Lehet, hogy elsőre apróságnak tűnhet, de egy jól kiválasztott filmes kosztüm óriásit dob egy film hangulatán! Emlékezetes jelmezt készíteni nem egyszerű, de a legendás divattervezőknek ez sosem okozott gondot.
Szerelmes lettem – Raf Simons
Luca Guadagnino filmjeiből sosem hiányozhatnak a stílusos karakterek, így a 2009-ben megjelent Szerelmes lettem című filmből sem. A rendező múzsájának szerepét ezúttal Tilda Swinton töltötte be, akinek a Jil Sander divatház élén álló Raf Simons álmodta meg a gardróbját: az előkelő ruhákat és a sikkes kabátokat mi is szívesen elfogadnánk.
Fekete hattyú – Rodarte
A Rodarte divatház élén álló testvérpárt nem más mutatta be Darren Aronofsky rendezőnek, mint az Oscar-díjas színésznő, Natalie Portman. Habár a film kosztümjeiért Amy Westcott volt a felelős, a Mulleavy nővérek munkája mellett sem lehet szó nélkül elmenni. Aki látta a filmet, az biztosan jól emlékszik a főszereplő utolsó előadásán viselt fekete tütüre, ami nélkül biztosan nem lett volna ennyire drámai a zárójelenet.
Stage Fright – Christian Dior
Alfred Hitchcock filmjei közül nehéz egyet kiemelni, hiszen mindben kiemelkedő a kosztüm- és jelmeztervezői munka. A legendás rendező előszeretettel kérte fel erre a feladatra a nyolc Oscar-díjjal jutalmazott Edith Head-et, aki a legtöbb filmjében vállalta a közreműködést. Azonban Marlene Dietrich, az 1950-ben bemutatott Stage Fright főszerepét egyetlen feltétellel volt hajlandó elvállalni. „No Dior, no Dietrich” – így születtek meg a német színésznő csodálatos Christian Dior ruhakölteményei, amiket a filmben is láthatunk.
Tavaly Marienbadban – Coco Chanel
Alain Resnais Arany Oroszlán-díjas filmje a francia La Nouvelle Vague (új hullám) egyik meghatározó alkotása. A női főszereplő karakterét Delphine Seyrig keltette életre, akinek ruhatárát Coco Chanel álmodta meg. Az elegáns darabok közül nem hiányozhatott egy kis fekete, egy hosszú chiffon ruha és a tollakkal díszített köpeny sem.
Álom luxuskivitelben – Hubert de Givenchy
Audrey Hepburn ikonikus stílusáról ódakát tudnánk zengeni. Ez az állítás Blake Edward legismertebb alkotására, az Álom luxuskivitelben című filmre is igaz. A híres színésznő személyes jó barátja, Hubert de Givenchy francia divattervező nevéhez köthetőek azok a darabok, amik bevonultak a divat történelmébe. A kis fekete, a narancssárga gyapjúkabát és a bézs trench coat nélkül el sem tudnánk képzelni a filmet.
A nap szép (Belle de Jour) – Yves Saint Laurent
A főszerepben Catherine Deneuve, aki a filmben Séverine Serizy luxusprostituált szerepébe bújt. Az 1967-es klasszikus filmhez az algériai divattervező tökéletes választásnak bizonyult. A ki fekete mellett, a pillbox kalapok is említésre méltók, de a show-t a különböző kabátok lopták el.
Barbarella – Paco Rabanne
Ki mást kérhettek volna fel egy futurisztikus film kosztümjeinek megtervezésére, mint az űrruháiról ismertté vált Paco Rabanne-t? Roger Vadim rendező nem is lehetett volna elégedettebb a végeredménnyel. A hősnő szerepében Jane Fonda, aki a spanyol designer által tervezett két részből álló páncélingben, szegecses body-ban és combközépig érő csizmában néz szembe a rá leselkedő veszélyekkel.
Mistress – Karl Lagerfeld
Barbet Schroeder filmjében egy betörőt ismerhetünk meg, aki egy párizsi lakás kirablása közben egy domina titkos rejtekét is felfedezi. A sztori már sejteti, hogy ebben a filmben nem a finom, nőies ruhák kerülnek a képernyőre. Bulle Ogier provokatív kosztümjeit az idén februárban elhunyt tervező, Karl Lagerfeld álmodta meg. Az izgalmas hálóruhák, a bőrnadrágok, a könyékig érő kesztyűk és a lila köpeny nem hiányozhatott a sötét karakter ruhatárából.
Halálvágta – Azzedine Alaïa
Nem sok Bond-lány rendelkezett olyan jó stílusérzékkel, mint May Day. A tizennegyedik James Bond-film női főszerepét Grace Jones kapta meg, akit kedves ismerőse, Azzedine Alaïa az által tervezett darabokba bújtattak. A legemlékezetesebb ruhák közé a csíkos blézert, a fekete body-t és a kapucnis ruhát sorolnánk. A különleges sziluettek és a fekete színek remekül álltak a színésznőnek, amikor férfiakat megszégyenítve harcolt és akkor is, amikor az Eiffel-toronyból vetette alá magát egy ejtőernyővel a hátán.
Az ötödik elem – Jean Paul Gaultier
A híres francia designer munkássága Pedro Almodóvar filmjeiből is ismerős lehet, de a legtöbben Luc Besson 1997-es sci-fije kapcsán emlékezhetnek a nevére. Milla Jovovich fehér body-ja, Bruce Willis narancssárga mellénye, Chris Tucker rózsás felsője és Gary Oldman ruhája közül lehetetlen egyetlen egyet kiemelnünk. Gaultier a legkisebb részletekre is figyelt, a rajzfilmeket idéző McDonald’s egyenruhák és Diva Plavalaguna is rengeteg jelmezt ihletett meg az évek során.
Nyitókép: Iuliia Stepashova/Shutterstock
Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:
- 10 klasszikus filmjelenet, ami meghozza a kedved a hétvégéhez
- Audrey Hepburn hatszor – Egy stílusikon felejthetetlen outfitjei
- 5 film, amit (újra) meg kell nézned! Ezek 2018 legromantikusabb történetei