Helyezd új megvilágításba az életedet: így szabályozd a hangulatod fényekkel!

Gondoltad volna, hogy egy lámpa az alvásodat, az étkezési szokásaidat és a hangulatodat is befolyásolhatja? Kutatások is bizonyítják, hogy hatékonyan szabályozhatod a hangulatod fényekkel, és ehhez csak pár alap dologgal kell tisztában lenned.

Te is tapasztaltad már, hogy amikor belépsz egy helyiségbe, hirtelen megnyugszol, vagy éppen megmagyarázhatatlanul felpaprikázva érzed magad? Nem véletlen, hogy a rendőrségi kihallgatáson rideg kék fény világít a gyanúsított szemébe, ahogy az sem, ha a délutáni jógaórán kellemes hangulatvilágítás fogad. Ennek egészen egyszerű magyarázata van. Pszichológiai tanulmányok bizonyítják, hogy a világítás erősen befolyásolja a hangulatot és az észlelést. 

Szabályozd a hangulatod fényekkel!

Persze kényelmes párnákkal, növényekkel, és szép képekkel is otthonossá lehet varázsolni a környezeted, de a világítás megtervezésére is érdemes szánni egy kis időt. Ne gondold, hogy őrült költségekbe kell verni magad, elég ha mindössze melegebb fényű izzóra cseréled a hálószoba világítást, vagy beállítasz még egy állólámpát a nappaliba. A fény bizonyítottan hatással van a kognitív és az érzelmi reakciókra. Egészen apró változtatásokkal máris produktívabb lehetsz, vagy épp sikerülhet gyorsan megnyugodni. 

Erős fények, erős érzelmek

Az Electrical Contractor magazin cikke szerint az erős fény felerősíti az érzelmeket. Ha belegondolsz, ez tulajdonképpen logikus, hiszen ahogy a mondás is tartja, ha új – jelen esetben például erős – megvilágításba helyezel valamit, egészen másképp láthatod. Az erős fény egyaránt hatással van a pozitív és negatív érzelmekre. 

A kék fény napközben produktívabbá tesz, de este nem hagy nyugodni

A kékes hatású izzók, amilyen hasznosak napközben, olyan károsak este. A hideg világítás extra energialöketet ad, és éberebbek leszünk tőle. Nem véletlen, hogy az iskolai tantermekben, vagy a nagyvállalatok irodájában általában ilyen izzókat használnak. Egy nemrégiben készült tanulmány kimutatta, hogy azok, akik napközben nagy energiájú kék fénynek vannak kitéve, sokkal produktívabbak, az alvást azonban megnehezíti. Neked is ismerős, hogy elalvás előtt azt mondod magadnak: na jó, még egy tíz perc TikTok, aztán alvás. Hajlamosak vagyunk még a vécére is mindenféle okos kütyüvel feszerelkezve menni, hogy egy pillanatra se maradjunk le a világ dolgairól. Ennek viszont megvan, vagy meg lesz a böjtje. Az okostelefonok és laptopok kékfénye gátolja a szervezetünkben az alvást kiváltó melatonin hormon termelődését. Ez az egyik magyarázat arra, ha lefekvés után álmatlanul forgolódsz az ágyban. Az alváshiány önmagában is meg tudja keseríteni a mindennapokat, arról már nem is beszélve, hogy megannyi káros egészségügyi következménye lehet. Tehát, amíg napközben hasznos lehet kék fénynél dolgozni, a szakértők azt javasolják, hogy alvás előtt inkább meleg, telített fényekkel vegyük körbe magunkat. Egy szó, mint száz, ha jól akarsz aludni, ne vegyél kékes fényű lámpát a hálószobádba.

Éljen a természetes fény!

Nincs jobb érzés arra ébredni, mint amikor a reggeli napsugarak táncot járnak a szobában. Máris boldogabban indul a nap, ha természetes fény vesz körül, amire egy néhány évvel ezelőtt készült tanulmány is rámutatott. Azok, akik szép világos irodában dolgoztak, többet járkáltak fel-alá a szobában, és jobban érezték magukat napközben. Sőt mi több, a nappali természetes fény az alvásukat is befolyásolta, ugyanis átlagosan 46 perccel többet aludtak éjjelente, mint azok, akiknek nem volt ablak az irodájában. A kutatók úgy vélik, hogy a természetes fény segít a szervezetnek, mert így ösztönösen tudja, mikor kell ébernek és energikusnak lennie, illetve mikor van itt az ideje a pihenésnek. 

A fény akár az étvágyadra is hatással lehet

A fény befolyásolja, hogy mennyit, milyen gyorsan, milyen ételeket eszünk. Hihetetlen, de még az ízérzékelésünket is képes szabályozni. A lágyabb, halvány megvilágítású éttermekben általában lassabban és kevesebbet eszünk. Az erős hideg fényekkel megvilágított helyen pedig hajlamosabbak vagyunk többet habzsolni. Gondolj csak a gyorséttermekre, amelyek akár 0-24 hívogatják a vendégeket, és arra csábítanak, hogy sokat és általában valami egészségtelent együnk. Ugyanakkor nem csak a reflektorfény, de a teljes sötétség is azt üzeni, hogy itt az idő egy kis bűnözésre. Láttál már valakit egy tál friss salátával besétálni a moziba? Nos igen, nem valószínű. A kutatók megállapították, hogy a sötétben is hajlamosak vagyunk olyan ételeket fogyasztani, amelyeket egy világos ebédlőben valószínűleg eszünkbe sem jutna megenni. 

Nemcsak érzéseket, de emlékeket is ébreszt

Ahogy a fal színe, úgy a lámpa fénye is jelentős hatással lehet a hangulatunkra. Számít a színárnyalat, a telítettség, és az intenzitás. A kékes, hideg árnyalat tehát produktívabbá tehet napközben, ezért a kutatók ezt javasolják például a konferenciaterembe. A meleg, vöröses árnyalatú fény nyugodt légkört teremt, ezért ez a legjobb választás például a nappaliba. Bizonyított tény, hogy a fény akár emlékeket is ébreszthet. Ha egy helyiség világítása ismerős, tudat alatt pozitív, vagy éppen negatív hatással lehet a hangulatunkra.

Érdemes tehát körbejárni a lakást, és mindössze néhány izzó kicserélésével máris szabályozhatod az érzelmeidet, és sokat tehetsz a jobb közérzetért.

Forrás: Mentalfloss, Borderstates
Nyitókép: evgenyatamanenko / iStock / GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: