Hiába diétázol, nem tudsz lefogyni? Lehet, hogy rossz a kapcsolatod az étellel!

Megfogadtad, hogy idén nyárra eléred a tökéletes bikini body-t, de az egészséges étrend és az edzés ellenére sem akarnak leolvadni rólad a kilók? Nem árt, ha átgondolod, mik történnek mostanában veled, és milyen gondokkal nézel épp szembe.

A január sokaknál életmódváltással indult: az éppen legdivatosabbnak számító diétával és látványos fogyást ígérő edzéstervvel. De mire elérkezik a február, általában kiürülnek a konditermek és elmúlik a kezdeti lelkesedés. Van, hogy azért, mert hiába az igyekezet, nincs eredmény, máskor meg a szélmalomharc, és a jojó-effektus veszi el a kedvünket: abban a másodpercben, hogy az ember egy picit kevésbé figyel oda magára, a kilók csak úgy szaladnak rá vissza (kettesével). Ilyenkor könnyű a szekrény alá rejteni (berúgni) a mérleget, és csalódottan visszatérni a korábbi egészségtelen szokásainkhoz, mondván: nekem ez úgysem megy.

Amikor nem sikerül…

Lehet, hogy a gond nem is az étrenddel, és a mozgástervvel van – hanem az életed valamelyik területével, ez pedig kihat a súlyodra is. Gondolkodtál már azon, hogy a túlsúlyodnak milyen rejtett üzenete van feléd, és mit bújtatsz el mögé? Valószínűleg azért nem tudod leadni a felesleget, mert nem veszed észre azt, amire rá akar mutatni az életedben – valamire, ami gátol téged a céljaid elérésében” – mondja Turi Marina, Mind-Body Eating Coach. A pluszkilók jelenthetik azt, hogy nem érzed jól magad a munkahelyeden, vagy a lakhelyeden, de azt is, hogy folyamatosan másoknak akarsz megfelelni, ahelyett, hogy a saját utadat járnád. Az étkezési problémák gyakran kapcsolódnak a pénzhez, karrierhez, családhoz, párkapcsolathoz, stresszhez, vagy a szexualitáshoz is. „Mi lenne, ha ezentúl úgy tekintenél a túlsúlyra, mint egy csodálatos lehetőségre a fejlődéshez?” Pontosan ez az eating psychology, azaz az étkezés pszichológiájának kiindulópontja!

Te és az étel bonyolult kapcsolatban álltok

Mindenkinek egyedi, ugyanakkor folyamatosan változó viszonya van az étellel – sokan például ha stresszesek, vagy szomorúak, azonnal arra gondolnak, mit is nassolhatnának. Érdemes egyébként a gyerekkorunkat is megvizsgálni: dr. Forgács Attila, „Az ​evés lélektana” című könyvében arról ír, hogy babaként a szoptatással biztonságérzetet és szeretetet kaptunk, ezt pedig az agyunk rögzíti is, és azok, akiket szoptatott az édesanyja, az örömszerzést később is az ételhez kötheti. Ám még ha nem is esünk a túlevés hibájába, az egészséges fogások fogyasztása nem egyenlő azzal, hogy jól, helyesen étkezünk – ez csupán az egyenlet egyik fele. A másik pedig az, hogy kik vagyunk mi, amikor éppen eszünk.

Ne a menüdet változtasd meg, hanem azt, ahogyan eszel!

„Ne telefonböngészés, vagy olvasás közben fogyaszd el a reggelidet, hanem szépen teríts meg magadnak, és mielőtt beleharapnál az első falatba, szagold meg, figyeld meg, hogyan is néz ki valójában az étel, és koncentrálj arra, milyen íze van. Ha maximálisan ki szeretnéd élvezni, amit fogyasztasz, akkor ahelyett, hogy még többet ennél, inkább próbáld ki, hogy először három nagy levegőt veszel. Relaxálj, ne stresszelj, inkább fókuszálj az ételre. Ezzel azt fogod elérni, hogy a tested teljesen természetesen kapja meg azt az élvezetet, amire vágyik!” – tanácsolja Marina. Hatalmas tévhit az, hogy azért nem tudsz lefogyni, mert nincs meg benned az ehhez szükséges akaraterő. A túlevés oka az, hogy nem vagy jelen, amikor eszel, csak gyorsan behabzsolod, azaz nem is élvezed igazán, és az ízére sem fogsz emlékezni, hiszen nem figyeltél rá. Ugyanezt a rossz hatást éred el azzal, ha étkezés közben mást csinálsz, vagy elveszel a gondolataidban – mivel így az agyad nem érzi, hogy jóllaktál volna, még többet követel tőled.

Lassíts le, és köszönj el a rossz beidegződésektől!

Ha te is gyorsevő vagy, ahogyan a legtöbben, akkor a tested belép az úgynevezett stresszválaszba. Ez azt jelenti, hogy romlik az emésztés hatásfoka, a tápanyag nem tud rendesen felszívódni, csökken a kalóriaégés, és az étvágyad is nagyobb lesz. Tehát, ha lelassulsz az étkezésben, felgyorsíthatod az emésztésedet. Az is fontos, hogy elengedd a legártalmasabb tévhiteket: mint például azt, hogy az étel ellenség, vagy ha eszel, automatikusan hízol is. De a leginkább azt a beidegződést kellene száműzd, hogy csak akkor lehetsz boldog, ha tökéletes az alakod. Az ehhez hasonló hiedelmekkel ugyanis folyamatos stressznek teszed ki magad, és színre lép a menekülés, vagy támadás reakció, azaz a flight or fight response.

Neked milyen a kapcsolatod az étellel?

Ha az alábbiak közül valamelyik (vagy több is) ismerősen hangzik, akkor valószínűleg nálad is mélyebbre kell ásni, hogy megtaláld a probléma gyökerét:

  • Ha stresszes vagy, azonnal étellel próbálod levezetni a feszültséget.
  • Nem mész el egy összejövetelre, mert ott enned kell – vagy azért, mert félsz, hogy mit gondolnak a külsődről.
  • Mások előtt egészséges ételeket, vagy kis adagokat fogyasztasz, aztán otthon mindent megeszel, amit találsz.
  • Vendégségben nem utasítod vissza a felkínált ételt, nehogy megbánts valakit.
  • Nem tudod megkülönböztetni mikor vagy valóban éhes, és mikor laktál jól.

Ha egy, vagy több mondatban is magadra ismertél, akkor érdemes átgondolnod, az életed mely területén nézel szembe akadályokkal. Ha pedig úgy érzed, hogy mindehhez szükséged lenne egy kis segítségre, egy Mind-Body Eating Coach segíthet megtalálni azt a dolgot, ami meggátol téged a súlyvesztésben. Egy ilyen tanácsadás során először meg kell fogalmaznod, és ki kell mondanod, mi az a probléma, amin változtatni szeretnél – miután megvan ez a kiindulási pont, a coach feladata az, hogy segítsen egészséges kapcsolatot kialakítani az étellel: ebben fontos szerepet játszik például az étkezési napló írása. Minden nap (őszintén) fel kell jegyezned, mit fogyasztottál, és azt is, milyen érzés társult hozzá – ez segít abban, hogy felismerd, mikor eszel stresszhatás alatt, vagy mikor fenyeget a túlevés.

Nyitó kép: Westend61 / Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: