy segítsen nekik kiaknázni a bennük rejlő potenciált, önképüket és egyben önbizalmukat javítani. A Dove Önbizalom Program olyan útmutatókat, internetes cikkeket és oktatóanyagokat kínál, amelyek segítik a szülőket olyan nehéz témák kezelésében, mint az internetes zaklatás és a negatív testkép; valamint önbizalomépítő műhelyeket és egyéb oktatási tevékenységeket biztosít iskoláknak, mentoroknak és ifjúsági vezetőknek.

Eddigi munkája során a Dove 150 országban több mint 69 millió fiatal életébe hozott pozitív változást világszerte, ezzel a világ legnagyobb önértékelési oktatójává nőtte ki magát. Munkájuk azonban még korántsem ért véget, 2030-ra a Dove azt tervezi, hogy a Dove Önbizalom Program társadalmi hatásait 250%-kal növeli, és 250 millió fiatal életére hat pozitívan.

Kutatások szerint az alacsony önértékelés visszatartja a lányokat

Világszerte 10-ből 8 lány bújik ki olyan mindennapi tevékenységek alól alacsony önértékelése miatt, mint például a családdal, szeretteikkel töltött idő, iskolai foglalkozások, de sokan a véleményüket sem merik kinyilvánítani. Egyes lányok az otthonukat sem szívesen hagyják el, mert nincsenek megelégedve a külsejükkel. A Dove Magyarországon végzett kutatása szerint a tinédzser lányok 46%-a aggódik azért, hogy milyen reakciókat kap a közösségi médiában posztolás után, illetve az is megfigyelhető, hogy ez az aggodalom a kor előrehaladtával nő.

A lányok 17%-a nem gondolja magát elég csinosnak, ha nem kap elég like-ot a fotóira.

A kutatás alapján kirajzolódik, hogy a tinédzserek magabiztosabbak lennének, ha a közösségi médiában látott képek jobban reprezentálnák a lányok valódi megjelenését. A magyar tinilányok 46%-a örülne, ha nem létezne képszerkesztés, bár 44% szerint a filterek a mindennapjaik részei. 18%-uknak jobban tetszik a szerkesztett kép, de a lányok többsége elégedett a képpel módosítás nélkül is. A lányok nagyobb része örülne, ha többet „tanulhatna” arról, hogyan lehet értékelni a különbözőséget (75%), hogyan érezheti jobban magát a bőrében (72%), hogyan kell a zaklatást kezelni (54%), hogyan lehetne magabiztosabb a testével kapcsolatban (48%), valamint hogyan lehetne büszke magára (48%).

Amikor a fiatalok visszafogják magukat és nem használják ki a bennük rejlő lehetőségeket, azzal a társadalom is sokat veszít. Az adatok azt mutatják, hogy az alacsonyabb önértékeléssel rendelkező lányok kiszolgáltatottabbak a digitális torzulások hatásainak. Éppen ezért, talán sosem volt még olyan fontos cselekedni, mint most.

A Dove Önbizalom Program küldetése

A Dove Önbizalom Program küldetésének tekinti, hogy a következő generáció úgy nőjön fel, hogy pozitív kapcsolata van a külsejével, és képes kiaknázni a benne rejlő képességeket. Ennek érdekében az önértékelést építő és testkép iránti bizalmat támogató oktatóprogramokat nyújt a fiatalok számára szerte a világon, szülők, tanárok és mentorok bevonásával. Eszközeiket és erőforrásaikat a világ minden tájáról származó, önértékelésre specializálódott szakemberekkel együttműködve fejlesztik. A Dove Önbizalom Program által biztosított programok bizonyítottan pozitív hatással vannak az önbizalomra. Örömhír, hogy a programhoz Ráskó Eszter is csatlakozott, aki arról is mesélt, hogy mit gondol az önbizalomról.

Ráskó Eszter_Dove_Önbizalom Program
Fotó: Merjás Georgij

Mikor találkoztál a Dove Önbizalom Programmal?

Már régóta figyelemmel követem a Dove társadalmi szerepvállalásait és nagyon örültem, hogy egy ilyen ügy kapcsán jutottam az eszükbe.

Miért fontos neked, hogy hallasd a hangod ebben a témában? Miért álltál mellé?

Látom, hogy mekkora a nyomás a nőkön ebben a témában, és röhejesnek tartom, hogy így elrugaszkodtunk a valóságtól.

A te értelmezésedben mit jelent az önbizalom?

Számomra azt jelenti, hogy nem vonod kétségbe a saját jelentőségedet, ha belépsz egy szobába, ahol nem ismersz senkit.

Mit gondolsz, milyen hatással van a közösségi média a fiatalok önbecsülésére?

Nagyon vegyes, attól függ milyen szubkultúrának a tagjai, kiket követnek, milyen tartalmakra kíváncsiak. Akik nyitottak az esztétikával kapcsolatos témákra, azoknak valószínűleg nehezebb, mert elképesztően hihetően manipulálják még a leghétköznapibb szituációkat ábrázoló képeket is, és ha nem tölt elég időt a valóságban az ember, észrevétlenül beszippanthatja egy olyan szorongásörvény, amiből aztán évekbe is telhet kikecmeregni.

A Dove Önbizalom kutatása szerint a magyar lányok átlagosan 12 éves koruktól kezdve használnak képszerkesztő alkalmazásokat például, hogy átszerkesszék a saját identitásukat. Te mit gondolsz erről és hol látod a szereped?

Az elkövetkezendő években még sok cudar döntést fognak hozni a nagy bizonytalanságban, ami a tinédzserkort övezi, de remélhetőleg ezek mind csak az útkeresés állomásai és egyikük sem ragad meg ebben a „fake” világban. Szerintem, ha mi, felnőttek nyíltan tudunk beszélni a megfelelni vágyásról és a nőiség viszontagságairól, azzal nagyon sokat tudunk segíteni nekik is és magunknak is.

A Dove új Önbizalom Program Útmutatója

Egy online eszköz, ami arra ösztönzi a szülőket és gondviselőket, hogy segítsék a gyermekeket eligazodni a világban. Az Önbizalom Program Útmutató magába foglalja a Közösségi média, szűrők és „szelfi beszélgetés” szekciót is, ami segít a felnőtteknek megismerni és megérteni azokat a kihívásokat, amikkel a fiatalok találkoznak az online felületeken. Célja, hogy tippeket nyújtson és beszélgetéseket indítson arról, hogyan lehet a közösségi médiát egészséges hellyé tenni, ahol a fiatal felhasználók megnyílhatnak – kezdve a pozitív és sokszínű közösségi média hírfolyamának megszervezésétől egészen annak felismeréséig, hogy a közösségi média az emberek „legjobb énjét” emeli ki.

Közösségi média, szűrők és „szelfi beszélgetés” fő témái:

  • Hogyan befolyásolja a közösségi média az életminőséget? – A közösségi média és az alacsony önbizalom közti kapcsolat megértése
  • Digitális torzítás vagy életszerűség – Min múlik a filterek önkifejezésre vagy önbizalomrombolásra való használata?
  • Szelfi beszélgetés ellenőrző lista a teendőkhöz – Segítsünk a gyermekeknek az online világban!

Egyéb, ingyenesen elérhető anyagok:

A Dove Önbizalom Program tanároknak szóló „Magabiztos vagyok” nevű programja bizonyítottan:

  • Javítja a testképet
  • Növeli az önbizalmat
  • Csökkenti a szociális készségek romlását
  • Hatékonyan teljesíthető tanárok által

A Dove Önbizalom Program szülők számára készült programja bizonyítottan:

  • Javítja az anyák testképét és önbecsülését
  • Javítja a lányok önbecsülését
  • Növeli az anyák és lányaik közötti beszélgetések gyakoriságát a testképről és önbizalomról
  • Ösztönzi az anyákat, hogy jobban támogassák lányaikat az egészséges önkép kialakításában

Hogyan segíthetsz? A Dove Önbizalom Programba mindenki bekapcsolódhat, és nem csak workshopok szervezésével a helyi közösségben, iskolákban, hanem azzal is, ha kezdeményezzük az önbizalomépítés oktatását, vagy ha tudatosabban figyelünk a lányok mindennapi problémáira. Már egy beszélgetés kezdeményezése is hatalmas változást jelenthet. Te hogyan fogsz segíteni?

Forrás: Sajtóanyag
Nyitókép: Sajtóanyag

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: