Valóban megéri olcsóbban márkás kozmetikumokat vásárolni, amiket már előttünk használtak? Honnan ered ez az új keletű trend és miért ilyen népszerű? Felderítettük a használt sminkek világát.
Lelkes second hand ruha rajongóként, ha időm engedi, mindig ellátogatok a kedvenc turkálóimba. A régiségboltokban is szívesen nézelődöm, ahol általában lakberendezési tárgyak és könyvek után kutatgatok. Mások megunt fehérneműit vagy fürdőruháit viszont sosem venném meg. Eddig abban a hitben éltem, hogy csak ez a két dolog tabu nálam. Aztán rátaláltam egy oldalra, ahol csak úgy szárnyal a használt kozmetikai termékek adás-vétele. Az első gondolatom, a „fúúúj, használt smink?” volt, amihez még egy érdekes arckifejezés is társult. Majd jobban utánajártam a témának és azt kell mondanom, továbbra is vannak fenntartásaim a koncepcióval kapcsolatban.
Keleti gyökerek
A használt sminkcuccokkal való üzekedés Japánból ered, ahol a szépségipar hatalmas biznisznek számít. A kultikussá vált helyi vállalatok, mint a Shiseido és a SK-II mellett a legnagyobb luxusmárkák (Chanel, Estée Lauder, YSL…) is óriási bevételre tesznek szert minden évben a japán piacnak köszönhetően. Amit alátámaszt, hogy az Euromonitor International felmérése alapján az ázsiai szigetországban költenek legtöbbet bőr- és szépségápolásra. Mégis hogyan vált a luxusbrandek legnagyobb konkurenciájává a használt smink? Kulturális hagyományok és a demográfia is közrejátszott a trend elterjedésében. A népességszám miatt az elmúlt években Japánban egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a fenntarthatóságra. Az itt élők már egészen fiatalon megtanulják, hogy egyetlen rizsszemet se hagyjanak a tálban és az sem véletlen, hogy a hulladékanyagból készült patchwork is egyre inkább visszatér a köztudatba. A „mottainai” kifejezés, amit gyakran „micsoda pazarlás!”-nak fordítanak, valamilyen módon megragadja a japán kultúra szerény aspektusát. Az ország fogyasztási szokásai átalakulóban vannak, ami megmagyarázza a használt smink kereskedés feltűnését. A másik oka, hogy ilyen nagy népszerűségre tett szert ez a kezdeményezés, hogy az országban kulturális hagyományai vannak az osztozkodásnak. Így az X és az Y generáció tagjai (akiket csak millenials néven emlegetnek) nem zárkóznak el a közösködéstől.
Minden út Amerikába vezet
Ha a világ bármely pontján feltűnik egy új trend, az biztos, hogy Amerikában is megjelenik. Ez a használt sminkek esetében sem történt másképp. Az USA-ban már több olyan online webshop is elindult, ahol a megunt és kihasználatlan kozmetikai termékek keresnek új tulajdonosokat. Ilyen például a Glambot, a Poshmark, és a MUABS, ahol márkás termékeket vásárolhatunk az eredeti ár töredékéért. A különböző oldalakon más-más szabályok vonatkoznak a megvásárolható termékekre. A Glambot például előírja, hogy tilos lejárt szavatosságú terméket árusítani, illetve nem kerülhet a kínálatba olyan produktum, aminek már több, mint 50 százalékát elhasználták. Ezzel szemben a Poshmark felületén csak vadonatúj termékek eladására van lehetőség.
Lehet, hogy én is hasznát venném
Az én szekrényemen is ott pihen egy rúzs, amit hónapokkal ezelőtt rendeltem. Már akkor sejtettem, hogy a rá költött x ezer forint mehet a kukába, amikor kinyitottam a megkapott kis csomagot. Teljesen más árnyalata volt, mint a képen, amikor a képzeletbeli kosaramba tettem. Aztán felkentem a számra és fogalmam sem volt, hogy sírjak vagy nevessek. Valószínűleg előbb kaptam volna állást bohócként egy cirkuszban, minthogy azzal a sminkkel akár csak egy férfit is elcsábítsak. Mivel nem volt túl olcsó, nincs szívem csak úgy odaadni valakinek, pénzt viszont nem kérnék érte a barátaimtól. Így drága rúzsom azóta is csak porfogóként funkcionál. Lehet, hogy a használt smink biznisz mégsem olyan rossz ötlet? Hiszen tényleg csak egyszer vettem a kezembe a terméket. Az viszont újabb kérdést vet fel bennem, hogy mennyire lenne higiénikus, ha valaki utánam használná.
Biztonságos a használt smink?
Fontos tisztázni, hogy a second hand nem feltétlenül jelenti, hogy a terméket előző gazdája már használta. Ahogy a ruhavásárlás során is találhatunk címkés ruhákat, úgy a sminkes ajánlatok között is van olyan, ahol vadonatúj terméket szerezhetünk be. Lehet, hogy az előző tulajdonos ajándékba kapta és nem tetszett neki a szemhéjpúder színpalettája, esetleg már van egy hasonló darabja. Ezekben az esetekben elmondhatjuk, hogy a vásárlás során nem kockáztatjuk egészségünket. Már közel sem ilyen egyszerű a helyzet, ha a megvásárolni kívánt termék nem bontatlan. Sosem tudhatjuk, pontosan milyen régi a szempillaspirál, amit kinéztünk magunknak és hogy hányan vagy hányszor használták már előttünk. A legnagyobb veszélyt a lehetséges fertőzések jelentik. A különböző baktériumok és vírusok szőrtüszőgyulladást, bőrbetegségeket és gombás fertőzéseket is okozhatnak. A szemre és a szem környékére felapplikált használt smink, így például a szempillaspirál, a szemhéjpúder, a tus és a műszempilla kötőhártya-gyulladást eredményezhet. A rúzsok, szájfények és szájkontúr ceruzák használata után pedig nem lenne nagy meglepetés, ha másnap egy herpesszel ébrednénk.
Első a higiénia
Néhány terméknél jóval kisebb a rizikója annak, hogy egy nem kívánt fertőzés is társul a vásárlásunk mellé. Azok a termékek, amik közvetlenül nem érintkeznek a bőrünkkel a biztonságosabb opciók közé sorolhatók. De száz százalékosan ezek sem garantálják, hogy megússzuk valamilyen egészségügyi probléma nélkül. Ilyen például a folyékony alapozó, a korrektor és az egyéb tubusban kapható kozmetikumok. Ezeknek a termékeknek sem ajánljuk a használt verzióját, de a rúzs, a szempillaspirál, a szemceruza és a tus kifejezetten a tiltólistán szerepelnek.
Lehet, hogy elsőre jó ötletnek tűnik egy olcsó Chanel púder, de egy jó kis bőrpír, vagy irritáció megjelenése után már nem biztos, hogy ugyanezen a véleményen lennénk. Inkább maradjunk a biztonságos lehetőségnél és ha nem engedhetjük meg magunknak a márkás terméket, akkor válasszunk inkább egy olcsóbb brandet. Még mindig jobb, mint egy Tom Ford spirál, amihez egy kötőhártya-gyulladást is kapunk ajándékba.
Nyitókép: Unsplash
Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:
- 5 új tustrend, ha már unod a klasszikus cicaszemeket
- A Z-generáció Teleshopja – hatalmas üzlet az élő közvetítés
- Beauty inspo a Szigetre: Lucy Boynton szemkápráztató sminkjei